92 419 läst ·
159 svar
92k läst
159 svar
Kaffe och fikabröd på fakturan
Det finns däremot en lag som säger att mat på jobbet är en löneförmån. Så i slutändan är det den anställde som betalar maten om man gör det på lagligt vis.A Agustiflora skrev:Nej, mat och fika är inget husbeställaren ska betala på fakturan. Fredagsfika och mat är något snickarna önskar av arbetsgivaren, deras företag eller av materialleverantörer. Det finns ingen lag på att det ska vara så, men förekommer. Olika mellan företagen. Däremot ska det inte det betalas av beställaren. Taklagsfest är brukligt när beställaren/kunden är ett företag, men det har också spridit sig till privata kunder. Man bjuder på lättare mat.
Jag tror att, i detta fallet Beijer, skickar fakturan till byggföretaget och denne inte läser igenom den innan den dras vidare till dig. Den summan skulle ha räknats av. När jag renoverade mitt hus fick jag som underlag till min faktura byggföretagets fakturor. I fakturorna hittade jag snus/snusstockar och även material som inte använts hos mig (det var några speciella skivor). Jag tog upp det med min byggare och han drog av den kostnaden. Inga problem.
Det kan lätt bli fel, att något blir skrivet på fel konto. Snickarna har olika kontonummer för olika jobbprojekt. Det kan vara kontolittera som gatuadress, fastighetsens namn, projektnummer eller bara en kontosträng (siffrerföljd). Hade det varit jag skulle jag ta upp det med bryggaren. Om inte taklagsfesten var orimligt dyr hade jag sagt, ok den tar jag men inte dom andra gångerna. (Hade jag hunnit med skulle jag förekommit och bjudit på grillade hamburgare. Det hade troligtvis blivit billigare att köpa och stå vid grillen själv.)
Lättare måltid är skattefritt/avdragsgillt, allt annat är något förtaget i sig får stå för helt själva det som kallas representation alternativt om det är anställda ska klassas som förmån.GlennB skrev:
Det finns lite andra brytgränser också.
Det är snårigt värre.
Snårigt? Ja kanske fast vi vanliga arbetare gör rätt för oss och betalar vårt eget kaffe o mat. Kunder som med kaffebröd o kaffe hade närmast gjort mig förbannad, man gör sitt jobb åndåZ zapy skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, representation är ingen lyx. Det är ändrade regler för representation sedan några år, det är inte så mycket avdrag så att det stör. De som tror att det är lyx och flärd med representation det kan gå in på skatteverket och läsa.Z zapy skrev:
Sant, ni är tillräckligt många som gillar att finna fel på hantverkare. Vad gör ni ifall kassörskan på ICA slår in något i kassan som är fel. Säger ni till i kassan eller skriver ni en insändare lokaltidningen?FredrikR skrev:
Du kanske missat att detta är ett konsumentforum?R Rullle skrev:
Vilken bransch försöker du blåsa folk inom?
El eller VVS känns mest troligt.
AllaFredrikR skrev:
Haha, Du bekräftar precis det jag anför. Dvs att ni tror att hantverkarna lurar er.FredrikR skrev:
I de flesta fall när det gäller hantverkartrådar här inne så skulle liknelsen vara mer ” vad gör ni om kassörskan på Ica slår in sin egen kasse och spelar dum när du frågar varför du ska betala den också, utöver din egen.”… tror det ligger dig lite väl nära detta ämne… är du månne snickare??R Rullle skrev: