M
Hej!

Jag har funderat lite på det här med kakelugnens användande och funktion i ett modernt hus.

Man säger ju att det är superviktigt att man eldar in kakelugnen lite långsamt under hösten innan man börjar använda den fullt ut, för att den inte ska riskera att spricka.

Att man behöver elda in den långsamt efter ett underhåll eller efter uppsättning köper jag rakt av, då man måste göra detta för att undvika att vattnet som eventuellt finns kvar i tegel och lera skall torka ut istället för att börja koka. Så det är inte den delen jag är undrande över.

Däremot så eldar man ju inte i en kakelugn på samma sätt idag som man gjorde förr. Förr så tände man upp kakelugnen när det började bli kyligt inne och sedan var den i princip varm (som minst "fesljummen") ända till det var så varmt ute att man inte längre behövde uppvärmingen. Dvs, den var nästan varm från Oktober - Maj, konstant.

Men idag så används den bara som ett komplement till den befintliga uppvärmningen, så den hålls inte varm lika länge.
Å andra sidan - så borde ugnen hålla runt 17-20C invändigt dygnet runt idag pga den centrala uppvärmningen

Eventuellt skulle jag kunna köpa argumentet att man skall elda en mindre brasa först, låta kakelugnen svalna lite och därefter elda en större brasa, för att få en mjukare uppvärmningskurva av ugnen.

Så baserat på ovan så undrar jag om det verkligen finns någon anledning till att följa gamla råd och tipset om att man ska elda småbrasor i och med att ugnen nästan alltid hinner bli "kall" innan nästa eldning, alla har inte tid att elda morgon och kväll varje dag osv.

Men att jag på hösten skulle elda lite mindre brasor varje kväll en vecka i taget, förstår jag inte hur det skulle påverka kakelugnen. Någon som förstår får gärna förklara! :-)

hsd
Man ska alltid elda lungt och långsamt i en kakelugn och aldrig varmare än att man kan ta på den utan att det är otäckt varmt

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
hsd hsd skrev:
Man ska alltid elda lungt och långsamt i en kakelugn och aldrig varmare än att man kan ta på den utan att det är otäckt varmt
Andra säger tvärtom, man ska elda så det skallrar i luckorna.
Men ja, den ska aldrig bli mer än 60-65 grader på ytan

L
En kakelugn ska för att vara nyttig i värmehänseende eldas ofta , det behöver inte vara stora brasor , bara så att den inte kallnar ner
Sen farten på brasan är en smaksak , men inte så det dånar eller skallrar , då kan det bli för varmt i rökgasgångarna och då mår den inte bra , det är lite olika eldningssätt på dom ,
beror på hur gångar är murade ., Pyrelda är inte bra då det blir obrända gaser och sot av det
Det ska vara så vit aska som möjligt utan att sprängelda
Men du får prova hur eldningen ska passa och det kan ta ett par månader innan du är där

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Claes Sörmland
De där råden om att börja med småbrasor har kanske att göra med nysättning eller att ugnen står i ett fuktigt och kallställt hus?

När jag går från helt kall ugn börjar jag med en mindre brasa och sen 12 h senare eldar jag fullstor brasa. Dessutom stryper jag den första lilla brasan mindre än vanligt så att det blåser igenom kanalerna. Jag har ingen aning om det är kritiskt men jag tänker mig att för stora temperaturgradienter i materialet kan inte vara bra för expansionen. Sen brukar draget vara sämre i en helt kall ugn jämfört med en eldad så det känns bättre med en mindre brasa som får brinna lite häftigare så slipper man pulserande skorstendrag och liknande besvär.

M
L Liteavvarje skrev:
En kakelugn ska för att vara nyttig i värmehänseende eldas ofta , det behöver inte vara stora brasor , bara så att den inte kallnar ner
Sen farten på brasan är en smaksak , men inte så det dånar eller skallrar , då kan det bli för varmt i rökgasgångarna och då mår den inte bra , det är lite olika eldningssätt på dom ,
beror på hur gångar är murade ., Pyrelda är inte bra då det blir obrända gaser och sot av det
Det ska vara så vit aska som möjligt utan att sprängelda
Men du får prova hur eldningen ska passa och det kan ta ett par månader innan du är där
Ja så är det ju lite - men det jag menar är att förhållandena är så olika hur vi har det nu jämfört med förr.
Så därför funderar jag lite på hur dem skall användas bäst.
Förr var det ju dessutom inget konstigt att sätta om kakelugnen efter 10-15 år eftersom dem användes ganska hårt.

M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De där råden om att börja med småbrasor har kanske att göra med nysättning eller att ugnen står i ett fuktigt och kallställt hus?

När jag går från helt kall ugn börjar jag med en mindre brasa och sen 12 h senare eldar jag fullstor brasa. Dessutom stryper jag den första lilla brasan mindre än vanligt så att det blåser igenom kanalerna. Jag har ingen aning om det är kritiskt men jag tänker mig att för stora temperaturgradienter i materialet kan inte vara bra för expansionen. Sen brukar draget vara sämre i en helt kall ugn jämfört med en eldad så det känns bättre med en mindre brasa som får brinna lite häftigare så slipper man pulserande skorstendrag och liknande besvär.
Ja det är lite så jag tänker också - men även att tända en _liten_ brasa, under 1kg ved, och sen låta den vila ett par timmar borde ju ha samma effekt tänker jag.

Kom förresten fram till att ett mycket magrare bruk, ca en del lera och fyra delar putssand 0-2mm) håller betydligt bättre än den blandning jag gjort och som vi pratade om förut ;)

Jag murade en stenugn för 35 år sen i vårt "experimenthus" vilken visade sig vara alldeles överdimensionerad för detta lilla hus så det blev att man eldade tills yttertemperaturen knappt kändes ljummen när man avbröt eldningen. Värmen inomhus fungerade bra men skorstenen tog rejält stryk. Nu är den ommurad ovan tak för 2:a gången pga kondens & frysning och en annan eldstad har ersatt ugnen men man fick lära sig att ingen skorsten gillar att man avbryter eldningen förrän skorstenstoppen hunnit bli varm.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
E exerg skrev:
Jag murade en stenugn för 35 år sen i vårt "experimenthus" vilken visade sig vara alldeles överdimensionerad för detta lilla hus så det blev att man eldade tills yttertemperaturen knappt kändes ljummen när man avbröt eldningen. Värmen inomhus fungerade bra men skorstenen tog rejält stryk. Nu är den ommurad ovan tak för 2:a gången pga kondens & frysning och en annan eldstad har ersatt ugnen men man fick lära sig att ingen skorsten gillar att man avbryter eldningen förrän skorstenstoppen hunnit bli varm.
Nej så kan det mycket väl vara - men det låter lite märkligt och jag förstår inte riktigt den fysiologiska logiken bakom det. Låter snarare som att man har ändrat något sista ommurningen?

Det brukar ju alltid ventileras upp luft den vägen, så det kan ju inte bero på kondens. När man eldar så ökar man dessutom temperaturen på luften, så den kan bära mer gram vatten per kubik, vilket borde göra att den torkar ut även om den inte blir speciellt varm.

Sen kanske ni råkade ha otroligt låg rökgastemperatur ut från stenugnen, men vilka konsekvenser det får; där börjar nog min kunskap närma sig sin gräns.
Rimligtvis borde ni elda lika många KWh ved oavsett spis eftersom rummet kräver ett visst antal KWh för att hålla sig varmt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.