Ska sätta upp IKEAS metod kök. Jag vill ha 60 cm mellan bänkskiva och överskåpets kant. Men hur ska jag tänka med vilken höjd skåpen ska upp på?

Ska skåpen alltså upp på 60 cm höjd och hur gör man med kaklet isåfall om det precis inte får plats? Känns svårt att bara kapa ca 1-2 cm på plattorna.

Eller ska man räkna på kaklets+fogens höjd så att man sätter skåpen på 61 cm för att kaklet ska få plats utan att kapas?

Sätt dina skåp sen löser man kaklingen, jag fick ca 2 cm kvar upp till skåpen när sista raden var satt, jag körde fog upp till skåpen helt enkelt.

Jag flyttade kantstöden som ska sitta i nedkant av skåpen mot vägg till sidorna och såg till att kakel och fix fick plats bakom. Sticker upp kanske 1cm bakom skåpen.

T tgr_se skrev:
Jag flyttade kantstöden som ska sitta i nedkant av skåpen mot vägg till sidorna och såg till att kakel och fix fick plats bakom. Sticker upp kanske 1cm bakom skåpen.
Okej det funkar att kaklet går in under skåpen utan att dom tiltas felaktigt? För det har varit min tanke att kaklet kan få gå upp bakom skåpen men då sa sambon att skåpen kanske kommer luta felaktigt om dom ska vila på kakel.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Sätt dina skåp sen löser man kaklingen, jag fick ca 2 cm kvar upp till skåpen när sista raden var satt, jag körde fog upp till skåpen helt enkelt.
Det går att köra såpass bred fog? man kommer ju typ inte se den ändå då vi ska ha dekorlist på skåpen. Men tänkte mer om det funkar rent "tekniskt"

K katten12 skrev:
Det går att köra såpass bred fog? man kommer ju typ inte se den ändå då vi ska ha dekorlist på skåpen. Men tänkte mer om det funkar rent "tekniskt"
Ja det går fint, som sagt så syns det inte om inte man är kort i rocken. :rofl:

V
Varför 60 cm? 50 är nog det vanliga.
Ni kommer att behöva en pall att stå på stup i ett om inte underskåpen är 10 cm lägre.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vet inte om du krånglar till det i onödan, man anpassar ju inte skåpen efter kaklet, utan såklart tvärtom,
I 99%av alla kaklingar i kök så får man kapa plattorna!

V volvo51 skrev:
Varför 60 cm? 50 är nog det vanliga.
Ni kommer att behöva en pall att stå på stup i ett om inte underskåpen är 10 cm lägre.
Struntar i vad som är vanligt :P Vi vill ha 60 för att det är snyggt i ett litet kök, ger rymd.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Vet inte om du krånglar till det i onödan, man anpassar ju inte skåpen efter kaklet, utan såklart tvärtom,
I 99%av alla kaklingar i kök så får man kapa plattorna!
Okej så man antingen kapar eller kör bred fog? För tänker som sagt att kapa 1-2 cm på plattor känns ju nästintill omöjligt utan att dom spricker sönder bara.

K katten12 skrev:
Okej så man antingen kapar eller kör bred fog? För tänker som sagt att kapa 1-2 cm på plattor känns ju nästintill omöjligt utan att dom spricker sönder bara.
Kapa med kakelsåg.

J
Jag har en målad trälist under, men den linjerar med en nedsänkt bländkant på botten av skåp... Men mitt kök är platsbyggt/skräddarsydd...

Normalt sätts ju köksskåp uk. 140cm, fokusera på det istället. Men jag vet att det inte stämmer med IKEAs högskåp, om överskåpens överkant ska linjera med högskåpens överkant.

J Johan456 skrev:
Normalt sätts ju köksskåp uk. 140cm, fokusera på det istället. Men jag vet att det inte stämmer med IKEAs högskåp, om överskåpens överkant ska linjera med högskåpens överkant.
Alltså jag VET att skåpen "normalt" sätts på 140 cm så att måttet mellan bänkskiva och överskåp blir 50 cm. Men måste man göra som alla andra?

Nu har jag ett ganska litet kök som är fult med 50 cm så jag vill inte ha 50. Tyckler det är mycket snyggare med 60. Och 60 är inget jätte ovanligt mått, det är fler och fler som väljer att sätta skåpen på 60 cm höjd.

Nu var ju inte min fråga om jag ska sätta skåpen på 60 eller 50 cm höjd, utan hur jag ska tänka med kakelhöjden.

V
Om ni vill ha 60 cm ska du naturligtvis sätta skåpen så.
Tre rader 20 cm plattor(brukar vara 19,5)får du plats med om du anpassar fogarna.
När vi rustade lillstugan satte jag skåpen på 60 cm.
Väl på plats insåg vi hur högt och opraktskt det blev så jag sänkte skåpen.
Men ni kanske är långa och ståtliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.