Hejhej!

Har försökt läsa på en del om hur man kaklar om i kök och har kommit fram till att jag måste spackla upp väggen jämn innan jag går på med kakelfix och sätter nya plattor. Dock så läser jag överallt att man ska "på med spackel och sedan torka torrt innan kakelfix" samt att "vanligt spackel inte funkar" men vad är det för spackel som avses?

Har redan byggt upp de hål som blev när kaklet revs ut med husfix så väggen är i alla fall hel nu. Men den är riktigt ojämn och grov och en blandning av puts, lättbetong, husfix och gamla tapetrester. Det är inte ett bra underlag för att sätta plattor på. Min tanke är att jag kan spackla väggen jämn, köra primer och sedan sätta kakelfixet på detta. Men vad tusan spacklar jag med för produkt?

• Ojämn vägg med blandning av spackel, puts, lättbetong och tapetrester i kök inför kakling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stefan N Stefan N skrev:
Husfix funkar bra, det ska va cementbaserat bakom kakel. [länk]
Tack för snabbt svar! Alltså ska hela väggen i princip bredspacklas med husfix med andra ord? Läste om gipsputs också, funkar gips lika bra?

Jag tror att även gipsputs är OK där. Lite billigare, och kan uppfattas som mer lätthanterligt.

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Går utmärkt att spackla med kakelfix, bort med allt löst, sen prima, sen spackla.
Sen på med primer igen innan sättning av plattor.

Vet inte hur många gånger jag klagat på just HusFix på detta forum - Det är ett satans påfund! Dyrt som fanken och det går inte att efterbehandla utan diamantverktyg, det blir även ett gissel att rengöra verktygen efter det stelnat.

Gipsputs - Underbart att arbeta med, billigare, slipbart/skrapbart och duger alldeles underbart att sätta kakel på. Du kan alltid spraya med primer innan puts så att det biter bättre. Blanda som vispgrädde och du är redo att dra på.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.