Hej på er,
Vi renoverar övervåningen av vårt torp och vi håller nu på med prepp av väggar och tak inför färg. Vi har gipsskiva, sen har vi satt spackelremsa och spacklat i försänkningarna. Vi har som ni ser, stora fönster som kommer skapa mycket släpljus på snedtaket. Vi har synliga balkar vilket är ett rent helvete att spackla, men vi förväntar oss att behöva förbättra om några år när det utan tvekan kommer spricka lite överallt.
Nu till frågan. Vår ambition är att man ska se skarvar så lite som möjligt i slutändan, därför är vi nu i full gång med att även rullspackla allt innan målning. Vi har fastnat för kalkfärgslooken, typ Jotun lady minerals. Jag har läst att det matta kommer framhäva skarvarna mycket, och jag undrar nu om det är ett bra val för oss. Jag tycker i min ovetskap att det flammiga borde dölja skarvarna mer??
Sen är ju också frågan om det är smart att måla kalkfärg som ju är lite krångligt, över 100 kvm rak och väggyta. Jag vet inte.
Ytterligare en fråga, behöver man göra någon ytterligare prepp innan kalkfärg om man har bredspacklat innan? Vi tänkte måla ett lager i samma ncs fast inte kalkmixad innan kalkfärgen för att inte behöva köra två gånger med kalken, funkar det så?