Hur gör man när man ska kakla in en spegel i badrummet? Räcker det med vanligt kakelfix för att hålla den uppe? Eller ska man fästa spegeln i väggen på något vis först?

Jag ska ha en rätt stor spegel och jag är helt övertygad om att den förr eller senare kommer att trilla ner...om inte annat så får jag stå och hålla fast den mot väggen under hela tiden som fixet torkar.

Någon som har erfarenhet??

Du smäller dit den med silikon och dubbehäftande tape. Dvs kakla först och lämna plats, sedan så limmar du dit den. Låter torka en vecka eller två och mjukfogar sedan.

http://www.pedago.fi/dalton/hus/hus22/badrum1.JPG

Just ja, det skall vara en speciell silikonsom ej skadar baksidan. Jag hade en glasmästare som kom och tog mått och sedan limmade dit dem.

PL400 ska fungera utmärkt.

Har du testat?? Det får inte bli för stumt. I så fall kan spegeln spricka när väggen lever... Hursomhelst så litade jag på min glasmästare i detta fall.

pelle.mia skrev:
En inbyggd spegel i kakelväggen skulle definitivt avskrivas på Pelles att-göra-lista!
Hade jag varit din fru hade jag då inte frågat DIG utan fixat det SJÄLV om jag ville ha en inkaklad spegel! :o ;D

pelle.mia skrev:
En inbyggd spegel i kakelväggen skulle definitivt avskrivas på Pelles att-göra-lista!
Vadå? Nu vill jag veta varför det inte är någon bra idé! Det är ju snyggt! Så vad är ditt motargument?? ;)

AndersG skrev:
Har du testat?? Det får inte bli för stumt. I så fall kan spegeln spricka när väggen lever... Hursomhelst så litade jag på min glasmästare i detta fall.
Räknas en tegelvägg med puts på som en levande vägg? Finns det risk att en sådan vägg rör på sig?

Nja, kanske inte... Men olika material rör sig olika. Enklast är att du frågar en glasmästare du litar på.

Undvik konstruktionslim eftersom dessa kan vara så starka att det fräter bort skiktet bakom spegeln och limsträngarna lyser igenom efter ett tag. Jag använde mig av massor av silikon. lycka till!

http://213.179.1.200/bygget/bilder2/IMG_0128.jpg

Kör med Casco Superset, ett superlim som är till för bland annat detta.

/ PJ

Meijan skrev:
Hur gör man när man ska kakla in en spegel i badrummet? Räcker det med vanligt kakelfix för att hålla den uppe? Eller ska man fästa spegeln i väggen på något vis först?

Jag ska ha en rätt stor spegel och jag är helt övertygad om att den förr eller senare kommer att trilla ner...om inte annat så får jag stå och hålla fast den mot väggen under hela tiden som fixet torkar.

Någon som har erfarenhet??
Glassilikon och inget annat... De andra silikon sorterna kan ge missfärgningar i spegeln.. Fix kan funka men jag skulle ta glassilikon och dubbeltajp för att fixera......

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.