P
S jkswe87 skrev:
Betalar du kaffet på din arbetsplats ur egen ficka ?
På vår arbetsplats betalar kaffedrickarna själva. Trodde du att det var en rättighet att få kaffe för att man är anställd? Enda rättigheten en arbetare har är att få arbetskläder och det som gör att du kan jobba. Fikat får du stå för själv om inte arbetsgivaren ger det.

Det finns folk som tror att det är ett krav att ge arbetare julklappar med.....

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
S Simsgrodan skrev:
Håller med, ta det trevligt men ta upp hur ni regerade. Tror det är det bästa i alla relationer, även yrkesmässiga.
Nä man ska inte säga det surt. Men det är såklart riktigt dåligt av ett företag att ta betalt för sin fika, men risken att säga så är att arbetet blir lidande.

Själv skulle jag köpt hem fika nån gång om jag tycker att hantverkarna gör ett riktigt bra jobb och är trevliga.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
S jkswe87 skrev:
Betalar du kaffet på din arbetsplats ur egen ficka ?
Var fanns logiken där, har du missat vem som är arbetsgivare? Han har väl inte anställt dem för att han anlitat dem att göra ett jobb?

• Gilla
jonas.o och 5 till
  • Laddar…
K
Som många påpekat är det garanterat ett misstag. Samma märkning/projekt som materialet eftersom de ville att kaffet skulle komma till rätt plats och sedan missades det vid faktureringen.

Kan verkligen inte förstå alla som skriver upprörda inläg....

/Krille

• Gilla
Xaktly och 4 till
  • Laddar…
C Carolinehejhej skrev:
Är det standard att vi som husbeställare får betala för snickarnas kaffe och fikabröd?
Vilket skämt! Man betalar utfört arbete inte för fika.

H HEM2121 skrev:
Om företaget du arbetar för bjuder på kaffet har ju företaget bestämt det. Har du ett uppdrag utanför företaget så fakturerar inte företaget kunden för kaffet.
Där håller jag med dig.

Ville väl bara få fram att om det nu är bra gubbar som bygger så hade jag som kund inte tyckt det varit så farligt om det faktureras för något paket kaffe eller två.

Hursomhelst, har aldrig varit på ett bygge där det bjuds på kaffe vad jag kan minnas av arbetsgivaren samt kaffet i min termos varje morgon betalar jag själv.

R Rullle skrev:
Ja men varför lägga upp det i det här forumet?
Min killgissning är att anledningen till det är att TS vill veta om "är det standard att vi som husbeställare får betala för snickarnas kaffe och fikabröd?". ;) Vad tror ni andra? :thinking:

• Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
H
S jkswe87 skrev:
Där håller jag med dig.

Ville väl bara få fram att om det nu är bra gubbar som bygger så hade jag som kund inte tyckt det varit så farligt om det faktureras för något paket kaffe eller två.

Hursomhelst, har aldrig varit på ett bygge där det bjuds på kaffe vad jag kan minnas av arbetsgivaren samt kaffet i min termos varje morgon betalar jag själv.
Ja, det kan man tycka men det är inte rätt, vad blir nästa steg, hur mycket tänjer man på gränserna om någon säger ifrån?
Är det bra gubbar så är det troligtvis ett misstag. Då kan man ju påpeka att man inte vill ha fikat på fakturan, man kan ta fakturan och visa dem posten och fråga dem vad det är för post, har de stansat in fel art.nr. i datan när de tillverkade fakturan? Jag skulle alla gånger fråga dem och visa fakturan och säga att här har det nog blivit något fel och skrattat.

C Carolinehejhej skrev:
Är det standard att vi som husbeställare får betala för snickarnas kaffe och fikabröd?
Nä verkligen inte.
//Egenföretagare

• Gilla
1
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Ja men varför lägga upp det i det här forumet? Fråga bygger om varför fikat finns med på fakturan så är den saken ur världen. Om det gällt brister i arbetet de utfört så förstår jag att man vill dryfta det men ,,,,
Jag tror inte du avgör vad som diskuteras, är det inget av intresse för dig scrolla vidare. (y)

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
Davidbagare
R Rullle skrev:
Sluta med sådana här inlägg och håll er till frågor som rör tekniska frågor mm.
Sluta med såna här inlägg och håll dig till det TS har funderingar kring mm.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
tveksamt och 21 till
  • Laddar…
C Carolinehejhej skrev:

Min kamrat har precis gått igenom helvetisk villautbyggnad med inkompetent firma.
Efter att begärt ut fakturaunderlaget så finns en mängd galenskaper. Utöver 8 (åtta) hammare så sticker 10 paket kaffe och en bal med toalettpapper ut lite extra. Första gången jag hörde talas om detta. Din trådstart visar att det finns flera galenpannor i branschen.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Heidina och 14 till
  • Laddar…
C Carolinehejhej skrev:
Vi har bra relation så vill inte verka snål och småaktig. Om jag får läge kanske jag nämner det på ett lättsamt sätt
Nej till att inte se verkligheten...
Självklart så skall allt alltid i de bästa av världar mellan två parter vara avtalat , men till alla er som klagar på hur orimligt det är att kunden betalar både det ena och det andra, ja det kan synas klumpigt att snickarna som är i brådska och lastar på Beijer slänger med ett paket kaffe och ett par paket kakor till byggboden som de alltid gör att sedan företaget just med denna kunden har ett parterningavtal där man redovisar alla fakturor öppet visar på ett mycket bra företag.
Men för en fakturerande projektledare så granskar man sällan en stor faktura med många poster i detalj speciellt inte de i summa mindre som 49.90 och 59.90 bland alla paket med skruv spik för tusentals kronor, ibland kan det komma med en post med ett nytt verkktyg för några tusen men det dras av i den totala slutnotan och avrundningen.
Om du upphandlar ditt projekt på fast pris så ser du i princip aldrig detalj omfattning och verkliga enskilda
priser vilket gjör att du med säkerhet betalar för en räkmacka och om det är ett bra gjort jobb så helt okej tycker jag. Men med parterning och öppna fakturor med procent pålägg och gemensam förstålse för projektets pålagda kostnader i smått och stort så måste man som beställare dels vara jätte involverad och även ha förståelse för att det behövs olja i projektet kanske utöver det som du ser och är med och direkt godkänner. Felar slutnotan på 500 åt något håll vid en ett helt rotärende så är det ok.

C Carolinehejhej skrev:
Vi har bra relation så vill inte verka snål och småaktig. Om jag får läge kanske jag nämner det på ett lättsamt sätt
Men det är nog bättre att verka snål och inte lättlurad... djädra skojeri...

H
T Tareson skrev:
Nej till att inte se verkligheten...
Självklart så skall allt alltid i de bästa av världar mellan två parter vara avtalat , men till alla er som klagar på hur orimligt det är att kunden betalar både det ena och det andra, ja det kan synas klumpigt att snickarna som är i brådska och lastar på Beijer slänger med ett paket kaffe och ett par paket kakor till byggboden som de alltid gör att sedan företaget just med denna kunden har ett parterningavtal där man redovisar alla fakturor öppet visar på ett mycket bra företag.
Men för en fakturerande projektledare så granskar man sällan en stor faktura med många poster i detalj speciellt inte de i summa mindre som 49.90 och 59.90 bland alla paket med skruv spik för tusentals kronor, ibland kan det komma med en post med ett nytt verkktyg för några tusen men det dras av i den totala slutnotan och avrundningen.
Om du upphandlar ditt projekt på fast pris så ser du i princip aldrig detalj omfattning och verkliga enskilda
priser vilket gjör att du med säkerhet betalar för en räkmacka och om det är ett bra gjort jobb så helt okej tycker jag. Men med parterning och öppna fakturor med procent pålägg och gemensam förstålse för projektets pålagda kostnader i smått och stort så måste man som beställare dels vara jätte involverad och även ha förståelse för att det behövs olja i projektet kanske utöver det som du ser och är med och direkt godkänner. Felar slutnotan på 500 åt något håll vid en ett helt rotärende så är det ok.
Det är väl självklart att man granskar fakturorna annars är det ju igen mening med en specificerad faktura. Kunden vill betala för det material som har gått åt och det arbete som är utfört. Varken mer eller mindre. Skulle inte vilja anlita ett företag som är så slarvig med sina leverantörers fakturor.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.