Byggahus.se
Hej

Jag köpte julas stora kakelkap Art. nr: 243010
I början ser det ut som den gör fina snitt, men när jag har kapat hela vägen igenom så flisar ju all glasyr av.
Har testat med medföljande klinga samt en dyrare bosch men resultatet blir det samma.
Är det nått jag gör fel eller har jag fått en dålig maskin? har kollat klingan men kan inte se att det är nån obalans i den. Kapar långsamt samt väntar till den har varvat upp först
 
  • Kakel ligger på ett träbord med en synlig glasyrflisning efter att ha kapats, vilket illustrerar användarens problem med kapverktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser snittet ut om du vänder på kaklet?
 
L lassebrun skrev:
Hur ser snittet ut om du vänder på kaklet?
Jag testa vända på klinkerplattan men då blev det ännu värre, såg ut som en bäver hade tuggat av den
 
Saxat från en guide för sänksågar. Kan vara värt att testa.

Ett annat sätt att undvika fula snitt i skivmaterial som normalt flisar, exempelvis melaminbelagd spånskiva, är att "ritsa". Du sågar då först ett grunt snitt, gärna med sågen dragen baklänges, för att sedan såga fulldjup
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
de borde damma in med en jäkla massa svar, för när någon lägger ut på bygga hus att de gjort badrum och de är nåt som ser ut sådär så kan alla i tråden göra de 1000 ggr bättre så vi får vänta in dom:cool:;)
 
L lassebrun skrev:
Saxat från en guide för sänksågar. Kan vara värt att testa.

Ett annat sätt att undvika fula snitt i skivmaterial som normalt flisar, exempelvis melaminbelagd spånskiva, är att "ritsa". Du sågar då först ett grunt snitt, gärna med sågen dragen baklänges, för att sedan såga fulldjup
Stopp och belägg. Dra aldrig en sänksåg baklänges. Då riskerar du hugg och skador. I övrigt stämmer texten. Min Makita har tex, ett fast läge där man kapar ner några mm i underlaget först. Sen ställer man in och kapar igenom.

Åter till Ts. Du kan testa att tejpa och sena såga igenom tejpen. Min gissning är dock att maskinen slår eller handhavande fel.

Går det inte med en vanlig manuell kakelskärare?
 
med tanke på att det flisar mycket mer på ena sidan än andra så gissar jag att klingan är lite sneställd gentemot gejdrarna som sågen åker på.

Detta resulterar i att klingan går "upp" i vänsterkanten när du har kommit mer än halva klingas diameter in i kakelplattan.
 
  • Gilla
Nikorasu och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Stopp och belägg. Dra aldrig en sänksåg baklänges. Då riskerar du hugg och skador. I övrigt stämmer texten. Min Makita har tex, ett fast läge där man kapar ner några mm i underlaget först. Sen ställer man in och kapar igenom.

Åter till Ts. Du kan testa att tejpa och sena såga igenom tejpen. Min gissning är dock att maskinen slår eller handhavande fel.

Går det inte med en vanlig manuell kakelskärare?
Ingen aning hur lätt det är att göra kuvertskärning med en manuell kap, det är ett lite pyssel som ska skäras till vid golvbrunnen så jag tänkte en elektrisk blir smidigast
 
  • Kakellagd golvbrunn med precist kuvertskuren plattläggning runtom, redo för elektrisk kapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robin Wahlman skrev:
med tanke på att det flisar mycket mer på ena sidan än andra så gissar jag att klingan är lite sneställd gentemot gejdrarna som sågen åker på.

Detta resulterar i att klingan går "upp" i vänsterkanten när du har kommit mer än halva klingas diameter in i kakelplattan.
Var det jag misstänkte, skälva klingan sitter som gjutet och kan inte se att den wobblar så då är väll skälva maskinen sne då
 
Testa att inte använda styrskenan om det blir bättre. Har själv alltid sågat på fri hand med dessa och känner att det funkar bra och blir rakt utan skena.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Testa att inte använda styrskenan om det blir bättre. Har själv alltid sågat på fri hand med dessa och känner att det funkar bra och blir rakt utan skena.
Man har nog inte så mycket val med just den här maskinen. Eller menar du att man ska låsa kap huvudet och mata in klinkerplattan?
 
  • Kakelskärare med märken och smuts, inställd och redo för kapning av klinkerplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha en annan typ än jag har använt. Och den är nog svår att göra nått åt. Möjligen att det går att exprimentera med att inte fälla ner klingan så djupt om det nu är så att klingan inte är hundra % rak mot guiden. Mät nogrant mellan guid och klinga i fram och bakkant av klingan och se om det skilljer nått.
 
Flisar det vid genomgång platta ? Kanske det går att skära till hälften och vända på plattan , blir lite mer gods att såga i då och inte tiondelar på slutet.
 
Lämna in jula kapen, måste va nått fel på den.
Hyrde en sigma våtkap istället, resultatet blev rätt trevligt.
 
  • Nyinstallerad golvbrunn omgiven av nylagda kakelplattor med diagonalt mönster och tätskiktsfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Klingan är nog snedställd mot skjutriktningen så att klingan tar i i bakkant och flisar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.