29 407 läst ·
32 svar
29k läst
32 svar
Kakel eller ej på snedtaket?
Tack för alla svar
Finns lite att fundera på märker jag. Vår snedvägg/tak har 38 graders lutning. Rent spontant känns det som att det ser snyggare ut med kaklad snedvägg. Om inte hela vägen upp till taket så i alla fall en liten bit upp för att skydda från vattenstänkt från badkaret. Funderar dock på om det inte är svårt att lägga kakel på en snedvägg (38 gr) så att det inte trillar ner vi själva läggningen?
Alternativt som jag känner är ju att köra med den folierade spånskivan, men frågan var ju just det om detta tål vattenstänk?
Alternativt som jag känner är ju att köra med den folierade spånskivan, men frågan var ju just det om detta tål vattenstänk?
Lite väl bra lutning för att sätta kakel på.pirrepirre skrev:Tack för alla svarFinns lite att fundera på märker jag. Vår snedvägg/tak har 38 graders lutning. Rent spontant känns det som att det ser snyggare ut med kaklad snedvägg. Om inte hela vägen upp till taket så i alla fall en liten bit upp för att skydda från vattenstänkt från badkaret. Funderar dock på om det inte är svårt att lägga kakel på en snedvägg (38 gr) så att det inte trillar ner vi själva läggningen?
Har själv snedvägg inne i duschen och jag har målat med våtrumsfärg som tål vattenstänk!
Den folierade spånskivan gillar inte fukt, möjligtvis om du silikonar skarvarna, men hur snyggt är det,pirrepirre skrev:Tack för alla svarFinns lite att fundera på märker jag. Vår snedvägg/tak har 38 graders lutning. Rent spontant känns det som att det ser snyggare ut med kaklad snedvägg. Om inte hela vägen upp till taket så i alla fall en liten bit upp för att skydda från vattenstänkt från badkaret. Funderar dock på om det inte är svårt att lägga kakel på en snedvägg (38 gr) så att det inte trillar ner vi själva läggningen?
38 grader är nog att räkna som snedtak, 45 med förresten, fast nog ska det väl gå att kakla i vilket läge som helst, svårighets graden kanske varierar lite.
Klart det går att kakla på alla ledder. Minns särskilt det badrum jag kaklade på en vindsvåning för ett par år sen. Plattorna var 33x66 och hon, ägarinnan, ville ha dem överallt, även i taket, med 1 mm fog och krav på 0 i fogsprång pga. kalibrerade plattor och släpljus. Sagt och gjort. Sättningen tog lite längre tid, fogningen var inte skoj, men ägarinnan blev mycket nöjd.
Är det någon som har koll på om man kan måla med våtrumsfärg direkt på den folierade spånskivan eller är det risk för att själva folien lossnar? Bör man våtrumssäkra bakom färgen också i så fall eller räcker det med våtrumsfärgen? Tanken är ju att ha en litet skydd mot ev stänk från badkaret. Tänkte försöka slippa att sätta upp ytrterligare skiva i snedtaket om det går eftersom det innebär en massa merjobb som jag tänkte försöka undvika så gott det går. Vill ju dock få till en lösning som man kan vara nöjd med ;-)
Folien på spånskivan går runt på baksidan ca 5 mm, det borde bli tätt nog om du målar den,
Har svårt att tro folien skulle släppa vid målning,
Skivorna sitter väl dessutom i badrummet från början ?
Har svårt att tro folien skulle släppa vid målning,
Skivorna sitter väl dessutom i badrummet från början ?
Mäster: Jo skivorna sitter ju redan uppe och det är just med tanke på detta som jag försöker hitta något bra sätt att låta dem vara kvar istället för det otroliga böket med att plocka ner dem. Alternativet är ju att skruva dit gipsskivor i snedtaket över den folierade spånskivan och det snyggaste borde ju då vara att kakla snedtaket. Problemet blir väl att det blir väldigt tungt, men det kanske håller då det är cc30 reglar bakom?
Man vill ju inte bara komma billigare och enklare undan utan huvudsaken är ju att det blir snyggt och håller ett tag
Man vill ju inte bara komma billigare och enklare undan utan huvudsaken är ju att det blir snyggt och håller ett tag
Jo det är ju just det, men jag är ju lite skeptisk när det gäller just snedtaket vid badet. Det håller säkert ett tag, men med barn som plaskar för fullt i badkaret så lär det ju bli en del stänkt upp i snedtaket och det tror jag inte Finndomo har tänkt på. Vill ju gärna att det ska hålla ett bra tag. Det "vanliga" taket sitter ju så pass högt upp så det är "skyddat" från stänk samt att fläkten förhoppningsvis suger ut den fukt som blir.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tar upp tråden igen nu när jag bestämt hur det ska bli. Vi kommer köra med målad snedvägg. Den fortsätter ju upp i taket så det blir en naturlig förlängning av väggen så att säga. Har valt att sätta en våtrumsskiva på snedväggen och taket och funderar på hur jag ska gå vidare med själva målningen. Jag vill inte ha vanlig glasfiberväv (Fiskben) då detta mönster känns extremt sterilt utan vill ha en slätare stil. Funkar det med microlit eller duger byggmax billigare variant? Givetvis blir det våtrumsgrund förutom våtrumsfärg för att få det vattenavvisande.
Tips mottages tacksamt ;-)
Tips mottages tacksamt ;-)