Hej

Hoppas jag placerar tråden i rätt del.
Vi har ett hus från ca 1931 där vi måste renovera gamla badrum som har plastmatta, vi har pratat med företag som säger att kakel och klinker blir bäst och det ska gå bra med avseende på vikten.

Men jag kan inte låta bli att vara lite nojjig över vikten och att bjälkarna klara det, inser att jag borde frågat tidigare i skedet men bättre sent än aldrig.

Badrummet som renoveras, ca 5kvm
Ritning som visar ett badrum från ett hus byggt ca 1931. Badrummet är markerat i rött och har reglar med 60 cm mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våningen under, med ungefärlig position av badrumet samt spännvid(?)/längd på rummet under.
Ritning av bottenvåning med markerade området för badrum ovanför och mått på 6,3 meter spännvidd. Vardagsrum, kök, och hall är synliga.
Skapa konto

De har börjat reglat, men ser ut att vara 60cm mellan de gamla bjälkarna.
Badrumsrenovering med exponerade rörledningar och träbjälkar, cirka 60 cm avstånd mellan bjälkarna.
Skapa konto

Jag antar att bjälklaget vilar på rejäla plankväggar? Vi har precis samma planlösning från 1938 och både det tidigare badrummet från 09 och det ny från i år har haft klinker på flytspacklad sula med två lager golvspån utan att svikta.

• Gilla
gargamelsbadru
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Jag antar att bjälklaget vilar på rejäla plankväggar? Vi har precis samma planlösning från 1938 och både det tidigare badrummet från 09 och det ny från i år har haft klinker på flytspacklad sula med två lager golvspån utan att svikta.
Tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.