Tänkte ha kalkputs på min källarvägg (insidan). Undrar om någon kan ge mig råd.

*behövs armeringsnät?

*det finns flera typer av färdigblandat. Vilken skall man använda, tycker själv att Serpo 144 verkar ok? Eller är det bäst att köpa kalk och blanda själv?

*bör man sedan måla med silikat- eller kalkfärg?

Tacksam för även andra råd i detta ämne från någon som har erfarenhet.

Hej!
Jag har bara reparerat puts i min källare och putsat om så där 20m2 med bra resultat. Jag har använt putskalk som jag köpte i en säck på byggmarknad och blandade den med sand och vatten själv. 1del kalk + 3 delar sand + vatten tills blandningen får spakelkonsistens. Tror inte att det behövs armeringsnätt men du ska vattna underlaget ordentligt innan du putsar. Rätt verktyg är viktig - sök på dinbyggare-sidan så får du bra instruktion hur man gör.
Både kalk- och silikatfärg är rätt på kalkputs. Måla ALLDRIG en källarvägg med en plastfärg som är tätt. Har sett och reparerat skador som en sådan färg orsakade i vårt källare :P.
Lycka till!
gaia

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Hej
Det finns vassmattor att köpa.
Det är helt enkelt vasstrån fastnajade på hönsnät.
Oerhört lättjobbat tycker jag.
Sedan hade vi Optirocs kalkputs.
Tänk på att lägga lite per lager och låta det torka mellan varven bara.
Fyra varv har vi på vår vägg.

Om du avfärgar med kalkfärg så kommer det att "damm av" på kläder etc när du går emot.
Vi löste det med kulturhantverkarnas tak- och väggfärg.
Ser ut som att det är kalkavfärgat, men dammar inte.
Funkar säkert även med annan emulsionsfärg.

Det låter intressant. Var köper man sådana vassmattor? Finns det på vanliga byggmarknader?

ja, såvitt jag vet...
Vi köpte vår på strängnäs brädgård.
jag tror att de tom hade den "på hyllan"

och ungefär så här ser det ut.
finns lite fler bilder på vår hemsida.

puts%20lager2-2.jpg

Nej då skall du väl inte behöva nät???
Och kalkputsen bör väl funka.

Hej!
Vassmattor ska man nog använda när man lägger puts på en träplank /om det är till utom- eller inomhusbruk vet jag inte ??? Kanske fungerar i båda fall. En suporex- eller tegelyta putsar man direkt på och efter moderat befuktning av ytan.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.