J
Det där med Tenax hybrid utan krav på utbildning lät intressant. Internet gav inget när jag sökte, kan du dela med dig mer info om det?

Vid en första anblick blev det jättesnyggt! Så nöjd vi slapp en hemsk list.
Återkommer med bild för era kritiska ögon, är lite mörkt nu.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Glömde såklart lägga efterbild. Gissar att en del renläriga kommer höja på ögonbrynen. Vi sökte egentligen ett annat resultat, vi hade velat att man på ngt sätt lag bruk i skarv runt. Vi hade en förlaga som vi tyvärr inte visat honom innan. Nu kunde inte hantverkaren återskapa det men gjorde ett godkänt jobb efter förutsättningarna. En granne gjorde samma övning men blev övertalad att ha list. Såg resultatet och känner mig stärkt i min övertygelse.

Lärdomar:
- fråga hantverkare om den är trygg med annat än snabba moderna lösningar
- förutsätt inte att alla kan göra samma sak, ha bilder och inspiration redo när ni tar in offert
- fönster i badrum är inte lätt och det är värt att betala extra för kakel där hörnbitar finns på lager

• Fönster i badrum med vit fönsterkarm och duschdraperi bakom, omgiven av kaklade väggar i ljusblått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gorbatjov och 2 till
  • Laddar…
J Jongran skrev:
Glömde såklart lägga efterbild. Gissar att en del renläriga kommer höja på ögonbrynen. Vi sökte egentligen ett annat resultat, vi hade velat att man på ngt sätt lag bruk i skarv runt. Vi hade en förlaga som vi tyvärr inte visat honom innan. Nu kunde inte hantverkaren återskapa det men gjorde ett godkänt jobb efter förutsättningarna. En granne gjorde samma övning men blev övertalad att ha list. Såg resultatet och känner mig stärkt i min övertygelse.

Lärdomar:
- fråga hantverkare om den är trygg med annat än snabba moderna lösningar
- förutsätt inte att alla kan göra samma sak, ha bilder och inspiration redo när ni tar in offert
- fönster i badrum är inte lätt och det är värt att betala extra för kakel där hörnbitar finns på lager
Hejsan!
Nu befinner jag mig i exakt samma beslut och undrar således, blir det vassa kanter när man lämnar klyvd platta så? Har det bildats några spricker eller flis?

A AnnelieVirgina skrev:
Hejsan!
Nu befinner jag mig i exakt samma beslut och undrar således, blir det vassa kanter när man lämnar klyvd platta så? Har det bildats några spricker eller flis?
Hej,

Nej, eftersom de satt plattans kapade sida in mot väggen så blev det inga vassa kanter. Vi har inte lyckats flisa ngt än, det återstår att se. Däremot var inte kakelkillen 100% noggrann när han valde så ett par plattor har märken från hantering i kant, små märken som inte stör men hade jag gjort om hade jag valt ut hela plattor ändå.

En anledning att vi valde att göra såhär var ju att slippa att det blir vatten i fönstersmygen när man duschar, och det gjorde han jättebra så det blir inga pölar eller så där.

J Jongran skrev:
Tack!

Lutar nu åt att tvinga hantverkaren att göra det i "gammal stil" som han säger. Det blir så sjukt fult med list? Han säger att risken är att man ska kapa dom och att det inte blir helt rakt. Det är så svårt med hantverkare, de har ett sånt informationsövertag. Ibland så har dom ju helt rätt, men ofta upplever jag att dom är vana att jobba med de här smarta genvägarna och helt enkelt bara inte vill. Hur fel kan det bli?
Ja, varför ska man tro eller lyssna på hantverkaren som har erfarenhet och kunskap?. När man istället kan gå på sina känslor och vad man upplever som lekman.

Varför gör du inte allt själv ?med hjälp av alla andra lekmän här inne som låtsas vara experter, fast dom inte kan ett skit.

Hej
B Bempa85 skrev:
Ja, varför ska man tro eller lyssna på hantverkaren som har erfarenhet och kunskap?. När man istället kan gå på sina känslor och vad man upplever som lekman.

Varför gör du inte allt själv ?med hjälp av alla andra lekmän här inne som låtsas vara experter, fast dom inte kan ett skit.
hej Bempe nu kommer en novell

Jag förstår vad du menar. Jag vill gärna tro på erfarenhet och kunskap, och jag tenderar att göra det när jag pratar med branschfolk. Det är säkert skitjobbigt som hantverkare, antingen säger du inget när kund kommer med en galen idé o får skit, eller så säger du något o för skit.

Min egen teori är att det är en blandning av två saker: dels har rot och galna priser på vissa bostadsmarknader gjort just bostadsrenovering till en guldgruva, och eftersom det inte finns något säkert sätt att verifiera så är det ett faktum att det är fullt av skojare. Såg nån tråd här idag där de tar 600’ för att fixa samma storlek på badrum som jag betalde 120’ för, och de hade dessutom gjort rätt allvarliga missar? Det är klart det sänker förtroendet.

Å andra sidan så är folk eller kunderna eller vad man säger ofta mycket mindre kunniga idag på just de här marknaderna. Åker du till min svärfar som bor i hus i skogen så kan han göra allt själv så han kan givetvis se när något blir fel. Men de flesta idag kan inte ens sätta upp en gardinstång utan hjälp. Samtidigt så kan man googla fram helt sjuka lösningar, kollar man på Pinterest efter badrum med tiled corner får man sjuka grejer, hälften ai-genererade.

Min erfarenhet från helt andra yrken (programmerare) är att man ofta säger att något inte går när svaret oftast inte är så enkelt men man orkar inte förklara. Det var vad jag menade med informationsövertag.

Kakelkillen var i senare diskussioner rätt tydlig med att han inte var bekväm med att göra ngt sånt, och det är ju fine, hellre att man säger det än gör ngt som man inte kan med tråkiga resultat.

Men ja I feel your pain

Hej! Nyfiken på vad ni valde för lösning och hur det blev?! Har gjort precis samma misstag 🙈 och har ont om tid pga plattsättaren ska börja övermorgon. Vi lutar åt att spraymåla metallist i samma färg som kaklet…

Hej!

Vi valde bort list, är sjukt nöjd med det. Det blev så fint tycker jag!

• Gilla
Masha W
  • Laddar…
J Jongran skrev:
Hej!

Vi valde bort list, är sjukt nöjd med det. Det blev så fint tycker jag!
Tack för svar! Lade ni plattorna omlott? Hur har ni gjort med den råa kanten i så fall? Funderar på att lägga omlott och måla med emaljlack själva 😅

J Jongran skrev:
Hej,

Vi håller på o renovera badrum med en duktig firma. Det som är lite irriterande är att de kommer med information i sista sekund. Nu kom det upp att man sätter något som kallas för kakellist i nischer och vid hörn. Tanken är att börja kakla på onsdag så lite ont om tid…

Vårt badrum har som en nisch för dusch och ett fönster. Där behövs således lister. Såhär i efterhand önskar vi att vi gått med något dyrt hipsterkakel där hörbitar finns på lager.

Vi har valt ett ljusblått kakel från Höganäs som är 5,8mm som plattis hävdar inte går att Gera. Jag tycker ändå att det verkar som en suboptimal lösning, tror det hade varit svårt att få snyggt i fönster.

Men hur har ni gjort med färgat kakel? Min fru tror på vit plast list. Ska den vara rundad? Har ni exempel så blir jag glad. Har annars två ”kreativa idéer” jag vill trycktesta:

- Funderade på sådana här hörnbitsr från sekelskifte, det blir en annan blå nyans men kanske kul? Har ngn erfarenhet av dessa?

[länk]

- Alt två är att köra med vit list på duschhörnet, där ska ändå till en duschvägg. Men om man klär in hel fönster nischen med ngn slags natursten? Då får man ju en kant. Tänkte om man köper ett gäng på stenexperten och sen får plattis såga. blir ju extra kostnad men sånt e livet..

Andra kreativa förslag? Bifogar bild på eländet.
Gersåga och sedan tror jag man använder någon speciell tvåkomponentsfog där plattorna möter varandra. Är det inte alltför många nischer tar det inte så mycket extra tid för en duktig plattsättare, men ni får räkna med att betala lite extra eftersom det inte är standard att göra så. Blir dock mycket snyggare än lister.

M Masha W skrev:
Tack för svar! Lade ni plattorna omlott? Hur har ni gjort med den råa kanten i så fall? Funderar på att lägga omlott och måla med emaljlack själva 😅
hej! det finns en bild lite längre upp i tråden :) vi la det med den råa kanten utåt, för att inte få en kant där vatten samlas i fönstret. Först kändes det sjukt med den råa kanten, men nu så tycker jag det är rätt snyggt, det är fint att materialet får synas tycker jag. Är lite orolig för att det ska chipppas men än så länge har inget hänt. Tror som EB2 skriver att om man inte vill ha kant ska man prata med sin kakelkille om att gera kanten, och köpa ett kakel som är såpass tjockt att det går att gera utan problem. Det blir dyrt men väldigt snyggt från de bilder jag sett.

Farstatjej90
Varför fasade man inte plattorna 45 grader mot varandra? Ville ni se kortsidan? 🤔

se tidigare i tråd...kakelkillen vågade inte. Ville inte se kanten men ville inte heller ha en ful list.

Farstatjej90
Ok det är ju ett kompetensproblem helt klart

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.