Hej, är det någon som äger/ har provat en vattenmantlad kamin från Kakelugnspannan?

Vad har ni för osikter, synpunker? Mvh
 
B
Har två släktingar som köpt var sin.

Den ena är nöjd, har bara varit några eldfasta stenar som fått bytas ut. Men det är väl mer eller mindre samma i alla eldstäder med eldfast sten, förbrukningsbara.

Den andra släktingen är rätt missnöjd. Problem med dåligt drag (även med öppet fönster, och skorsten byggd enligt pannans krav gällande längd/diameter). Dessutom så sprack kakelplattorna på löpande band på den, trots montage enligt instruktioner. Byttes ut på garanti ett antal gånger, tror de till slut fick tag på en sort som höll för värmen.

Personligen tycker jag det är vettigare med en separat acktank och panna. Borde bli mindre problem med invändig kondens under uppstart om pannan inte har så stor mängd vatten, så teoretiskt tror jag själva designen medför en viss begränsning i livslängden pga detta.
 
Jag har haft en. Gillade tanken att inte behöva bygga pannrum men kvaliten på Kakelungspannan var undermålig så jag lyfte ut skiten efter <10år då det rostat hål.
 
Är det inte fler som har kakelugnspannan?
Verkar bara vara extremer, antingen fantastiskt eller bara skit.
 
ThomasK85 ThomasK85 skrev:
Är det inte fler som har kakelugnspannan?
Verkar bara vara extremer, antingen fantastiskt eller bara skit.
Tanken är ju god, men den fungerar ju inte ens tio år i praktiken.
 
F fribygg skrev:
Tanken är ju god, men den fungerar ju inte ens tio år i praktiken.
Är det någon mer än du som har haft samma problem?
Kopplade du in pannan direkt mot kallvatten? Eller varför fick du så mycket kondens?
 
ThomasK85 ThomasK85 skrev:
Är det någon mer än du som har haft samma problem?
Fråga tillverkaren.
 
Jag har kört med Kakelugnspannan under en vinter hittills och fick den installerad och klart i oktober 2023.

Inget problem med drag alls och hög förbränning (inte mycket aska kvar). De har tydligen gjort några modifieringar mot tidigare modeller och fått den godkänd mot de högre kraven på förbrännings som infördes runt 2019.

Vi kör Kakelugnspannan tillsammans med en tekniktank från Värmebaronen och jag har även en bergvärmepumpen inkopplad till systemet. Bergvärmenpumpen tror jag går på sista versen (är från 2003) men den fungerar, så det var en av anledningarna till att jag köpte Kakelugnspanna så att jag inte behövde köpa en ny bergvärmepump i onödan men ha fungerande värme och varmvatten om den skulle gå sönder.

Bergvärmen går enkelt att koppla bort om den skulle gå sönder likaså Kakelugnspannan om vi inte vill/kan elda med den.

Har egen skog så kostnaden för ved är marginell om man inte räknar eget arbete. Jag har sänkt elförbrukningen med ca 2/3 jämför med tidigare år (från ca 3300 kwh till 1400kwh en kall vintermånad), men mer jobb givetvis.

Det svåraste var att få tag i en rörmokare som var villig att koppla ihop systemet...
 
B
Har två bekanta med samma modell. Den ena är supernöjd, och den andra är riktigt missnöjd.

Oklart gällande livslängden med tanke på konstruktionen, men bägge har passerat 10år i alla fall.
 
F fribygg skrev:
Fråga tillverkaren.
Kanske inte honom man kommer få det mest rättvisa svaret av.
M Macten skrev:
Jag har kört med Kakelugnspannan under en vinter hittills och fick den installerad och klart i oktober 2023.

Inget problem med drag alls och hög förbränning (inte mycket aska kvar). De har tydligen gjort några modifieringar mot tidigare modeller och fått den godkänd mot de högre kraven på förbrännings som infördes runt 2019.

Vi kör Kakelugnspannan tillsammans med en tekniktank från Värmebaronen och jag har även en bergvärmepumpen inkopplad till systemet. Bergvärmenpumpen tror jag går på sista versen (är från 2003) men den fungerar, så det var en av anledningarna till att jag köpte Kakelugnspanna så att jag inte behövde köpa en ny bergvärmepump i onödan men ha fungerande värme och varmvatten om den skulle gå sönder.

Bergvärmen går enkelt att koppla bort om den skulle gå sönder likaså Kakelugnspannan om vi inte vill/kan elda med den.

Har egen skog så kostnaden för ved är marginell om man inte räknar eget arbete. Jag har sänkt elförbrukningen med ca 2/3 jämför med tidigare år (från ca 3300 kwh till 1400kwh en kall vintermånad), men mer jobb givetvis.

Det svåraste var att få tag i en rörmokare som var villig att koppla ihop systemet...
Tack. Hoppas den fungerar bra för sig unde lång tid!

Min tanke är att köra den tillsammans med luft/vattenvärmepump hemma, så en liknande setup mot din.
B BSOD skrev:
Har två bekanta med samma modell. Den ena är supernöjd, och den andra är riktigt missnöjd.

Oklart gällande livslängden med tanke på konstruktionen, men bägge har passerat 10år i alla fall.
Bra att någon har haft den under lång tid och är nöjd iallafall.
Jag tänker att min ska anslutas mot uteluft så borde inte ha några problem med drag.

Varför blir det problem med kondens tror du?
 
M Macten skrev:
Jag har kört med Kakelugnspannan under en vinter hittills och fick den installerad och klart i oktober 2023.

Inget problem med drag alls och hög förbränning (inte mycket aska kvar). De har tydligen gjort några modifieringar mot tidigare modeller och fått den godkänd mot de högre kraven på förbrännings som infördes runt 2019.

Vi kör Kakelugnspannan tillsammans med en tekniktank från Värmebaronen och jag har även en bergvärmepumpen inkopplad till systemet. Bergvärmenpumpen tror jag går på sista versen (är från 2003) men den fungerar, så det var en av anledningarna till att jag köpte Kakelugnspanna så att jag inte behövde köpa en ny bergvärmepump i onödan men ha fungerande värme och varmvatten om den skulle gå sönder.

Bergvärmen går enkelt att koppla bort om den skulle gå sönder likaså Kakelugnspannan om vi inte vill/kan elda med den.

Har egen skog så kostnaden för ved är marginell om man inte räknar eget arbete. Jag har sänkt elförbrukningen med ca 2/3 jämför med tidigare år (från ca 3300 kwh till 1400kwh en kall vintermånad), men mer jobb givetvis.

Det svåraste var att få tag i en rörmokare som var villig att koppla ihop systemet...
Jag är på G att införskaffa 650-modellen med 500L tekniktank och som ska dockas mot befintlig bergvärme (2008 som gjort sitt).
Finns det möjlighet att få ta del utav din setup mer i detalj?
Hur har systemet fungerat nu efter två vintrar?
Hur sköter du styrningen? Fast kondensering på BV? Hur har du gjort med tappvatten?
Tacksam för svar om du orkar bumpa tråden.
Mvh
 
Ovdimus
M Macten skrev:
Jag har kört med Kakelugnspannan under en vinter hittills och fick den installerad och klart i oktober 2023.

Inget problem med drag alls och hög förbränning (inte mycket aska kvar). De har tydligen gjort några modifieringar mot tidigare modeller och fått den godkänd mot de högre kraven på förbrännings som infördes runt 2019.

Vi kör Kakelugnspannan tillsammans med en tekniktank från Värmebaronen och jag har även en bergvärmepumpen inkopplad till systemet. Bergvärmenpumpen tror jag går på sista versen (är från 2003) men den fungerar, så det var en av anledningarna till att jag köpte Kakelugnspanna så att jag inte behövde köpa en ny bergvärmepump i onödan men ha fungerande värme och varmvatten om den skulle gå sönder.

Bergvärmen går enkelt att koppla bort om den skulle gå sönder likaså Kakelugnspannan om vi inte vill/kan elda med den.

Har egen skog så kostnaden för ved är marginell om man inte räknar eget arbete. Jag har sänkt elförbrukningen med ca 2/3 jämför med tidigare år (från ca 3300 kwh till 1400kwh en kall vintermånad), men mer jobb givetvis.

Det svåraste var att få tag i en rörmokare som var villig att koppla ihop systemet...
Hej!!

Jag planerar att skaffa ett exakt sådant här system och skulle gärna vilja veta mer om det. Skulle du kunna lägga upp några bilder och ge en mer detaljerad beskrivning av hur ert system ser ut och fungerar?
 
J Jaegerbef skrev:
Jag är på G att införskaffa 650-modellen med 500L tekniktank och som ska dockas mot befintlig bergvärme (2008 som gjort sitt).
Finns det möjlighet att få ta del utav din setup mer i detalj?
Hur har systemet fungerat nu efter två vintrar?
Hur sköter du styrningen? Fast kondensering på BV? Hur har du gjort med tappvatten?
Tacksam för svar om du orkar bumpa tråden.
Mvh
Som svar lite kort på dina frågor:
Systemet har fungerar problemfritt sedan det gick igång och jag är mycket nöjd med det, främst eftersom elförbrukningen vintertid nästan är mindre än sommartid (då jag inte eldar med ved utan låter BV (Nibe Fighter 1215) helt sköta produktionen av varmvatten).
BV arbetar med flytande kondensering mot ackumulatortanken (AT) men i praktiken går den aldrig igång för uppvärmning vintertid eftersom returvattnet alltid har tillräckligt hög temperatur. Vi var borta över jul några dagar och då tog BV över uppvärmningen när AT blev tillräckligt kallt men det är allt.
I normalläget går tappvattnet genom slingan i kakelugnspannan (KP) och vidare till en tank i AT som i sin tur går vidare till BV och sedan går vattnet vidare ut till kranarna.
BV kickar in och värmer varmvattnet när det blir för kallt i den inbyggda tanken i BV, vilket har fått effekten att om vi inte förbrukar varmvatten i tillräcklig mängd hinner vattnet ibland kallna i BV och då drar den igång.

Jag har inga uppdaterade ritningar tillgängliga eftersom vi gjorde några förändringar under arbetets gång. Dock är förändringen mot hur systemet blev i slutändan ganska liten, bla satte jag en VTA572 mellan återmatningen till BV från AT så att jag kan ha uppåt 70 grader i AT men begränsa temperaturen som går tillbaka till BV så att den hålls på lagom nivå.

Jag bifogar ritningen som användes vid bygget, den ser mer komplicerad ut än vad den egentligen är, det är dock ett hemmasnickrat system anpassat för egna hushållet så jag ger inga garantier. Man skulle kunna ta bort flertalet av kulventilerna, men systemet är ju byggt för att alla delar ska kunna kopplas bort och det ändå ska gå att köra därav en del "onödiga" ventiler.
 
  • Schema över vattenvärmesystem med flytande kondensering, BV, AT och KP, inkluderar ventiler och rördragning, anpassat för eget hushåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Grevlingen och 1 till
  • Laddar…
M Macten skrev:
Som svar lite kort på dina frågor:
Systemet har fungerar problemfritt sedan det gick igång och jag är mycket nöjd med det, främst eftersom elförbrukningen vintertid nästan är mindre än sommartid (då jag inte eldar med ved utan låter BV (Nibe Fighter 1215) helt sköta produktionen av varmvatten).
BV arbetar med flytande kondensering mot ackumulatortanken (AT) men i praktiken går den aldrig igång för uppvärmning vintertid eftersom returvattnet alltid har tillräckligt hög temperatur. Vi var borta över jul några dagar och då tog BV över uppvärmningen när AT blev tillräckligt kallt men det är allt.
I normalläget går tappvattnet genom slingan i kakelugnspannan (KP) och vidare till en tank i AT som i sin tur går vidare till BV och sedan går vattnet vidare ut till kranarna.
BV kickar in och värmer varmvattnet när det blir för kallt i den inbyggda tanken i BV, vilket har fått effekten att om vi inte förbrukar varmvatten i tillräcklig mängd hinner vattnet ibland kallna i BV och då drar den igång.

Jag har inga uppdaterade ritningar tillgängliga eftersom vi gjorde några förändringar under arbetets gång. Dock är förändringen mot hur systemet blev i slutändan ganska liten, bla satte jag en VTA572 mellan återmatningen till BV från AT så att jag kan ha uppåt 70 grader i AT men begränsa temperaturen som går tillbaka till BV så att den hålls på lagom nivå.

Jag bifogar ritningen som användes vid bygget, den ser mer komplicerad ut än vad den egentligen är, det är dock ett hemmasnickrat system anpassat för egna hushållet så jag ger inga garantier. Man skulle kunna ta bort flertalet av kulventilerna, men systemet är ju byggt för att alla delar ska kunna kopplas bort och det ändå ska gå att köra därav en del "onödiga" ventiler.
Gott! Kudos för att ni engagerat er och svarat, tack!
Jag har en Nibe F1126 BV +200L fristående beredare med samma tanke som ert system och kommer utgå ifrån er ritning.
Jag har fått erbjudande om att få en stor koloss till solvärmare/solfångare att montera till min 500L ack-tank, men det kanske blir overkill om det är så att BV går så pass lite ändå sommartid som ni förklarade. (Har ingen pool). Sommartid så bör mina solpaneler+10kWh batteriet täcka upp elkostnaden så det kanske inte motiverar installationskostnaden…
Om någon här i forumet har erfarenhet av solfångare (vaccumrör) så är jag idel öra.

Hur mycket ved gör ni av med på en säsong mellan finger och höft?
Hur många ilägg kör ni på en kväll för att få upp 70C och klarar ni er till nästa eftermiddag innan det är dags att ladda på igen?
Tycker personligen att 30L vedmagasin på 650L modellen känns något i underkant, men enligt säljaren så kan man ladda med 50cm ved. Man vill om möjligt undvika att springa likt en ekorre och peta pinnar hela tiden, därav min fråga.

Allt gott!
 
Vi tog in offert på solfångare (Värmebaronens) och vi hade planerat att koppla in dem till tekniktanken men eftersom BV värmer vattnet sommartid så blir det svårt (om inte omöjligt) att räkna hem ekonomiskt. Vi kanske gör det ändå men då som backup ifall BV ger sig. Nästa investering blir solpaneler och batteri istället.

Vi bor i Göteborgsområdet och hittills i år har vi kanske gjort av med 3-4 kubik ved. Började elda i oktober tro jag. Mycket beroende på hur kallt det är så uppskattar jag att vi kanske gör av med 1-2 kubik i månaden, i år har det varit ganska varmt.

Vi håller temperaturen i KP mellan 30-70 och inbyggda tanken i KP går ju fort att få upp. Ackumulatortanken är på 750 liter så ska båda upp till närmare 70 blir det några inlägg.

I praktiken kör vi så här och det funkar bra för oss. Jag tänder KP när jag vaknar och en timme senare när jag åker till jobbet kanske jag gör ett ilägg till om det varit kallt. Ungarna uppskattar detta då de sitter och kollar på elden en stund innan det går till skolan och det finns gått om varmvatten till tonåringen på morgonen.

På kvällen startar jag KP igen och då blir det oftast 1-2 i lägg om det är runt nollan.

Är det runt 10 grader så brukar det räcka med ett ilägg totalt per dag.

Med detta förfarande ligger temperaturen i KP på kanske 65 när vi slutat elda och över delen av AT på samma. Under delen på AT kanske har 50 grader. När jag testade med att köra upp hela anläggningen till 70 grader krävdes det givetvis mer inlägg men sedan höll den sig ett par dagar innan vi behövde elda igen (temperaturen låg vi detta tillfälle strax under 0).

30l vedmagasin är i underkant om man har ackumulatortank kopplat till system annars är det väldigt väldimensionerat skulle jag säga. Säljaren sa 50 cm ved till oss också, men då ligger den ju mot glaset i princip. Vi kör bara typ 35 cm så att all ved får plats i kammaren.

För ett fullt vedmagasin tar det ca 1 timme innan du behöver fylla på igen och det skulle jag säga räcker för att värma upp hela tanken i KP från 35 till 65.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.