Byggahus.se

Kakelugn/rökgångsanslutning

1. S
    Medlem Nivå 9
    Har hört att man kan hitta asbest i rökgångsanslutningar vid gamla kakelugnar. Och ev även i själva kakelugnen.

Eftersom jag bor i ett gammalt hus, där det tidigare stått kakelugnar, är jag intresserad av om någon vet var man eventuellt kan hitta denna asbest och i vilken form denna asbest isåfall är?

Kan det exempelvis finnas asbest kvar i själva rökkanalen, dvs den murade kanalen i skorstenen?
    Frågar eftersom tidigare rökkanal i murstocken numera används som ventilationskanal och det ligger en massa "bös" (skräp) längst ner i botten av kanalen.

Har ställt en massa asbestfrågor tidigare, är fullt medveten om detta, men söker enbart fakta.
    Tacksam om ni besparar mig kommentarer om min överdrivna oro för asbest.

Tacksam för om någon som vet mer om asbest vid kakelugnar/rökgångsanslutningar kan komma med lite info kring detta!

Ha en fortsatt bra dag alla! :)

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Kan inte svara på din asbestfråga, men av ren nyfikenhet undrar jag:
    Det är väl frånluft som den gamla rökgången hanterar? Annars borde det lukta rök och tjära i huset väl?

• Laddar…
  3. R
    Medlem · Nivå 12
    :banghead:

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 9
    Oldboy: Det är en frånluftskanal, men som i alla gamla hus med självdrag så blir det ibland fel "tryck" i huset och frånluftskanalen skapar tilluft istället.

RoBo: Förstår inte ditt inlägg...

5. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Om man resonerar lite runt detta:
    Asbest är extremt värmetåligt, och därför har det används ibland där det blir duktigt varmt. Såsom ev i rökrörsanslutningar till skorstenar. Sannolikt har det agerat tätdrev. Kanske har det ingått som fibrer (armering) i murbruk, eftersom murbruk bryts ner och blir skört av värme. På så sätt har kanske en murbrukstätning runt rökröret hållit längre.

Vanliga hederliga murade skorstenar har väl aldrig haft någon asbest eftersom det inte behövs?

Alltså kan asbestfibrer finnas i rökrörsanslutningen.
    Det kan sannolikt också finnas i botten av rökrörsgången där gammalt murbruk och sot från sotningarna har rasat ner. Dock finns det väl en renslucka i botten där detta sotbås skrapas upp och tas bort efter varje sotning? (Så är det och så görs i varje fall i min gamla tegelskorsten.)
    Det är också tänkbart att fibrer lossat och följt med röken uppåt i skorstenen, men det bör huvudsakligen antingen följt med röken ut el blivit bortsotat.

Så, ja det kan kanske finnas fibrer kvar, om det nu någonsin funnits i din skorsten, men det kan rimligtvis inte vara många kvar. Och, det är med asbestfibrer som med rökning, risken är proportionell mot mängden exponering.

• Laddar…
  6. L
    Medlem · Nivå 8
    Normalt sett så finns det ingen asbest varken i murade rökgångar eller anslutningar. Det "kan" förekomma asbest i drev, men det var inte vanligt med drev före typ 1920. Ofta packar man bara bruk i anslutningen.

• Laddar…