Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det ÄR smart för om man sen tar loss dem innan fixet härdat för mycket så rengör man dem lätt med vatten och kan stoppa tillbaka dem när man ska foga.martina_m skrev:
På så sätt slipper man även få fogbruk i fogen mellan nedersta raden och bänkskivan där man då får betydligt enklare att lägga en jämn fin siliconfog.
Som hemmafixare kan jag föreställa mig att du kan sticka in på ett byggvaruhus och fråga i deras sågavdelning om de har något spill av masonite och kan såga till några remsor av 3mm i bredden 3cm och typ 70-100cm långa...
Är de hjälpsamma kan de säkert ordna detta till dig.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Självklart är tanken att man ska foga över kryssen, men det är också väldigt lätt att kryssen hamnar för nära ytan och att man får problem att täcka dem med fog.martina_m skrev:
Detta problem slipper man med snöre.
Tycker du ska testa snöre om du är lite våglig av dig för det är faktiskt enklare än man tror...
Paul-Staffanstorp skrev:
Det avhjälper man ju lätt genom att ta bort kryssen när fixet har torkat lite lätt. Men jag förstår att det inte är något man vill göra som hantverkare med tanke på tidsaspekten.
jag brukar sätta kryss, fast inte in mot väggen (eller golvet om man gör det) utan jag använder dem bara som distanser så att de sticker ut! Alltså vinkelrätt från väggen! Ett kryss i varje sida på plattan vågrätt och likadant lodrätt. när man satt lite plattor så de torkat till är det bara att dra ut dom igen och använda dom på nästa del!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Röstar på snören alla dar i veckan. Går otroligt mycket snabbare, håller rent fogarna från fix, funkar vågrät & lodrät samtidigt, enklare att justera plattorna osv osv.
Plastkryssen är ett j-ens påfund. Svårt att tänka mig någon fördel med plastkryssen. Testade dessa för många år sedan men gick snabbt tillbaks till snören.
Hjälpstreck och annnat går också bort. Sätt första raden perfekt så ger sig resten. Vill du ha hängslen också kan du använda en krysslaser så blir det rätt på millimetern men det behövs egentligen inte.
Plastkryssen är ett j-ens påfund. Svårt att tänka mig någon fördel med plastkryssen. Testade dessa för många år sedan men gick snabbt tillbaks till snören.
Hjälpstreck och annnat går också bort. Sätt första raden perfekt så ger sig resten. Vill du ha hängslen också kan du använda en krysslaser så blir det rätt på millimetern men det behövs egentligen inte.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nog ingen höjdare om man inte är en hejare på att blanda fixet i exakt rätt konsistens eftersom plattorna då har en tendens att glida nedåt och då får man nog panik...Mäster skrev:
Tror dock snöre är det absolut enklaste eftersom det är vanligast bland de som arbetar till vardags med dessa arbeten...
I annat fall hade de gjort på annat sätt eftersom det måste vara enkelt och gå snabbt.
Angående masoniten i köket, skippa den och lägg snöret nederst mot bänkskivan istället.
Kryss är något jävla skit och tror nog att det bara är polacker som använder sådana och "hemmafixare".
Snöre är då bättre men det bästa är att använda en krysslaser och sätta på frihand med ett bra "hängfix", går absolut fortast på detta vis.
Kryss är något jävla skit och tror nog att det bara är polacker som använder sådana och "hemmafixare".
Snöre är då bättre men det bästa är att använda en krysslaser och sätta på frihand med ett bra "hängfix", går absolut fortast på detta vis.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vad är det som är nackdelen med att använda masoniteremsan då...tank77 skrev:Angående masoniten i köket, skippa den och lägg snöret nederst mot bänkskivan istället.
Personligen tycker jag den fyller bättre funktion än snöret vad det gäller att stoppa så att inte fogen går in i den fogen när man fogar allting.
Men visst... snöre fungerar där också annars.
Inte alla som har masonite liggandes hemma och då funkar snöret så mycket bättre. Angående fogningen så kan man ju undvika att dra fog nederst och om det nu skulle komma lite så kan man lätt kratsa bort det med en skruvmejsel eller dyligt.