14 578 läst ·
46 svar
15k läst
46 svar
Kall ackumulatortank...
Ska se till att få loss dom där... Kanske får hit en snubbe snart som bygger värmeanläggningar som kan hjälpa mig. Ställer jag laddomatpumpen på 4:an en stund & sedan snabbt drar ner den till 1:an så hörs det ett litet "klonk" sekunden senare. Ska det vara så? Återkommer med info om laddomattermometrarna. Just nu står dom lika & något lägre än pannan men igår tror jag den nedersta eller mittersta stod betydligt lägre när pannan var maxad.
Du har en plugg under laddomaten skuva loss den och rengör där inne, min laddomat hade liknade beteende som din när jag hade fått lite skit där.
Ligger panntemperaturen konstant under eldningen?
Om den går upp och ner mycket kanske inte termostaten öppnar som den skall.
Ligger panntemperaturen konstant under eldningen?
Om den går upp och ner mycket kanske inte termostaten öppnar som den skall.
Redigerat:
Tackar hjärtligast för hjälpen & tipsen och länken var suverän. Tur att denna sidan och behjälpliga människor finns!
Pannan håller väl hyfsat jämn temp. Hänger nog mest på eldaren
Pendlar långsamt mellan 85-95 grader. Nyss var den väldigt nära 100 men då låg det fullt med glödande björkklabbar i oxå..
Den mittersta termometern på laddomaten verkar röra sig helt slumpmässigt upp & ner
den översta motsvarar ungefär pannans temp och den nedre något lägre. Eftersom jag nu efter att ha knackat på laddomaten får högre temp i tanken än någonsin med 80-50-20 så tror jag att det är som du säger; ta isär, göra rent, kolla så att allt är helt inkl. termostaten, sen ska det nog funka.
Pannan håller väl hyfsat jämn temp. Hänger nog mest på eldaren
Den mittersta termometern på laddomaten verkar röra sig helt slumpmässigt upp & ner
Kom ihåg att stänga ventilerna på alla 3sidor om laddomaten innan du skruvar ur pluggarna.
Sedan så är det inte så avancerat,bara att skruva ur pluggarna men du skall hålla emot pluggen iom att den är fjäder belastad.
Tar du ut båda pluggarna samtidigt så får du ca 1-3liter vatten på golvet så det kan vara en idè att ställa någon form av hink under laddomaten.
Men de saker som skall rengöras är inte särskilt svåra att sätta tillbaka om du håller emot fjädern när du tar lös pluggen så ser du hur det sitter när du tar ut termostaten (övre pluggen) backventilen för självcirkulation (nedre pluggen).
Sedan så är det inte så avancerat,bara att skruva ur pluggarna men du skall hålla emot pluggen iom att den är fjäder belastad.
Tar du ut båda pluggarna samtidigt så får du ca 1-3liter vatten på golvet så det kan vara en idè att ställa någon form av hink under laddomaten.
Men de saker som skall rengöras är inte särskilt svåra att sätta tillbaka om du håller emot fjädern när du tar lös pluggen så ser du hur det sitter när du tar ut termostaten (övre pluggen) backventilen för självcirkulation (nedre pluggen).
Redigerat:
Har nu haft isär & gjort rent. Lite geggigt var det men inte så farligt. Testade termostaten i kastrull & den fungerar perfekt. Har satt ihop & eldat i ca 3 timmar nu. Mätarna på tanken visar uppifrån 80-22-20. Att ladda hela tanken verkar fortfarande omöjligt. Mätarna på laddomaten visar uppifrån ungefär 80-25-75. Vad kan det mer vara? Det har alltså fungerat perfekt tidigare & ingenting har ändrats. Anledningen till att jag verkligen trodde att det var laddomaten som var igenkladdad är att först har uppvärmningen skett till 99% med ved, därefter 90% el, så jag misstänkte att någon till pannan kunde kärvat ihop. Tanken ska nog vara självluftande. Finns det något mer man kan lufta?
Hoppas få hit den där snubben snart som ska titta på det.......
Hoppas få hit den där snubben snart som ska titta på det.......
på en laddomat 5030 som jag tror du tänker på är det alltid vattentempen som bestämmerImmobil skrev:
när den ska starta, men på en laddomat 21 som det är i det här fallet kan det vara vatten eller rökgastemp.
Tänkte att den kanske bara går när panna brinner för fullt, när den sedan kallnar stannar
laddningen och så brinner det så lite att ex rökgasen inte blir nog varm, men tillräckligt för att
panntempen ska stiga?
att det bara skiljer 5* mellan temp in och ut ur panna betyder att den ger väldigt lite effekt, mätarna borde efter 3 timmars eldande stå på typ 85-25-65
Då undrar man ju hur det kan komma sig att den inte ger någon effekt, är alla spjäll
i rätt läge, om sådana finns?
Då undrar man ju hur det kan komma sig att den inte ger någon effekt, är alla spjäll
i rätt läge, om sådana finns?
Själva pannan är inte problemet. Den snittade 90 grader under dessa 3 timmar.
Laddomatpumpen går jämt, men pannan håller nu på morgonen ca 50 grader medans övre mätaren på tanken håller 75, så det verkar ju fungera med termostaten & det..
Laddomatpumpen går jämt, men pannan håller nu på morgonen ca 50 grader medans övre mätaren på tanken håller 75, så det verkar ju fungera med termostaten & det..
Hur kan du säga att pannan inte är problemet??Sahlle skrev:
(Ifall det nu är så att pannan slår av hela tiden pga att den blir för varm är det ju inte pannan det är fel på. )
Det finns bara en huvudorsak till att du inte laddar tanken: huset förbrukar nästan samma effekt som pannan ger. Energi kan inte bara försvinna spårlöst utan den energi du bär in i form av ved har två möjligheter, endera gå ut i skorstenen eller värma vatten. Värmer den vatten har den två möjligheter, endera kylas direkt i radiatorslingan eller lagras i tanken.
Om det är så att pannan slår av hela tiden är det som sagts laddsystemet som inte fungerar, en vanlig orsak då är luft i övre rör i laddslingan. Lutar rören så att luft kan gå ur? Tryckexpansionskärl???
Redigerat:
Enl. Termoventiler AB:
Den vanligaste orsaken till driftstörningar är att luft hindrar cirkulationen.
http://www.af-energiteknik.se/ladd21.pdf
Den vanligaste orsaken till driftstörningar är att luft hindrar cirkulationen.
http://www.af-energiteknik.se/ladd21.pdf