Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Hej, ska kakla om i mitt kök efter en vattenskada och kommer att kakla med vit 10x20 högblankt kakel med fasade kanter. ska kakla nästan 15m2, blir mycket kapade mot fönsterfoder mm. Är det värt att köpa en bilig el våtkap eller ska jag nöja mig med att kapa med diamantskiva i vinkelslip
Kan du ej hyra en proffskap istället? Körde själv vinkelslip men det var några få plattor. Skulle nog ej vilja köra det på ett större jobbH _hemmasnickaren skrev:
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Har 7 mil enkel resa till närmaste cramo uthyrningsställe, därför blir det nog att köpa något enklare
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Ingen i närheten som hyr ut någon kap
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Ja, när det gäller vissa saker så gör det det. Någon som har köpt en egen våtkap som är nöjd vilken prisklass behöver man lägga sig på för att bli nöjd
Jag köpte en billig på bauhaus för ~1000 kr funkar bra går ju inte så fort men den gör sitt jobb..
Dock så får man fylla på vatten ofta och man blir blöt när man använder den 🙃.
https://www.bauhaus.se/kakelskarare...MI64HPueirkgMVflORBR1ZmzbAEAQYASABEgIg-PD_BwE
det var en liknade
Dock så får man fylla på vatten ofta och man blir blöt när man använder den 🙃.
https://www.bauhaus.se/kakelskarare...MI64HPueirkgMVflORBR1ZmzbAEAQYASABEgIg-PD_BwE
det var en liknade
Jag har en liknande den och använder den bara till klinkers. Det är för slabbigt att köra med om det inte är tvunget . Är det glaserat lerkakel skulle jag hellre använda en manuell kakelkap som först rispar och sen knäcker plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Jag har en billig "våtkap" köpt på bauhaus eller någonstans. Kostade kanske 500. Vet inte om man kommer undan billigare med att hyra. Den gör jobbet bra, både kakel och klinker. Det som är dåligt är fästena för anhållen. Jag använder ett par små tvingar efter att ha tröttnat på de dåliga skruvarna. Jag har lagt klinker i två rum, helkaklat en gästtoalett, stänkskydd i köket mm. Diamantskivan kapar fortfarande. Det går mycket vatten så man vill helst kapa utomhus. Det dammar inte som vid torrkapning, vilket ju är vitsen.
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Funkar inte bra med en sådan manuell kap, har en sådan , på fasat kakel fungerar den inget vidare tyvärrT toolman77 skrev:
Du kan ritsa faserna separat med ett hårdmetallstift om ritshjulet inte når ner på fasen.H _hemmasnickaren skrev:
På bättre modeller brukar hjulet också gå att ställa in så det går att nå kanterna. Kan vara lättare i starten av skäret än avslutet men då kan det gå att att vända plattan och köra avslutande fasen separat.
köpte en Ryobi typ den här WS721S KAKELSÄGARE 500W 178mm - TT5133002020 , satte ca. 10kvm
10x20 klinker i ett kök med mycket kapning runt fönster o andra krångligheter , den funkade jättebra och inte
mycket slaskande med vattnet .
Om du köper en manuell kakelskärare så köp en riktigt bra tex. Sigma
10x20 klinker i ett kök med mycket kapning runt fönster o andra krångligheter , den funkade jättebra och inte
mycket slaskande med vattnet .
Om du köper en manuell kakelskärare så köp en riktigt bra tex. Sigma
Klicka här för att svara