K katten12 skrev:
Okej det funkar att kaklet går in under skåpen utan att dom tiltas felaktigt? För det har varit min tanke att kaklet kan få gå upp bakom skåpen men då sa sambon att skåpen kanske kommer luta felaktigt om dom ska vila på kakel.
Jag var noggrann med att mäta när jag satte kaklet så att det inte bygga för mycket. Skåpet vilar på sina plastdistanser som är uppflyttade till sidorna ovanför kaklet. Det är en minimal springa mellan kakel och skåp. Vi har inte någon täcksida under utan bara en ledlist från Ikea under.

• Vitt kaklat väggparti med ett eluttag och minimal springa under ett skåp med LED-listbelysning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett vitt skåp med en minimal springa ovanför ett vitt kakel, med plastdistanser synliga.
    Skapa konto
K katten12 skrev:
Okej så man antingen kapar eller kör bred fog? För tänker som sagt att kapa 1-2 cm på plattor känns ju nästintill omöjligt utan att dom spricker sönder bara.
Japp, beroende på plattor så antingen sågar man dom, eller bara ritsar med kaptrissan så man får en brottangivelse, sen bryter man bort resterande med en tång.

K katten12 skrev:
Ska sätta upp IKEAS metod kök. Jag vill ha 60 cm mellan bänkskiva och överskåpets kant. Men hur ska jag tänka med vilken höjd skåpen ska upp på?

Ska skåpen alltså upp på 60 cm höjd och hur gör man med kaklet isåfall om det precis inte får plats? Känns svårt att bara kapa ca 1-2 cm på plattorna.

Eller ska man räkna på kaklets+fogens höjd så att man sätter skåpen på 61 cm för att kaklet ska få plats utan att kapas?
Du behöver ju inte kakla hela vägen mellan bänk och överskåp. Vi har visserligen inte kakel men vi satte stänkskyddet så det bara går upp på drygt halva höjden. Det kanske kan vara en lösning för dig?
Köksdisk med ståldiskho, stänkskydd i halvhöjd och öppna överskåp, under belysning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.