Hej!
Jag ska kakla med mosaik i köket och har börjat underarbetet med alla tänkbara former av spackel, husfix, gipsmassa, etc. En otippad jungel som jag hoppas få slät till slut. Frågan är hur slätt det måste vara och hur jag enklast får det våg-/vinkelrät? Nåt annat man bör tänka på som någon vill tipsa om...?
Tack på förhand!
/Niklas

Hej

Jag hänger gärna på.
Har inte kommit lika långt i det praktiska arbetet dock. Bara kommit fram till att mosaik är super snyggt, Vill Ha!
Vit fix är det jag fått tips om än så länge.

Saren

Slätt nja inte så slätt jag menar fixkammen tar ju 4 mm typ. Sedan vinkel/lod rätt... pratar vi om moasik shoken nu eller? Man sätter det rakt bara :-)

Vit fix är bra för den ger inte mörka kornfällningar till fogbruket + Glasmosaik kan dessutom vara lite genomskinlig. Använd typ Kiilto Superfix.

Underlaget skall vara så slätt som möjligt, men bra fix kan ta upp en del ojämnheter.

Markera upp vågräta linjer med snickarpass eller laser så du har nåt att gå efter.

Nästan alla fix- och tätskiktsleverantörer har bra anvisningar som är lätt att följa om man är ovan. T ex http://www.lip.dk
http://www.kiilto.se

Eller fråga i en bra kakelbutik.

Fixarn skrev:
Vit fix är bra för den ger inte mörka kornfällningar till fogbruket + Glasmosaik kan dessutom vara lite genomskinlig. Använd typ Kiilto Superfix.

Underlaget skall vara så slätt som möjligt, men bra fix kan ta upp en del ojämnheter.
Vitt fix är jätteviktigt till ljusa glasmosaiker, annars ändrar mosaiken färg och får inte alls samma utseende som på provet.

Underlaget ska verkligen vara så slätt som möjligt då de små mosaikbitarna annars lätt blir lite sneda i vertikalplanet (om de sitter på vägg),även om de sitter på nät och det syns rejält, lite på sniskan kan vara charmigt och hör till, men det blir lätt för mycket och det ser slarvigt ut.

//Christina som har satt glasmosaik på hela badrumsgolvet ;).

Man kan väl säga att detta beror en hel del av hur van man är ;)

Men ju mindre plattor desto jämnare underlag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.