Efter en sommar av hårt slit börjar äntligen vårt hem bli beboeligt och nu är det dags att sätta kakel i köket.
Fick en offert från en firma som uppskattade tidsåtgången till 16 timmar och tog betalt därefter. I mina öron låter det väldigt mycket så jag undrar om någon på forumet har egen erfarenhet av vad som vore rimligt?

Ytan är 7-8 kvm. Det är hyfsat ordinära, vanliga kakelplattor som ska sättas. Underlaget är gipsvägg.

Eftersom det är kök så antar jag att det inte krävs fuktspärr. Man drar på primer, kaklar, fogar -> klart?

Oerhört tacksam för hjälp! :)

Satsuki
Var väl en 2 år sedan jag kaklade kök nu, men jag tvivlar på att det tog 16 h ens för mig som var novis.... Å andra sidan hade vi valt mosaik, 5x5 vilket gjorde att det inte var så mycket kapningar etc. Jag antar att det har betydelse för tidsåtgången om kakelsättarna måste kapa och/eller göra hål.

Inget riktigt klar svar, men är ni osäkra kan ni ju alltid ta in fler offerter från andra kaklare.....

yes, är precis på väg att kontakta ytterligare minst en kakelfirma. är dock så skönt att få ta del av andras erfarenheter. all kunskap är god kunskap!

Vi kaklade precis 6 kvm och det tog allt som allt ca 18h. Detta berodde bl a på att vi hade relativt många kapningar och att vi kaklade ända upp till tak (3,40 m). Tycker 16 timmar låter rimligt för 7-8 kvm och normalt med kapningar.

Tidåtgången låter mycket, men det är just det som gör kakel jobb lite dyra. Räknar man bara in faktisk arbets tid så är det för mycket, men det är många moment som ska göras och det är torktider mellan momenten. Så i praktiken innebär det att en kakelsättare har flera jobb samtidigt igång om det inte är jättestora jobb, som han åker runt mellan. Det innebär för dig som kund att du betalar även transport tid. Gör jobbet själv, samma tid och mycket billigare. Just plattsättning i kök är inte det svåraste momentet, så lycka till.

Paul-Staffanstorp
7-8 kvm är ganska mycket för att vara i ett kök och det innebär att han måste göra 2 besök hos er eftersom det blir tajt att sätta allting och foga samt dra silicon samma dag...
Detta är anledningen att han räknat med två dagars arbete med körtider.

Han kan mycket väl ha landat på 13-14 tim i beräkningen, men vad ska han då med de 2-3 tim andra dagen...
För att då täcka upp så ökar han hellre priset med de timmarna så har han samtidigt garderat sig ifall det strular och drar ut på tiden...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.