11 477 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Kajor i skorstenen?
Ingen aning om det är ungar, men jag har hört pipanden när jag stått vid köksfläkten.BirgitS skrev:
Skulle säkert kunna gå upp dit själv och reka men är lite riskabelt om de blir agressiva. Men jag antar att de inte tänker fylla på med mer pinnar om det finns ägg?
Ser ju ut som de har lyft av nätet som är inringat grönt, men köksfläkten mynnar i hålet som är rött inringat.
Plåtröret går till gamla pannan. Det med kajskyddet är till vedspisen nere. Så är det till vedbastun den som är helt galet sotig...och imkanal den som de lyft av nätet. Försökte ta kort i båda de sista där, och kunde se ljus upp i båda kanalerna, så endera har de inte hunnit så långt eller så är det tomt. Varför de lyft på nätet och inte flyttat ner är dock en bra fråga.
Lär väl vara en bedömningsfråga, men klart de kan orsaka olägenhet om de nu potentiellt skapar ett meterlångt bo. Den där skorstensanslutningen, om den går till köksfläkten, är dessutom rätt komplicerad. Man har ju anslutit köksfläkten i efterhand genom en böjd ventil som går in på sidan av skorstenen typ någon meter under taket, så risken är väl om de måste kapa den och rensa från den vägen, så det inte fastnar massa på väg ner i fläkten....Höghus skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag skrev ett mail till skorstensfejare idag i vilket fall, ifall jag inte hinner ringa imorgon. Så får väl de avgöra om det måste göras något nu.
Tyvärr så är väl kajor ganska överrepresenterade i den här stan, man har väl gjort försök att skjuta dem men tydligen har djurrättsaktivister saboterat det. Inga direkta predatorer som håller dem i schack så en kaja mer eller mindre....
Tyvärr så är väl kajor ganska överrepresenterade i den här stan, man har väl gjort försök att skjuta dem men tydligen har djurrättsaktivister saboterat det. Inga direkta predatorer som håller dem i schack så en kaja mer eller mindre....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 200 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 200 inlägg
Enligt fågelhandboken läggs äggen i april eller maj, sen ruvas de i 2,5 vecka och därefter tar det ungefär 4 veckor innan ungarna lämnar boet. Pipanden låter ju som att det finns ungar och då lär det inte bli några mer pinnar.K kattparet skrev:
Var det inte det jag skrev ungefär?Höghus skrev:
Nu har jag tagit en kik på skorstenen, det satt en pinne inkilad i nätet, tittade ner, 165 cm ner såg jag något som ev kan vara ett bo, men är inte säker på hur djup den är innan den går ut i anslutningen.Höghus skrev:
Jahsdu, de hade inte flyttat ut än uppenbarligen. Noterade ett tjattrande i fläkten i morse, och två kakor som hoppade upp ur skorstenen när jag gick ut och tittade. Väldigt skygga saker, tog upp kameran och skulle ta kort med de flög fort som tusan
Vanliga ugnsgaller funkar ypperligt, tunga gedigna och finns i massor.(återvinningscentral, någon som säljer vitvaror och fraktar bort gamla osv)
Jag brukar fästa med hålband i ena änden så att den kan vikas åt sidan om man behöver komma i.
Kedja med kula kan fungera och gör inte det så en lagom lång regel och slå med slägga istället.
Värsta jag plockat blev 2 sopsäckar med grenar och även torkade döda ungar.
Jag brukar fästa med hålband i ena änden så att den kan vikas åt sidan om man behöver komma i.
Kedja med kula kan fungera och gör inte det så en lagom lång regel och slå med slägga istället.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
494 kr inkl moms
Läs mer
Tänkte du som redskap att plocka upp boet med?A Argastesnickaren skrev:Vanliga ugnsgaller funkar ypperligt, tunga gedigna och finns i massor.(återvinningscentral, någon som säljer vitvaror och fraktar bort gamla osv)
Noterade att kajnätet de satt dit var lite löst sittande, vete katten om de försökt lyfta det också.
Kanske ska vara glad att de inte börjat flyga ner i fläkten.
Men måste vara ena slanka fåglar, öppningen i gallret är inte större än en tum. Var en intressant syn när de kom flygande med en mask i munnen, men de tappade den och drog när jag skulle vända kameran mot dem...
Ugnsgaller istället för nät uppe på skorstenen.K kattparet skrev:Tänkte du som redskap att plocka upp boet med?
Noterade att kajnätet de satt dit var lite löst sittande, vete katten om de försökt lyfta det också.
Kanske ska vara glad att de inte börjat flyga ner i fläkten.
Men måste vara ena slanka fåglar, öppningen i gallret är inte större än en tum. Var en intressant syn när de kom flygande med en mask i munnen, men de tappade den och drog när jag skulle vända kameran mot dem...
Sitter pinnarna långt ner (ibland flera meter ner) så måste man många gånger trycka ner dom om där finns en ventil eller liknande därnere där man kan tu pinnarna.
Det är frågan hur lätt man kommer åt från andra hållet. Är ju en böj och sen ner i köksfläkten via ett eternitrör. Vet inte vad resten kanalen består av. Men då lär en lång pinne upp genom fläkten kan jag tro.A Argastesnickaren skrev:
Har själv inte påbörjat rensning av våra kajbon, men Rodtech, som är "originalet" för utrustning för stavsotning har lite prylar specifikt för kajbon som kanske kan ge lite inspiration för hur verktygen kan utformas:
https://rodtech.uk/product/bird-nest-removal-kit/
Har också sett någon mer traditionell lång "båtshake" med en vass hulling som är tänkt att stötas genom boet uppifrån. Men generellt sett tror jag man skall vara lite försiktig med att försöka pressa hela boet nedåt. Risken är att det packar fast sig ännu mer än vad det redan är.
Sotaren var inne på att ta upp hål i murstocken och ta ut dem åt sidan. Är nog en rimlig metod om kanalen svänger. I mitt fall är alla kanaler mer eller mindre raka, så då tycker jag det lät lite radikalt. Men jag kanske tänker om när jag väl ger mig på dem
https://rodtech.uk/product/bird-nest-removal-kit/
Har också sett någon mer traditionell lång "båtshake" med en vass hulling som är tänkt att stötas genom boet uppifrån. Men generellt sett tror jag man skall vara lite försiktig med att försöka pressa hela boet nedåt. Risken är att det packar fast sig ännu mer än vad det redan är.
Sotaren var inne på att ta upp hål i murstocken och ta ut dem åt sidan. Är nog en rimlig metod om kanalen svänger. I mitt fall är alla kanaler mer eller mindre raka, så då tycker jag det lät lite radikalt. Men jag kanske tänker om när jag väl ger mig på dem