Tycker att du ska grunda, eftersom både spackel och trä är sugande

Plywood är ju det absolut mest felaktiga material du kunde valt?

Som sagt trä är inte bra eftersom det krymper o sväller med luftuktigheten (lite ödmjukare skrivet och ned förklaring om varför).
Men om det är smålappar så kanske det funkar ändå.
Det går ju också att hellimma en 6mm gips på det där, om man ska vara (över?) seriös.

Om du hade lagat på det viset jag föreslog hade du kunnat få det slätt genom att göra hålet aningens större och därmed hade den 3mm tjockare lagningsbiten sjunkit in lite djupare.

Nu kanske du kan reka marknaden på fix o fog, för de finns olika med lite olika egenskaper.

Redigerat:
Och beroende på verktygsarsenal...
Så hade det inte varit så svårt att göra en träbit som är 3mm tunnare där lagningsbiten hade skruvats.
Men alla har inte tillgång till klyvsåg eller fräs.

Å andra sidan så är masonit 3.2mm.

Är det verkligen så mycket fukt som tränger in bakom kakel som kan påverka en plywoodskiva i väggen?
Om så, vilket material hade varit bättre om gips bara finns i dimensionerna 6 och 13 mm?

Att hellimma en 6mm-platta över hela diskbänken går givetvis bra, men problemet är att kaklingen går utanför överskåpen och även in på en kortare vinkelrät vägg. Det skulle innebära att den kaklade delen sticker ut från resten av väggen med 6 mm+kakel o fix-tjocklek.

Det är alltså fukten i luften som varierar med årstiden som gör att trä krymper kontra sväller.
När träet rör sig och fix och foger sitter stumt riskerar fixet att lossna från väggen eller plattan och den kan lossna.
Och gällande fogen så kan de lossna och trilla ur.

Det finns även de som påstår att det inte är något problem att kakla på spånskiva. Fast jag själv tror inte på det...
Men därför kan det vara relevant för dig att kolla upp olika fix-sorter för de finns de som är mer flexibla än andra.

Kaklar man på trä (plywood, spånskiva) så lossnar kaklet, inte dagen efter men det kan ta några år.
Vår första och andra kakling trillade loss, nu sitter det gips bakom så jag hoppas på bättre resultat.

Protte

Efter många funderingar och vägande hit o dit har jag nu monterat reparationsgipsskivor över ursprungsväggen. Nu är frågan hur man bäst gör vid strömbrytare som tyvärr sitter precis i höjd med skivornas överkant.

Jag funderar på om jag ska kakla enligt den röda linjen i bilderna, eller om jag ska skära ut en bit för strömbrytaren istället. Fördelen med det senare alternativet är att jag slipper skära kakelplattor i väldigt exakta vinklar.

Vad tycker panelen? Finns det någon "normal" praxis i sådana här oturliga fall?

a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom ihåg att ta bort elkontakten från dosan om du ska kakla där. Den sätter du utanpå kaklet om du väljer den lösningen.

@olotor - japp

Nu efter ett antal turer med allt möjligt i huset, har jag kaklat en del över diskbänken.
Det som bromsade framfarten den här gången var den gamla vägghängda blandaren. Jag har borrat två hål i en kakelplatta som passar på de båda utgående rören till blandaren, men eftersom själva hylsan/muttern som fäster rören mot själva blandaren har ett stopp längst ut, går den ju inte ta bort = jag kan inte sätta dit den förborrade kakelplattan.

Som om det inte räcker, är avståndet mellan väggen och de båda täckbrickorna för litet för att få in kaklet bakom.
Finns det verkligen ingenting i ett 60-talshus som flyter på som en vårbäck? : )

kran.png

Skulle väl vara en vattenläcka då...........

Protte

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
@prototypen - det är väl i princip det jag inte råkat ut för under de olika ingreppen.

Någon som har någon idé om hur man kan tänkas komma runt problemet utan att behöva riva väggen?

du får väl lossa dom och justera efter plattorna

@Andreas_kalmar - jo, som jag skrev ovan så är avståndet mellan vägg och täckbrickor - som pilarna visar - för litet. Jag har förstås skruvat ut brickorna så långt det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.