Hej, ska kakla om i mitt kök efter en vattenskada och kommer att kakla med vit 10x20 högblankt kakel med fasade kanter. ska kakla nästan 15m2, blir mycket kapade mot fönsterfoder mm. Är det värt att köpa en bilig el våtkap eller ska jag nöja mig med att kapa med diamantskiva i vinkelslip
 
H _hemmasnickaren skrev:
Hej, ska kakla om i mitt kök efter en vattenskada och kommer att kakla med vit 10x20 högblankt kakel med fasade kanter. ska kakla nästan 15m2, blir mycket kapade mot fönsterfoder mm. Är det värt att köpa en bilig el våtkap eller ska jag nöja mig med att kapa med diamantskiva i vinkelslip
Kan du ej hyra en proffskap istället? Körde själv vinkelslip men det var några få plattor. Skulle nog ej vilja köra det på ett större jobb
 
Har 7 mil enkel resa till närmaste cramo uthyrningsställe, därför blir det nog att köpa något enklare
 
RoTe
Hygglo?
 
Ingen i närheten som hyr ut någon kap
 
RoTe
Suger att bo i Jämtland... 😉
 
  • Haha
whak
  • Laddar…
Ja, när det gäller vissa saker så gör det det. Någon som har köpt en egen våtkap som är nöjd vilken prisklass behöver man lägga sig på för att bli nöjd
 
Jag har en liknande den och använder den bara till klinkers. Det är för slabbigt att köra med om det inte är tvunget . Är det glaserat lerkakel skulle jag hellre använda en manuell kakelkap som först rispar och sen knäcker plattorna.

Manuell kakelskärare med röd bas, en risskena och en spak, används för att rispa och knäcka kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har en billig "våtkap" köpt på bauhaus eller någonstans. Kostade kanske 500. Vet inte om man kommer undan billigare med att hyra. Den gör jobbet bra, både kakel och klinker. Det som är dåligt är fästena för anhållen. Jag använder ett par små tvingar efter att ha tröttnat på de dåliga skruvarna. Jag har lagt klinker i två rum, helkaklat en gästtoalett, stänkskydd i köket mm. Diamantskivan kapar fortfarande. Det går mycket vatten så man vill helst kapa utomhus. Det dammar inte som vid torrkapning, vilket ju är vitsen.
 
T toolman77 skrev:
Jag har en liknande den och använder den bara till klinkers. Det är för slabbigt att köra med om det inte är tvunget . Är det glaserat lerkakel skulle jag hellre använda en manuell kakelkap som först rispar och sen knäcker plattorna.

[bild]
Funkar inte bra med en sådan manuell kap, har en sådan , på fasat kakel fungerar den inget vidare tyvärr
 
H _hemmasnickaren skrev:
Funkar inte bra med en sådan manuell kap, har en sådan , på fasat kakel fungerar den inget vidare tyvärr
Du kan ritsa faserna separat med ett hårdmetallstift om ritshjulet inte når ner på fasen.
På bättre modeller brukar hjulet också gå att ställa in så det går att nå kanterna. Kan vara lättare i starten av skäret än avslutet men då kan det gå att att vända plattan och köra avslutande fasen separat.
 
S
köpte en Ryobi typ den här WS721S KAKELSÄGARE 500W 178mm - TT5133002020 , satte ca. 10kvm
10x20 klinker i ett kök med mycket kapning runt fönster o andra krångligheter , den funkade jättebra och inte
mycket slaskande med vattnet .
Om du köper en manuell kakelskärare så köp en riktigt bra tex. Sigma
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.