Hej
Vill inleda med att jag inte på något sätt är snickare utan bara en datorkille som gillar att lära mig saker
Har en källardörr som sattes in för 15 år sedan men det har alltid sett så fult ut runt den.
Jag antar att det behövs sättas upp lister runt om här, men jag har inte en aning om vilken list jag ska köpa eller hur jag ska fästa den. Ska jag t.ex limma fast den mot dörrkarmen eller mot väggputsen? Eller ska man spika fast den på något sätt.
Om någon vill förklara med enkla ord hur jag ska göra och vad jag ska köpa så vore jag otroligt tacksam!
Se bilder nedan.
En kille som gjorde energimätning på huset såg också att det läckte in kall luft från undersidan. Undrar hur ni hade gjort för att täta där.
Tack på förhand
Vill inleda med att jag inte på något sätt är snickare utan bara en datorkille som gillar att lära mig saker
Har en källardörr som sattes in för 15 år sedan men det har alltid sett så fult ut runt den.
Jag antar att det behövs sättas upp lister runt om här, men jag har inte en aning om vilken list jag ska köpa eller hur jag ska fästa den. Ska jag t.ex limma fast den mot dörrkarmen eller mot väggputsen? Eller ska man spika fast den på något sätt.
Om någon vill förklara med enkla ord hur jag ska göra och vad jag ska köpa så vore jag otroligt tacksam!
Se bilder nedan.
En kille som gjorde energimätning på huset såg också att det läckte in kall luft från undersidan. Undrar hur ni hade gjort för att täta där.
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Montera en smyglist, antingen på själva karmen och ut mot putsade väggen. Men då tycker jag att du ska måla den i samma färg som dörren. Eller så sätter du smyglist på själva väggen in mot karmen. Då kan den vara vit iom att väggen är det. Storlek på smyglisten får du mäta dig till, finns olika bredder och tjocklekar på dem.
Vem satte in denna dörr? Verkar vara både vanlig isolering och fogskum som sitter på sidorna.
De verkar inte ha inte ha någon syllpapp eller isolering under dörren vilket det ska vara. Går det att få dit en syllpapp och trycka in en drevremsa nu?
Vem satte in denna dörr? Verkar vara både vanlig isolering och fogskum som sitter på sidorna.
De verkar inte ha inte ha någon syllpapp eller isolering under dörren vilket det ska vara. Går det att få dit en syllpapp och trycka in en drevremsa nu?
Limma på väggen, spika eller limma på karmen. Ett monteringslim funkar bra, t.ex pl600 eller no more nails. Snyggast hade så klart varit om listen gick lika långt in på karmen, men du kanske inte har verktyg för att figursåga alla lister vilket skulle krävas i så fall.
Ah ok. Låter ju smidigt att limma då. Behöver absolut inte se supersnyggt ut, nöjd om det ser hyfsatT Tompafix skrev:
Jag ska kolla efter smyglister någon dag och se om jag kan få med mig någon hem. Så kan jag ju återkomma med förslag på montering
Tack för hjälpen så länge
Klicka här för att svara