Jag har anlitat kakelsättare för att kakla, lägga klinker i mitt blivande badrum i källaren. Väggarna är snyggt kaklade, det är inte helt lätt då väggar svänger lite hit och dit (gammal hus) Men.....rören till badkarsblandaren sticker ut från vägg. Kakelplattorna här är inte hela. Han har delat dem och liksom lagt pussel för att foga in plattorna. Det är vita, enkla kakelplattor 15x15 cm. Nu innan fogmassan lagts dit tycker jag att det ser för j...igt ut. Är det verkligen korrekt att göra så? Bör man inte lägga hela plattor som man skurit till, d.v.s. gjort hål i, eller är jag petig för att jag inte är hantverkare, bara vill få det snyggt..???

Paul-Staffanstorp
Klart... man inte bara bör, jag tycker man skall göra hål med hålsåg så att man typ trär på plattan på rören om de nu kommer mitt i plattorna.
Allt annat är dåligt utfört arbete tycker jag i alla fall.

Går det att trä på plattan på rören så borde han göra det tycker jag, det blir klart snyggast men är blandaren redan på plats går ju inte det, då får man pussla efter förmåga.

Nej, blandaren är inte på plats. Men ytterst på varje rör sitter någon slags brickor, vilket hindrade hantverkaren från att "trä på" kakelplattan. Tydligen kan han inte ta av dem för då rinner det vatten (antar jag) Men vid närmare eftertanke, nog måste det gå. Verkar ju dumt att inte ens försöka!

Kan man inte stänga av vattnet den stund det tar i så fall?

C
Hur gör man på snyggast vis när man har rör som det inte går att trä på plattan på, typ elementrör och liknande?

cheetah1 skrev:
Hur gör man på snyggast vis när man har rör som det inte går att trä på plattan på, typ elementrör och liknande?
Du borrar för hålen och sedan delar du plattan och trär ena delen bakom elementrören och trycker ihop med fix mellan skarven.

Ska själv sätta klinker och har ett avloppsrör som går ner i golvet utanpå en vägg och det finns nog inga snygga lösningar. Många har jag sett att de sätter endast fix eller fog runt dessa platser.

Paul-Staffanstorp
Anelfa skrev:
Nej, blandaren är inte på plats. Men ytterst på varje rör sitter någon slags brickor, vilket hindrade hantverkaren från att "trä på" kakelplattan. Tydligen kan han inte ta av dem för då rinner det vatten (antar jag) Men vid närmare eftertanke, nog måste det gå. Verkar ju dumt att inte ens försöka!
Förstår inte varför det skulle vara ett problem att stänga vattnet och ta bort dessa s.k brickor och kakelsatt ordentligt.
Det tyder ju på att han slarvat likadant med rörmanschetterna i tätskiktet... eller ? :rolleyes:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.