Hej! Eldade på i kakelugnen, ganska rejält med 4 klabbar. Jag har eldat hårdare tidigare tycker jag, men den här gången sprack ett skikt (lera?) i golvet, se bild.
Sprucket lerlager i botten av kakelugn efter eldning med fyra vedklabbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit kakelugn med sprucken yta på golvet framför; vedkorg och skorstenstillbehör syns bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur illa är detta? Behöver jag anlita en hantverkare, vilken typ isåfall? Eller är det något jag kan åtgärda själv?
 
Det där är normalt underhåll på en kakelugn så det fixar du själv. Plocka bort allt löst, köp kakelugnslera, blöt upp stenarna, lägg dit ett tunt lager ny lera. Vänta minst några dagar innan nästa brasa så vanligtvis är det ju bättre att göra det på sommaren.

Ska även göras på väggarna för att skydda stenar och fogar.

Du eldar nog din ugn lite för hårt. Ytan på ugnen ska aldrig bli så varm att du inte kan ha kvar handen på den. Risken annars är att kaklen spricker och så kan det bli lite jobbigt.
 
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Tack för tips, @sprucetwig !

Ja, det stämmer nog att jag eldar lite för hårt. Det beror i alla fall delvis på att jag har svårt att justera elden med spjället. När elden har tagit sig stänger jag innerluckorna, och då blir det masugn där inne. Försöker jag då skjuta igen spjället dämpas inte lågorna förrän det börjar ryka in (även om det bara är lite, jag känner lukten av rök ovanför öppningen). Jag har alltså svårt att hitta ett "lagom" läge för spjället. Några tips där?

/Fredrik
 
Tänd brasan ovanifrån så.att inte all ved brinner samtidigt.

Fast stänger du luckorna så borde det brinna lugnare, luckorna är öppna för att ge mer syre i starten. Sen brukar det iofs skramla bra i luckorna när de stängs.
Spjället stryper man, baserat på de två ugnar jag eldat, inte i början utan när det mesta blivit kol och sen finjustera man utifrån hur ugnen beter sig.
 
G Gunman skrev:
Tack för tips, @sprucetwig !

Ja, det stämmer nog att jag eldar lite för hårt. Det beror i alla fall delvis på att jag har svårt att justera elden med spjället. När elden har tagit sig stänger jag innerluckorna, och då blir det masugn där inne. Försöker jag då skjuta igen spjället dämpas inte lågorna förrän det börjar ryka in (även om det bara är lite, jag känner lukten av rök ovanför öppningen). Jag har alltså svårt att hitta ett "lagom" läge för spjället. Några tips där?

/Fredrik
Jag har samma problem i en av våra kakelugnar och det beror väl helt enkelt på väldigt bra drag. Jag försökte begränsa med spjället men det blev aldrig riktigt bra. Numera lägger jag istället in mindre ved och gör flera ilägg istället. Max två lagom stora klabbar åt gången och det fungerar bättre.

Titta förresten ovanför luckan också på insidan och se om du behöver lägga på ny lera där. Det är ju ett utsatt läge och det är ju vanligt att man ser sprickor i kaklen ovanför luckan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S sprucetwig skrev:
Jag har samma problem i en av våra kakelugnar och det beror väl helt enkelt på väldigt bra drag.
Samma här, det brinner som kraftigast med luckorna stängda, då blir lufttillförseln optimal. Och det är nog så man vill ha det. TS eldstad är till synes liten, så det är nog mindre ved som gäller.

Att försöka dämpa elden med rökgasspjället låter dömt att misslyckas.

Med det sagt skall hela eldstaden vara inklädd i ett tunt "slitskikt" med lerbruk. Utan detta slits teglet och fogarna i onödan vilket leder till förtida behov av större reparationer.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Samma här, det brinner som kraftigast med luckorna stängda, då blir lufttillförseln optimal. Och det är nog så man vill ha det. TS eldstad är till synes liten, så det är nog mindre ved som gäller.

Att försöka dämpa elden med rökgasspjället låter dömt att misslyckas.

Med det sagt skall hela eldstaden vara inklädd i ett tunt "slitskikt" med lerbruk. Utan detta slits teglet och fogarna i onödan vilket leder till förtida behov av större reparationer.
Tack för input. Jag ska smacka på lera (även om jag inte kommer bli förvånad om det faller ner ganska snabbt, det verkar vara svårt att få det att fästa :-))
 
C
G Gunman skrev:
även om jag inte kommer bli förvånad om det faller ner ganska snabbt, det verkar vara svårt att få det att fästa :)
I så fall är det nåt fel. Du använder samma lerbruk som hela kakelugnen är murad med.
 
Tänk på att peta bort allt löst, blöt upp underlaget och lägg på ett tunt skikt ny lera så ska det nog bli bra. Spricker och rasar ner gör det ju så småningom, men det är ju också tanken.
 
  • Gilla
Gunman och 1 till
  • Laddar…
G Gunman skrev:
Tack för tips, @sprucetwig !

Ja, det stämmer nog att jag eldar lite för hårt. Det beror i alla fall delvis på att jag har svårt att justera elden med spjället. När elden har tagit sig stänger jag innerluckorna, och då blir det masugn där inne. Försöker jag då skjuta igen spjället dämpas inte lågorna förrän det börjar ryka in (även om det bara är lite, jag känner lukten av rök ovanför öppningen). Jag har alltså svårt att hitta ett "lagom" läge för spjället. Några tips där?

/Fredrik
lägg mindre ved åt gången. Lägg hellre lite och ofta i brasan än att fylla upp till max och strypa luften.
 
I min täljstensugn verkligen kastar jag in keramikförstärkt lera varje höst, på de ställen där det s a s blivit utbränt. Och därefter lägger jag på lite mer och putsar av med en murslev.
Lägger först i en skiva i botten av eldstaden som fångar upp det som rivs ned, bd puts i gen. Går fint att återanvända om man blandar i lite vatten.

Vattning med typ blomspruta under minst en timme innan man slänger i bruk.

Börjar elda först en vecka senare, med verkligt små brasor varje dag.
Efter två veckor börjar jag elda lite mer. För fullt efter tre veckor, ökar lite försiktigt allt eftersom, så att vatten och vattenånga hinner ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Ett bra sätt att fördärva en kakelugn, täljstensugn eller annan vedeldad eldstad, även öppen spis, är att elda hårt redan från början.

(Känner en som lånade en stuga mitt i vintern, - 15 grader inomhus
Ordnade en stor brasa i den öppna spisen. Gick inte bra, blev dyrt, den verkligen sprack.)

Lägg därför i lite med ved och gör en liten brasa. Fortsätt elda försiktigt tills eldstaden, oavsett typ, börjar bli varm på utsidan. Då kan man lägga i lite mer åt gången.

Hos mig med en 2 ton täljstensugn kan det ta mer än en timme, om den inte varit eldad dagen innan.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
G Gunman skrev:
Tack för tips, @sprucetwig !

Ja, det stämmer nog att jag eldar lite för hårt. Det beror i alla fall delvis på att jag har svårt att justera elden med spjället. När elden har tagit sig stänger jag innerluckorna, och då blir det masugn där inne. Försöker jag då skjuta igen spjället dämpas inte lågorna förrän det börjar ryka in (även om det bara är lite, jag känner lukten av rök ovanför öppningen). Jag har alltså svårt att hitta ett "lagom" läge för spjället. Några tips där?

/Fredrik
Du ska stänga luckorna så snart det går för elden att ta sig vidare med bara luften från dragluckorna. (Nästan direkt om ugnen har värme kvar, tills draget kan hålla sig stabilt om den är kall) Brukar vara bra att ställa luckorna med en glipa som ger lite fart till luftflödet ifall man inte kan stänga dem riktigt och klara sig med bara dragluckorna.

Sedan ska det ha tagit sig så mycket att gasen ovanför träet brinner (det som ger blå låga, utöver de gulröda). Därfrån börjar du strypa tilluften genom att stänga dragluckorna. (stegvis om det behövs, beror på veden och värmen i teglet) Håll koll på att elden inte går tillbaka så du får pyreldning, utan du ska alltid ha de blå lågorna på toppen igång. Men inom ramen för det håller du hastigheten så låg som möjligt.

Efter det börjar du använda spjället för att reglera elden till nivån där du kan lämna den att sköta sig själv. Dra ner i ett par tre omgångar med små justeringar om du inte är så van att du vet var det läget brukar vara för din ugn med den ved du använder.

Om du skapar ett masungnsstadium har du låtit det brinna för mycket innan du börjar reglera. Då blir draget så kraftigt även i en liten springa att du har tagit ifrån dig själv möjligheten att detaljreglera med spjället.
 
G gaia skrev:
lägg mindre ved åt gången. Lägg hellre lite och ofta i brasan än att fylla upp till max och strypa luften.
H Hybro skrev:
Lägg därför i lite med ved och gör en liten brasa. Fortsätt elda försiktigt tills eldstaden, oavsett typ, börjar bli varm på utsidan. Då kan man lägga i lite mer åt gången
En kakelugn ska dock inte eldas så. Det ska läggas in EN brasa som tänds och eldas till slut utan någon påfyllning. Lagom mängd för den storlek ugnen har och liggande ved.

Och den ska inte bli nämnvärt varm utanpå medan man eldar. Det är från när man stänger spjället helt som uppvärmningen av rummet startar.

Om man gör rätt kommer den aldrig att brinna för kraftigt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.