Byggahus.se

Kalkyl till banken

1. T
    Husägare Nivå 2
    Vi kommer inom en snar framtid att behöva se över taket, byta fönster eller renovera de befintliga, inreda ett tidigare garage till boyta vilket eventuellt kräver en mindre utbyggnad, och lite annat smått och gott. Hur gör man bäst upp en kalkyl till banken? Begär in offerter? Räknar själv på material med cirkapriser till de jobb man tänkt göra själv? Jag har skickat in en låneansökan bara för att kolla om vi ens har en chans att bli beviljade, men banken lär ju vilja se vad vi har planerat att göra med pengarna. Eftersom jag bor på Åland och inte i Sverige är det annorlunda regler gällande banklån och helt andra prisnivåer, men jag tar gärna emot lite generella tips!

2. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Spara ihop till renoveringarna istället för att ta lån om det inte är saker som måste göras nu omedelbart (typ hål i taket så att det regnar in). Varför har ni så bråttom?

Det kan kännas tråkigt men är ofta bäst i längden om man inte håller på och investerar sina pengar aktivt och får en orimligt hög alternativkostnad.

3. T
    Husägare Nivå 2
    Nu var ju inte riktigt frågan spara eller ta lån. Det är inte en speciellt bra investering att ha en yta oanvänd i huset i låt säga fem år för att man håller på och sparar ihop till att fixa den, eller att låta taket förfalla tills det blir ännu dyrare. Euribor-räntan ligger på minus och att ha pengar liggande på banken tjänar man inget på eftersom man i dagens läge inte ens får någon ränta på dem.

4. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Nej, ok. Då borde du inte behöva motivera något alls för banken. De borde vilja kasta pengar på dig.

Men visst, en väg att gå är att ta in ett par offerter. Räkna inte med att någon av firmorna ska gilla dig sen om de får veta att du bara använder dem för att få en kostnadskalkyl. Mer ärligt i så fall är väk att ta in någon som projekterar alla renoveringarna åt dig, mot betalning. Detta kan du sedan använda både till banken och som offertunderlag för framtida byggfirmor.