Slottsbäcksväktarn skrev:
Om ett företag bjuder sina anställda på fika så kommer kunderna att få betala det. Det kommer vanligen inga pengar från andra ställen än från just kunderna. Om det syns eller inte syns på fakturan har ingen betydelse för just det. Sedan kanske det kan vara problematiskt av andra skäl.
Om man själv sedan bjuder på fika, lunch, middag eller ostron och champagne så är det ett sätt att skapa god stämning. Att firman kommer att "tjäna" 15 kr extra på det (i sparade kaffepengar) kanske inte spelar så stor roll.
Vi inom andra yrkesgrupper ex verkstadsarbetare gör rätt för oss utan att kunder ska behöva uppmuntra, och stämningen är det inget fel på heller. Jag begriper mig inte på att hantverkare blir extra trevliga och gör ett bättre arbete o blir mer tillmötesgående om de får mat o fika etc.
Vad då extra?

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Vi inom andra yrkesgrupper ex verkstadsarbetare gör rätt för oss utan att kunder ska behöva uppmuntra, och stämningen är det inget fel på heller. Jag begriper mig inte på att hantverkare blir extra trevliga och gör ett bättre arbete o blir mer tillmötesgående om de får mat o fika etc.
Vad då extra?
Varför inte pröva på att bli hantverkare ?
De flesta yrkesgrupper inom detta har ett stort behov av att nyanställa. Eller är det för bekvämt och mysigt i verkstaden ?

E Elajomannen skrev:
Varför inte pröva på att bli hantverkare ?
De flesta yrkesgrupper inom detta har ett stort behov av att nyanställa. Eller är det för bekvämt och mysigt i verkstaden ?
När jag i mitt yrke varit på byggarbetsplatser så är ju inte mys i Boden som saknas:rofl:.
Jag vill nog ha mm o hundradelar och ritningar och leta elfel efter elektriker på kylanläggngar som yrke;) jag har nu lämnnat mitt yrkesliv. Hantverkaryrkena har jag utfört på fritiden och det är den högsta lönen som går att få som arbetare

P
Om ett företag bjuder sina anställda på fika så kommer kunderna att få betala det. Det kommer vanligen inga pengar från andra ställen än från just kunderna. Om det syns eller inte syns på fakturan har ingen betydelse för just det. Sedan kanske det kan vara problematiskt av andra skäl.
Om man själv sedan bjuder på fika, lunch, middag eller ostron och champagne så är det ett sätt att skapa god stämning. Att firman kommer att "tjäna" 15 kr extra på det (i sparade kaffepengar) kanske inte spelar så stor roll.
Normalt brukar företag inte ta ut det mot kunden. Med andra ord. Om jag tillverkar exempelvis en lampa som kostar 50 kr så lägger inte företaget till ett par kronor för att bjuda sina anställda på fika.
Utan de tar ju de av vinsten, så om företaget väljer att vara helt korrekta så drar de ju dessutom av antagligen.
Men inte lägger de på extra för att kunna bjuda till utan de har sitt standardpris.

Om en hantverkare lägger till det på fakturan är det ju tramsig i sig, då går det ju dåligt för de om de måste fakturera mat :P

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Om man bygger nytt kan man väl inte dra av fakturor från nybyggnationen vid försäljning?
Varför skulle man inte få det?

/Krille

P
K kortis skrev:
Vad då extra?
Om företaget normalt står för fika till sina medarbetare - men någon annan faktiskt bjuder på fika så finns inte den kostnaden för företagaren. Alltså tjänar företagaren på det.

P
Rkarlsson skrev:
Normalt brukar företag inte ta ut det mot kunden
Men seriöst... Varifrån tror du pengarna kommer???
Om det enda du gör är lampor som du säljer för 50 kr och din arbetsgivare bjuder på fika vaje dag så ingår ju den kostnaden i priset för lampan.

Om det enda du gör är lampor som du säljer för 50 kr och din arbetsgivare bjuder på fika vaje dag så ingår ju den kostnaden i priset för lampan.
Det är ingen som inte förstår varifrån pengarna till fikat eller maten kommer ifrån, däremot håller du inte med om att det är märkligt att fakturera det.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Så du tror att denna hantverkaren fakturerar varje kund fika? För det är det som hänt ju.

I företagets vinst ingår allt, och vill företaget ta höjd för att bjuda på fika varje dag så skriver man inte det på kvittot på lampan.
1 st lampa 20 kr, fika 30 kr......

Rkarlsson skrev:
Så du tror att denna hantverkaren fakturerar varje kund fika? För det är det som hänt ju.

I företagets vinst ingår allt, och vill företaget ta höjd för att bjuda på fika varje dag så skriver man inte det på kvittot på lampan.
1 st lampa 20 kr, fika 30 kr......
Fast det är ingen här som kan komma på tanken att ägaren av firman tycker att hans anställda är så duktiga att han tar ur EGEN ficka o bjuder på fika. Nä det är kunderna som ska betala allt möjligt konstigt. Åk till järnaffären en fredag lunch på sommaren o kolla in vad som inhandlas.

• Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Fast det är ingen här som kan komma på tanken att ägaren av firman tycker att hans anställda är så duktiga att han tar ur EGEN ficka o bjuder på fika. Nä det är kunderna som ska betala allt möjligt konstigt. Åk till järnaffären en fredag lunch på sommaren o kolla in vad som inhandlas.
Ja många hantverkare lurar ju kunder. Men många lurar heller inte sina kunder. Men att fusket syns på en faktura till slutkunden det är ju bara bevis på hur korkat det blir.
Men som jag sa innan. Nästa fika bjuder hantverkarna på. Om de blir sura så får ts dra av det när han eller hon betalar.

Vår chef tar bjudningarna från sparbössan. Alltså vinsten från tidigare år. :P

• Gilla
Agustiflora
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Vår chef tar bjudningarna från sparbössan. Alltså vinsten från tidigare år. :p
Som ju kommer från kunderna...
K kortis skrev:
Fast det är ingen här som kan komma på tanken att ägaren av firman tycker att hans anställda är så duktiga att han tar ur EGEN ficka o bjuder på fika
Och varifrån skulle de pengarna komma???
Rkarlsson skrev:
Jag tror ingenting men om pengarna inte kommer från arv eller helt andra verksamheter där det inte finns kunder (nätpoker?) så kommer alla utgifter som företaget har att finansieras av kunderna.

Det anmärkningsvärda i just det här fallet är ju att fikabrödet fanns på fakturan från Beijer. Det var eventuellt inte så smart - men behöver inte vara konstigare än att det är inbakat i timpriset. Sedan kan det ju vara det också - och då börjar det bli dyrare än vad som är rätt och riktigt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
FredrikR FredrikR skrev:
Det är ingen som inte förstår varifrån pengarna till fikat eller maten kommer ifrån,
Jo, uppenbarligen...
FredrikR FredrikR skrev:
däremot håller du inte med om att det är märkligt att fakturera det.
Är det ett påstående eller en fråga? Liten bokstav och inget frågetecken...
Det var på fakturan från en ulev som bifogades i sin helhet. Konstigt? Mmmm...

Jo, uppenbarligen...

Är det ett påstående eller en fråga? Liten bokstav och inget frågetecken...
Det var på fakturan från en ulev som bifogades i sin helhet. Konstigt? Mmmm...
Om du kollar igen ser du ett kommatecken, det brukar normalt vara liten bokstav efter det, och då det saknas frågetecken är det bevisligen inte en fråga utan ett påstående.
Men visst vi kan vikta över till grammatik och skiljetecken för att flytta fokus från ditt resonemang.

Som ju kommer från kunderna...

Och varifrån skulle de pengarna komma???

Jag tror ingenting men om pengarna inte kommer från arv eller helt andra verksamheter där det inte finns kunder (nätpoker?) så kommer alla utgifter som företaget har att finansieras av kunderna.

Det anmärkningsvärda i just det här fallet är ju att fikabrödet fanns på fakturan från Beijer. Det var eventuellt inte så smart - men behöver inte vara konstigare än att det är inbakat i timpriset. Sedan kan det ju vara det också - och då börjar det bli dyrare än vad som är rätt och riktigt.
Tror du och flera andra i den här tråden behöver släppa det här med att företag får sin vinst från sin verksamhet som har med kunder att göra och att deras fika därmed "betalas" av kunder.

Det är inte en logisk slutsats. Det korrekta är naturligtvis det som någon klok person skrev tidigare i tråden, nämligen att såna utlägg från firman tar en del av marginalen. En kostnad som firman i sånt fall tar för att bidra till trivsel hos personalen.
Det andra alternativet som också är vanligt är att personalen helt enkelt bekostar sin egen fika.

• Gilla
zapy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.