H Hemmanisse skrev:
Är detta möjligt att fixa med kalksten, ättika etc eller är det skada i emaljen som inte går att göra något åt?
Svart i botten som inte hjälper även fast man skurar hårt med borsten.
Testa med citronsyra, jag provade det och det gjorde susen. Vattnet blir visserligen gult men låt det verka om du kan i 24 timmar. Upprepa om inte allt försvinner.

H Hemmanisse skrev:
Är detta möjligt att fixa med kalksten, ättika etc eller är det skada i emaljen som inte går att göra något åt?
Svart i botten som inte hjälper även fast man skurar hårt med borsten.
Skrapa inte med, använd citronsyra. Finns som pulver. Låt stå över natten.

• Gilla
HappySleep
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
En liter saltsyra kostar 59 spänn och räcker till minst 10 avkalkningar.
Det är säkert jättebra och även billigare. Själv har jag dock en kanske överdriven respekt för starka syror och inbillar mig att riskerna är mindre med citronsyra.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Det är säkert jättebra och även billigare. Själv har jag dock en kanske överdriven respekt för starka syror och inbillar mig att riskerna är mindre med citronsyra.
Så länge du inte sprutar saltsyra i ögonen så är det värsta du kan råka ut för rodnad på huden. Sen blir det ju så fula hål i bomullskläderna med saltsyrastänk.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så länge du inte sprutar saltsyra i ögonen så är det värsta du kan råka ut för rodnad på huden. Sen blir det ju så fula hål i bomullskläderna med saltsyrastänk.
OK. Jag har noll erfarenhet av saltsyra och därför säkert en överdriven respekt.

Har man gjutjärnsrör ska man nog inte tänka på saltsyra då det skadar rören.
Får det är överhuvudtaget fortfarande säljas till privatpersoner, flera firmor skriver att det endast säljs till yrkesmässiga kunder.

Claes Sörmland
B Bitterhetsakademin skrev:
Har man gjutjärnsrör ska man nog inte tänka på saltsyra då det skadar rören.
Får det är överhuvudtaget fortfarande säljas till privatpersoner, flera firmor skriver att det endast säljs till yrkesmässiga kunder.
Det är väl bara att spola två gånger i toaletten så lär saltsyran inte vara kvar i några gjutjärnsrör. Dessutom är de täckta med en skyddande biofilm på insidan. Gjutjärnsrör rostar grafitiskt, d v s inifrån godset p g a deras innehålla av små grafitkorn som ger redoxkemi, som ett litet batteri.

Alfredo Alfredo skrev:
Citronsyra är bra till allt möjligt som ska avkalkas, kaffebryggaren, bettskenan 😂, och det löser rost och göra rostiga skruvar ,å annat, fina igen.
Men framförallt en kungligt ren toa 💩
Ett måste hemma 👍

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C Christofe skrev:
Citronsyra är bra till allt möjligt som ska avkalkas, kaffebryggaren, bettskenan
Och inte minst diskmaskinen.

C Christofe skrev:
Citronsyra är bra till allt möjligt …
OT, men med receptet:
  • 1000 g vatten
  • 100 g citronsyra
  • 30 g natriumhydroxid (exotermisk reaktion, blanda försiktigt) eller 40 g natriumkarbonat
  • lite diskmedel som vätmedel
får man en utmärkt kelaterande rostborttagare. Den roffar alltså åt sig järnoxiden (rosten) utan att röra järnet. Bättre än Evaporust till en bråkdel av kostnaden.

Film som förklarar

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Bauhaus har sålt det till mig som privatperson. Det är ju inte heller ren saltsyra utan en 30% lösning.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Bauhaus har sålt det till mig som privatperson. Det är ju inte heller ren saltsyra utan en 30% lösning.
30% är hyfsat koncentrerad och går att köpa på 5-litersdunk på byggmarknaderna. Det går inte att kommer över 37% koncentration vad jag minns

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Oxalsyra (ofta såld som fälgrent) kan vara värt att prova på besvärliga fläckar på toa porslinet

F
Jag provade ättika och klorin men det gjorde inte mycket. Citronsyra däremot, löste upp det på några timmar! Skönt att slippa den typen av bromsspår iaf!

Redigerat:
  • Gilla
NyfikenVit och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.