Hej!

Jag håller på och renoverar ett kök i lägenhet från 1948, och har nu kommit till montering av diskbänk (rostfri från 60talet, köpte av nån som ville slänga) och därefter kakling (3 rader vanligt vitt 15x15 kvadratiskt) men fastnar på hur kaklet ska sitta i förhållande till diskbänken.

Den har ca 14 mm uppvik baktill, tunt och plant så att det ligger an mot väggen bakom.

Jag har läst några forumtrådar från innan och begripit att kanten ska vara bakom nedersta kakelraden, att den "kaklas in". Kan kakelplattorna "ställas" direkt mot diskbänkens själva bänkplatta, eller bör deras nederkant höjas upp 2-3mm i förhållande till bänkens skiva med hjälp av snöre eller kryss, för att göra det möjligt för bänkskivan att röra sig lite utan att kaklet trycks sönder?

Tacksam för svar // en nybörjare

Åsa Lund
Jag har för mig att diskbänken brukar vara fäst mot väggen med försänkt skruv i vingen som sticker upp i bakkant

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Hej! Denna har inga fästen, jag bygger ett underrede till den och monterar fast i underskåpens ovansida :)

Åsa Lund
Uppviket på 14 mm brukade skruvas eller spikas fast i väggen har jag för mig. Hur du fäster den i skåpen sade jag inget om

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S skrotsamlare skrev:
Hej!

Jag håller på och renoverar ett kök i lägenhet från 1948, och har nu kommit till montering av diskbänk (rostfri från 60talet, köpte av nån som ville slänga) och därefter kakling (3 rader vanligt vitt 15x15 kvadratiskt) men fastnar på hur kaklet ska sitta i förhållande till diskbänken.

Den har ca 14 mm uppvik baktill, tunt och plant så att det ligger an mot väggen bakom.

Jag har läst några forumtrådar från innan och begripit att kanten ska vara bakom nedersta kakelraden, att den "kaklas in". Kan kakelplattorna "ställas" direkt mot diskbänkens själva bänkplatta, eller bör deras nederkant höjas upp 2-3mm i förhållande till bänkens skiva med hjälp av snöre eller kryss, för att göra det möjligt för bänkskivan att röra sig lite utan att kaklet trycks sönder?

Tacksam för svar // en nybörjare
Lämna 3mm mellan kakel och diskbänk och fyll spalten med silikon efter kakelfogningen.

• Gilla
skrotsamlare och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Uppviket på 14 mm brukade skruvas eller spikas fast i väggen har jag för mig. Hur du fäster den i skåpen sade jag inget om
nej normalt så fäster man inte uppviket i väggen, man limmar fast diskbänken i skåpen

T
T tergo skrev:
nej normalt så fäster man inte uppviket i väggen, man limmar fast diskbänken i skåpen
Nja, precis som Åsa Lund skriver så brukade man för spika uppviket i väggen, vet personligen eftersom jag har satt vita 15x15cm i ett hundratal lägenheter på stambyten.

Med det sagt så brukade jag ställa kaklet direkt på kanten och inte några 3mm som Edlunn skrev men man kan göra så med om man vill, kvittar vilket.

Åsa Lund
T tergo skrev:
Detta handlar om ett diskbänksbeslag från 60-talet och då gjorde man så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.