Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Egentligen ska man vänta 24 timmar innan man fogar väggarna efter att man har satt plattorna detta på grund av att all fukt ska komma ut från fixet annars kan det bli skiftningar i väggfogen!

Puhhh......lång mening : )
Vet jag inte vem som lärt dig för jag har då aldrig varken hört talas om detta eller sett att det medfört några problem...:rolleyes:
Vet många som bara jobbar med plattsättning som jobbar på samma sätt och har gjort under många års tid... :blushing:

optimum
tank77 skrev:
Egentligen ska man vänta 24 timmar innan man fogar väggarna efter att man har satt plattorna detta på grund av att all fukt ska komma ut från fixet annars kan det bli skiftningar i väggfogen!

Puhhh......lång mening : )
Då fick jag förklaringen på varför jag har fogar i plattorna som är flammiga och har varit så i flera år.

Visst gick det rätt fort och kakla det badrummet

Klantverkare.

//Roland

T
Paul-Staffanstorp skrev:
Vet jag inte vem som lärt dig för jag har då aldrig varken hört talas om detta eller sett att det medfört några problem...:rolleyes:
Vet många som bara jobbar med plattsättning som jobbar på samma sätt och har gjort under många års tid... :blushing:
Du kan ju ringa Lip och fråga vetja : )

Står klart och tydligt i instruktionerna också att man ska vänta efter 1-2 dygn
men detta gäller Super Troopen.

Men du kanske använder Multi Kakelfix Lätt som är fogbart efter 12 timmar beroende på underlagets sugförmåga.

Men du kanske har haft tur att det aldrig har blivit flammiga fogar under alla dessa år

Märk väl att jag skrev "egentligen", inget man behöver följa och oftast brukar det gå bra ändå.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Jo jag vet att du skrev det och jag vet också att anvisningarna säger så, men det står ingenstans att det kan ge flammiga fogar och jag har inte hört det tidigare.
Det svar jag har fått är bara att det tar lite längre tid för fixet att torka om man fogar för tidigt eftersom fukten då måste ta sig genom fogmassan också.

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för det... peppar peppar... ;)

rolri skrev:
Tätskikt skall väll göras för både väggar och golv samtidigt.

Eller?

Annars så får man väll lagren ovanpåvarandra

/Roland
Ja, detta är nog den rätta vägen att gå när man kör med duk. Blir svårt att få dit remsor och lösa inner- och ytterhörn annars.

// Peter

Men vi som rollar tätskiktet tar alltså på väggen, smäcker dit remsor och hörn, blaska på med gummigucka på det, och drar ut liten bit på golvet? Bara för att förtydliga för mig och övriga som läser tråden och är i samma sits. :)

tank77 skrev:
Du kan ju ringa Lip och fråga vetja : )

Står klart och tydligt i instruktionerna också att man ska vänta efter 1-2 dygn
men detta gäller Super Troopen.

Men du kanske använder Multi Kakelfix Lätt som är fogbart efter 12 timmar beroende på underlagets sugförmåga.

Men du kanske har haft tur att det aldrig har blivit flammiga fogar under alla dessa år[bild]

Märk väl att jag skrev "egentligen", inget man behöver följa och oftast brukar det gå bra ändå.
Det som står på instruktionerna får man ta med en nypa salt det är som allt annat det är rekommendationer från tillverkarna allt beror ju på vilken platta som du sätter. En vanlig väggplatt 15 x 15 platta från tex höganäs kan du foga efter 10 min men vissa klinkersplattor måste du vänta 12 tim. så det är därför det står så i instruktionerna.

pbengtsson skrev:
Detta var en mycket bra förklaring.
Antar att man använder en kakelkap och inte ritsar och knäcker för att få det riktigt bra?
En annan nackdel med att sätta sista raden samtidigt som golvet är ju att man vill ha väggarna fogade och klara innan man lägger golvet. Man vill ju inte kladda med väggfog en gång till för sista radenoch sedan byta till klinkersfog. q(;^;)p

Lite beroende på rummets karaktär brukar jag heltäta rummet. Är det inga märkvärdigheter med supermånga håltagningar och ytterhörn brukar jag hinna sätta väggarna samt lägga golvet under samma session. Det kräver dock att man är ganska försiktig och inte tappar för många plattor på golvtätet. Annars kör jag nog som de flesta. Väggarna färdigtätas och golvet guckas en gång. När väggarna är färdiga färdigtätas golvet. Ett tips kan ju vara för er som misslyckas något med en skärning av golvplattan att runda fogen mellan golv och vägg samt maskera väggfogarna. Har man tungan rätt i mun blir det mycket snyggt och prydligt.

Paul-Staffanstorp
kakelmannen skrev:
En annan nackdel med att sätta sista raden samtidigt som golvet är ju att man vill ha väggarna fogade och klara innan man lägger golvet. Man vill ju inte kladda med väggfog en gång till för sista radenoch sedan byta till klinkersfog. q(;^;)p
Beror ju på hur man jobbar...
Själv fogar jag allt när alla plattor är satta/lagda...
Samma fog till både kakel och klinker om inte kunden vill ha olika färger för då får man skydda golvet vilket inte är så betungande...

Paul-Staffanstorp skrev:
Beror ju på hur man jobbar...
Själv fogar jag allt när alla plattor är satta/lagda...
Samma fog till både kakel och klinker om inte kunden vill ha olika färger för då får man skydda golvet vilket inte är så betungande...
Inte så ofta man har samma fog på vägg och golv, vilket skulle vara praktiskt.;)

Paul-Staffanstorp
kakelmannen skrev:
Inte så ofta man har samma fog på vägg och golv, vilket skulle vara praktiskt.;)
Njaa... nog tycker jag det är ganska ofta mina kunder vill ha samma färg på fogen både på väggen och golvet... men jag har kanske bara haft tur...

T
Paul-Staffanstorp skrev:
Njaa... nog tycker jag det är ganska ofta mina kunder vill ha samma färg på fogen både på väggen och golvet... men jag har kanske bara haft tur...
Väggfog och golvfog är ju inte samma sak, då klinkersfogen är mer grovkornig. Men du kör kanske Lips grå Multifog på väggar också? När den har torkat på vita kakelplattor så är fogen nästan svart.

Annars är det ju uteslutande pärlvit väggfog som körs på vita och ljusa plattor och den kan man ju inte köra på klinkersgolv så jag förstår inte riktigt hur du nästan alltid använder samma?

Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
d^_^b

Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Väggfog och golvfog är ju inte samma sak, då klinkersfogen är mer grovkornig. Men du kör kanske Lips grå Multifog på väggar också? När den har torkat på vita kakelplattor så är fogen nästan svart.

Annars är det ju uteslutande pärlvit väggfog som körs på vita och ljusa plattor och den kan man ju inte köra på klinkersgolv så jag förstår inte riktigt hur du nästan alltid använder samma?
Nu har jag inte sagt att jag alltid kör med samma fog på väggar och golv, men det är ganska ofta att det blir manhattan på både vägg och golv och i de fallen blir det multifogen för enkelhetens skull eftersom den fungerar till både och.
Inte många som vill ha för ljus fog då smutsen syns mer på den.
Allting har ju att göra med vilken typ av plattor också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.