10 772 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Kakelfirman vill lägga nytt klinkers på nuvarande klinkers som de lagt fel!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ha ha ha...tank77 skrev:
Nä, men ofta jobbar man så långa dagar så man däckar kanske runt 21 och då vaknar jag vid tre typ och går upp...
Sover sällan mer än 5-6 tim per dygn och natten är utmärkt när hela huset sover så man får sitta ifred och arbeta med papper och annat samt surfa lite mellan varven...
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Normalt sett ska hela golvet ha fall mot brunnen.blackadder skrev:
Men är det ett otroligt stort badrum är det ok att i princip plana ut helt när man kommer 3-4 meter från brunnen. dock får det som sagt inte vara bakfall någonstans.
Sen är det ju så att fallet kan vara litet men korrekt ändå. Om man väljer den minsta intervallet (7mm/m) precis vid brunnen och sen den minsta intervallet (5mm/m) utanför duschzonen och i resten av badrummet så är fallet godkänt enligt reglerna men kan upplevas som lite snålt av brukaren.
Då är frågan om man inte får flyta och lägga ett nytt lager klinkers ovanpå? Fallet är ju korrekt i tätskiktsnivå. Dessutom finns det en del som ju lägger nytt klinkers ovanpå gammalt klinkers bara för att man har tröttnat men inte vill riva ut och göra om ett 3-4 år gammalt badrum. Det är vad jag vet en ok lösning?
Så min åsikt är att firman ska få mäta och redovisa om fallet uppfyller kraven, Gör det inte det får dom göra om och göra rätt. Är det inom ramen men dom ändå erbjuder sig att öka på det genom att flytspackla och sen lägga ett nytt lager så ska du ta det.
Är där föresten golvvärme? I så fall hade jag inte tvekat med ett extra lager...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
förstår inte riktigt allt ni skriver här, som jag fattat saken så ska tätskiktet luta mot golrvbrunnen, och man får inte ha två tätskikt med mellanrum mellan så om inte tätskiktet lutar korrekt så måste man ju riva ut tätskiktet och fixa fallet och sen fixa nytt tätskikt...
Hur ska man förresten ta reda på om fallet är korrekt i tätskiktsnivå om klinkers är lagda? (man kan ju ha olika tjockt med fix och ändå få bakfall på klinkersen...
Hur ska man förresten ta reda på om fallet är korrekt i tätskiktsnivå om klinkers är lagda? (man kan ju ha olika tjockt med fix och ändå få bakfall på klinkersen...
Redigerat:
Flyta på ett till lager går inte, flyt måste ha tätskikt.
Möjligen att man kan spackla upp golvet med fix, OM tätskiktet lutar mot brunnen, och sen lägga ett nytt lager.
Till TS: lutar golvet mot brunn men för dåligt, eller rinner vattnet iväg bort från brunnen?
Möjligen att man kan spackla upp golvet med fix, OM tätskiktet lutar mot brunnen, och sen lägga ett nytt lager.
Till TS: lutar golvet mot brunn men för dåligt, eller rinner vattnet iväg bort från brunnen?
Det är riktigt att man inte får ha dubbla tätskikt. Och är fallet inte korrekt i tätskiktsnivå är det bara att riva ut och börja om.Snailman skrev:förstår inte riktigt allt ni skriver här, som jag fattat saken så ska tätskiktet luta mot golrvbrunnen, och man får inte ha två tätskikt med mellanrum mellan så om inte tätskiktet lutar korrekt så måste man ju riva ut tätskiktet och fixa fallet och sen fixa nytt tätskikt...
När klinkersen är lagd är det naturligtvis omöjligt att mäta fallet i tätskiktsnivå. Men om det var rätt från början och man sen lyckats skapa ett bakfall med plattorna så är man helt ärligt ett klantarsle.
Enda förmildrande omständigheten där det kan hända är om man ska lägga väldigt stora plattor och därför har gjort ett litet fall och sen råkar trycka till plattan lite snett bakåt. Annars får man inte bakfall på plattorna om tätskiktet är rätt.
Finns ju flytspackel för utomhusbruk och den borde klara väta.nino skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hoppas TS fått svar på frågan då det var snart 5 år sne han startade tråden...
hehe
OT:
Kan ju passa på och berätta att jag rev ett badrum förra måndagen och detta var byggt i samband med husets byggnation 1996 men det jag reagerade för var att golvet såg ut som följande.
Spånskiva
Gips
Hönsnät
Flytspackel
Tätskikt
Flytspackel
Tätskikt
Klinker
Frågade kunden om det verkligen var original och fick då till svar att...
Njae... efter några månader gjordes golvet om då en platta spruckit och de som gjorde detta jobbade för försäkringsbolagets räkning...
Känns ju bra att våra försäkringsbolag anlitar sådana proffs för frågan är ju...
Varför lägga nytt tätskikt på golvet när man inte får ihop det med väggens tätskikt ?
Tilläggas kan dock att där var inte en tendens till fuktproblem.
OT:
Kan ju passa på och berätta att jag rev ett badrum förra måndagen och detta var byggt i samband med husets byggnation 1996 men det jag reagerade för var att golvet såg ut som följande.
Spånskiva
Gips
Hönsnät
Flytspackel
Tätskikt
Flytspackel
Tätskikt
Klinker
Njae... efter några månader gjordes golvet om då en platta spruckit och de som gjorde detta jobbade för försäkringsbolagets räkning...
Känns ju bra att våra försäkringsbolag anlitar sådana proffs för frågan är ju...
Varför lägga nytt tätskikt på golvet när man inte får ihop det med väggens tätskikt ?
Tilläggas kan dock att där var inte en tendens till fuktproblem.
Försäkringsbolagen brukar ju upphanda billigast entreprenören via årsavtal.Paul-Staffanstorp skrev:Hoppas TS fått svar på frågan då det var snart 5 år sne han startade tråden...hehe
OT:
Spånskiva
Gips
Hönsnät
Flytspackel
Tätskikt
Flytspackel
Tätskikt
Klinker
Tilläggas kan dock att där var inte en tendens till fuktproblem.![]()
Och då får dom vad dom betalar för.
Utdrag från BKR
*
Branschreglerna beskriver inte en konstruktion med dubbla lager keramik. Man kan följdaktligen inte hävda att man följt reglerna Däremot kan fortfarande branschreglernas funktionskrav vara uppfyllda. (Att det är tätt).
Viktigt: om denna metod används för att rätta till ett bakfall så är inte problemet löst i grunden. I branschreglerna framgår under punkt 3.1.2 att golvlutning mot avlopp skall finnas såväl i underlag för tätskikt som i ytskiktet.
*
Alltså har man avtalat om våtrumsintyg så är det nog inte ok ev. kan man komma överens om prisreduktion samt att dom lägger ett nytt lager.
*
Branschreglerna beskriver inte en konstruktion med dubbla lager keramik. Man kan följdaktligen inte hävda att man följt reglerna Däremot kan fortfarande branschreglernas funktionskrav vara uppfyllda. (Att det är tätt).
Viktigt: om denna metod används för att rätta till ett bakfall så är inte problemet löst i grunden. I branschreglerna framgår under punkt 3.1.2 att golvlutning mot avlopp skall finnas såväl i underlag för tätskikt som i ytskiktet.
*
Alltså har man avtalat om våtrumsintyg så är det nog inte ok ev. kan man komma överens om prisreduktion samt att dom lägger ett nytt lager.
Klicka här för att svara