Har fått problem med att det blir tydliga tryckstötsljud (typ tre gånger /sekund) när jag öppnar en varmvattenkran. Vare sig någon kran är öppen eller inte porlar det i rören vid värmepump/varmvattenberedaren.
Vet inte var jag ska börja men får för mig att det här plastkärlet kan vara en del av problemet. Det är tomt. När jag öppnar kranen i ovankant pyser det ut luft en stund. Är det som det ska eller borde det finnas viss mängd vatten i det? Eller något annat medium? Det vänstra röret på första bilden leder till plastkärlet.

• Två termometrar på rör, visar temperaturer, mot bakgrund av andra rör och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av VVS med expantionskärl, rör, kopplingar och tryckmätare på vägg med mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsventilen på inkommande KV till beredaren som bråkar av tryckförändringen som blir. Byte brukar vara bra. Sen det med plastkärlet är för köldbäraren ( KB ) för VP, ser lite tunt ut bör fyllas på till halva kärlet och lite tryck på det. Det är inte mer än några liter som ska i och är så lite att det inte har betydelse för blandningen vatten/sprit. Koppla på en slang på översidan och till en tappkran, innan påkoppling till kärlet,så fyller du slangen. öppna kranen på tappkranen och sedan lite försiktigt ventilen på kärlet, när det är ca på halva så stänger du allt. Klart med fyllningen.

J jonaserik skrev:
Säkerhetsventilen på inkommande KV till beredaren som bråkar av tryckförändringen som blir. Byte brukar vara bra. Sen det med plastkärlet är för köldbäraren ( KB ) för VP, ser lite tunt ut bör fyllas på till halva kärlet och lite tryck på det. Det är inte mer än några liter som ska i och är så lite att det inte har betydelse för blandningen vatten/sprit. Koppla på en slang på översidan och till en tappkran, innan påkoppling till kärlet,så fyller du slangen. öppna kranen på tappkranen och sedan lite försiktigt ventilen på kärlet, när det är ca på halva så stänger du allt. Klart med fyllningen.
Tack!

D DABBR skrev:
Tack!
Bara en liten sak till, i fördelningsröret där KV går in är det även en backventil och den kan skramla och då blir det byte av hela armaturröret med termostat/säkerhetsbrytare/backventil. Du kan prova med att en spolar VV och du känner på röret som har en ventil med text avstängning

• Gilla
DABBR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.