92 419 läst ·
159 svar
92k läst
159 svar
Kaffe och fikabröd på fakturan
Nä olika falla ödets lotter.K Krux skrev:Inte för jag är hantverkare men nämns ju andra arbetsplatser med så.
På min arbetsplats står arbetsgivaren för kaffe och bredvid kaffet finns ett bord med fruktkorg och oftast minst 3 st paket med olika kakor som man får ta av varje dag sen på fredagar bjuder arbetsgivaren på frukost med frallor från ett bageri i närheten blir 2 st frallor per person ibland mer , vi fick dem färdiga förut men nu får vi bre och fixa det själva.
Men skämt åsido...timmelstad skrev:
Min poäng är att allt kanske inte är så himla svart och vitt som man ibland försöker få det att framstå.
TS ursprungliga fråga var:
Svaret på det är ju enkelt. Om arbetsgivaren, i det här fallet tydligen en husbyggare, bjuder sina anställda, eller vem som helst, på kaffe och fikabröd så är det standard, närmast självklart, att det är husbeställaren som betalar.C Carolinehejhej skrev:
Att det också syns på en faktura från en underleverantör är det däremot inte. Det kan ju dock vara ett rent misstag, ett misstag som busbyggaren kanske inte ens sett. Det kan också vara så att just denna husbyggare alltid vidarefakturerar sådant till kunden, Då får man kanske hoppas att det är utan husbyggarens påslag - i just det fallet.
Nej, det är ju inte alls så.Slottsbäcksväktarn skrev:TS ursprungliga fråga var:
Svaret på det är ju enkelt. Om arbetsgivaren, i det här fallet tydligen en husbyggare, bjuder sina anställda, eller vem som helst, på kaffe och fikabröd så är det standard, närmast självklart, att det är husbeställaren som betalar.
Att det också syns på en faktura från en underleverantör är det däremot inte. Det kan ju dock vara ett rent misstag, ett misstag som busbyggaren kanske inte ens sett. Det kan också vara så att just denna husbyggare alltid vidarefakturerar sådant till kunden, Då får man kanske hoppas att det är utan husbyggarens påslag - i just det fallet.
Det är självklart att husbyggaren har intäkter från uppdraget att bygga hus åt husbeställare och att husbyggaren tar av dessa intäkter för att bjuda sin personal på fika. (I detta exempel).
Det normala ut ett arbetsgivarperspektiv skulle vara att personalen som bygger hus betalade sin fika själva, det är nämligen inte standard att arbetsgivare bekostar all sin personals fika utan på sin höjd någon gång då och då vid särskilda tillfällen.
Men nu talar du ju mot dig själv. Du börjar med
Sedan kommer du med:
Att arbetsgivare bjuder på fika (=kaffe eller te), ofta flera gånger varje dag, torde vara ganska vanligt. Att det då omfattar all personal
Och sedan skriver du samma sak som jag:timmelstad skrev:
Då kan man nästan fråga vad din poäng är - om den inte är att bara käfta emot.timmelstad skrev:
Sedan kommer du med:
Det har ju inte med något alls att göra. För det första vet vi ju inte i vilken omfattning husbyggaren i det här fallet bjuder på kaffe och fikabröd. Vi vet inte ens vem denna husbyggare har köpt kaffe och fikabröd till.timmelstad skrev:
Att arbetsgivare bjuder på fika (=kaffe eller te), ofta flera gånger varje dag, torde vara ganska vanligt. Att det då omfattar all personal
får man väl hoppas. Sedan kanske hen inte bjuder på bullar flera gånger om dagen - men det är ju inte det vi diskuterar...timmelstad skrev:
Nej, ursprungsinlägget handlar om att hantverkarna köpt fikabröd på faktura.Slottsbäcksväktarn skrev:Men nu talar du ju mot dig själv. Du börjar med
Och sedan skriver du samma sak som jag:
Då kan man nästan fråga vad din poäng är - om den inte är att bara käfta emot.
Sedan kommer du med:
Det har ju inte med något alls att göra. För det första vet vi ju inte i vilken omfattning husbyggaren i det här fallet bjuder på kaffe och fikabröd. Vi vet inte ens vem denna husbyggare har köpt kaffe och fikabröd till.
Att arbetsgivare bjuder på fika (=kaffe eller te), ofta flera gånger varje dag, torde vara ganska vanligt. Att det då omfattar all personal får man väl hoppas. Sedan kanske hen inte bjuder på bullar flera gånger om dagen - men det är ju inte det vi diskuterar...
Att du blandar samman fika som "kaffe/te" ena stunden, och utvidgar det till att innefatta fikabröd i nästa gör det omöjligt att resonera med dig.
Diskussionen om huruvida det är vanligt att arbetsgivare erbjuder kaffe/te har varit ganska lång i tråden och konsensus är att det (numer) får anses vara standard.
Att det innefattar fikabröd och annat, är inte standard.
Att det är en kostnad som vidarefaktureras kunder är inte heller standard eller normalt.
Allt detta har jag sagt flera gånger.
Du har däremot ofantligt svårt att särskilja direkt vidareförmedling av ej sanktionerade kostnader på faktura till slutkund, och att en verksamhet som har sina intäkter från slutkunder använder en del av dessa för att ge sin personal fika och/eller fikabröd.
Fast nu är du ju verkligen ute och cyklar. Man måste både kunna se saker i sin helhet och de enskilda detaljerna i denna helhet. Om du kan, eller inte kan, det vet jag inte eftersom syftet med dina inlägg mest verkar vara att käfta emot. Du väljer ett antal halmgubbar och så börjar du fäkta.timmelstad skrev:
Nej, ursprungsinlägget handlar om att hantverkarna köpt fikabröd på faktura.
Att du blandar samman fika som "kaffe/te" ena stunden, och utvidgar det till att innefatta fikabröd i nästa gör det omöjligt att resonera med dig.
Diskussionen om huruvida det är vanligt att arbetsgivare erbjuder kaffe/te har varit ganska lång i tråden och konsensus är att det (numer) får anses vara standard.
Att det innefattar fikabröd och annat, är inte standard.
Att det är en kostnad som vidarefaktureras kunder är inte heller standard eller normalt.
Allt detta har jag sagt flera gånger.
Du har däremot ofantligt svårt att särskilja direkt vidareförmedling av ej sanktionerade kostnader på faktura till slutkund, och att en verksamhet som har sina intäkter från slutkunder använder en del av dessa för att ge sin personal fika och/eller fikabröd.
Att man behöver förklara skillnaden mellan fika med, och fika utan, kaffebröd för dig gör ju att man undrar hur det är ställt med perceptionen.
Att du säger en sak flera gånger gör ju inte att det blir sant eller rätt.
Att du påstår att jag skulle ha "ofantligt svårt" för något gör att man undrar om du är läskunnig. Men vi har ju redan landat i att du bara larvar dig - så det kanske du är.
Men faktum är ju att vi inte har en aning om vad TS har betalt för kaffe och fikabröd, om det ens varit meningen att det skulle vidarefaktureras, eller om det ens har gjort så. Vi vet ju inte ens om fikabrödet gått till snickarna - eller om det är någon annan som mumsat.
Därför blir frågan omöjlig att besvara - men du ger dig ändå in i ett snårigt resonemang kring vad som hänt och vad som skulle vara "standard".
För din information, eftersom du verkar ha glömt det, citerar jag ursprungsinlägget ännu en gång:
Din poäng med att fortsätta debatten är ytterst oklar.C Carolinehejhej skrev:
En intressant ståndpunkt här i tråden. "Eftersom kunden betalar ska allt kunna stå på fakturan".
Så jag förväntar mig att snickare Bengtssons personliga dasspapper, elektriker Nilssons näshårstrimmer och golvläggare Anderssons besök hos prostituerad kommer på slutfakturan.
Pikant.
Så jag förväntar mig att snickare Bengtssons personliga dasspapper, elektriker Nilssons näshårstrimmer och golvläggare Anderssons besök hos prostituerad kommer på slutfakturan.
Pikant.
Klicka här för att svara