Hej

Är det OK att lägga väggkakel på spån+gips eller måste man ha dubbel gips ?

/Magic

Jag tänker kakla på spån+gips....

Titta på BKR:s hemsida där finns beskrivningar om vad som är branchstandard, GVK har oxå en bra sida.

Ska förtydliga det jag skrev innan. Jag har 17mm råspont + 13 mm gips. Reglarna sitter cc 600. Men enligt uppgift ska råsponten + gipset vara kanon att sätta kakel på.

yepp det funkar bra.. Dock så funkar det inte bra med ett lager gips på cc60.. det sviktar för mycket..

Så hade jag återigen fel.
Uppgiften om råspont + gips fick jag när jag pratade med Aneby hus. Efter kontroll här hemma visade det sig att jag "bara" hade 10mm spånskiva + 9mm gips vilket jag vet är för lite. Min tanke är följande.

Jag kommer riva hela den ena väggen (väggen vid handfatet) och sätta 2x13 mm gips. På dom övriga väggarna kommer jag dra på ett lager 13 mm gips direkt på den befintliga spånskivan + 9 mm gipset.

Funkar detta tror ni? ??? ???

Jag har satt satt 12mm spån + gips på c/c 600. Spånplattan är limmad i träreglarna. Gipsskivan är skruvad c/c 150mm över hela ytan. Bättre än dubbelgips enligt snickaren och Höganäs.

Det blir väl för svagt om jag bara använder den befintliga spånskivan + gipset?

Har nu pratat med en snickare som sa att det absolut inte var några problem.... ;D

Inte för att vara besserwisser eller hälla smolk i bägaren, men jag skulle råda dig att kolla med en något tyngre instans än snickaren. Branch organisation eller ditt försäkringsbolags skadeförebyggare.

Lycka till

Har även pratat med en erfaren kakelläggare och inte heller han sa att det är några problem

alltså vid CC60 måste det vara 2 lager skivor..

Antingen 2 st 13mm Gips skivor med lim i mellan.. eller Spånskiva + gipsskiva

Det jag menade (uttryckte mig nog klantingt) var att det inte går bra med bara 1 lager skiva på CC60.. tex en skiva gips..

Oavsett vad man väljer så är det nog en bra grej att limma skivorna.. blir mycket stabilt då..
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.