12 696 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
Källarväggen och berget är ett - omöjligt att dränera men det läcker in vatten i källaren
Som titeln säger så står vårt hus delvis direkt på berget, vilket också i vårt fall innebär att en av källarväggarna = bergvägg. Det vore väl inte så problematiskt om det nu inte vore så att det läcker in vatten i källaren längs med den aktuella väggen, troligen via sprickor i berget. Någon konventionell dränering är inte möjlig att utföra, då berget börjar ca 20 centimeter under markytan.
Mitt problem nu är att jag helst inte vill att det fortsätter läcka in vatten. Vad har jag för alternativ? Har försökt googla utan att bli särskilt mycket klokare. Att spränga går ju inte eftersom vi är så nära grunden. Även krut verkar lurigt så nära grunden. Kan man vajersåga berget intill grunden? Såga upp en djup kanal längre ut och dränera där? Borra en brunn en bit ut från huset med en pump i?
Mitt problem nu är att jag helst inte vill att det fortsätter läcka in vatten. Vad har jag för alternativ? Har försökt googla utan att bli särskilt mycket klokare. Att spränga går ju inte eftersom vi är så nära grunden. Även krut verkar lurigt så nära grunden. Kan man vajersåga berget intill grunden? Såga upp en djup kanal längre ut och dränera där? Borra en brunn en bit ut från huset med en pump i?
Spännande ämne!
Har du sett den här tråden, liknar det den situationen?
https://www.byggahus.se/forum/threads/enkelt-saett-att-draenera-hus-pa-berg.95849/#post-4630215
Det finns också en konversation kring att såga dräneringsränna med motorkap:
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-svart-att-skaera-berg-med-stor-motorkap.177699/
Det är typ där jag landat när jag tittat på liknande, olika kombinationer av: gjutning mot väggen, gjuta avrinningsklack, såga dräneringsränna, borra pumpgrop, eller strya med asfalt. Fortfarande tveksam hur jag själv ska gå vidare så hör gärna mer om din situation och plan!
ps. Alla bergsarbetens mästare hittar du nog i Tommib och hans tråd Projekt källare (lite att läsa ikapp dock..):
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kaellare.302771/page-89#post-4656105
https://www.byggahus.se/forum/threads/enkelt-saett-att-draenera-hus-pa-berg.95849/#post-4630215
https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-svart-att-skaera-berg-med-stor-motorkap.177699/
Det är typ där jag landat när jag tittat på liknande, olika kombinationer av: gjutning mot väggen, gjuta avrinningsklack, såga dräneringsränna, borra pumpgrop, eller strya med asfalt. Fortfarande tveksam hur jag själv ska gå vidare så hör gärna mer om din situation och plan!
ps. Alla bergsarbetens mästare hittar du nog i Tommib och hans tråd Projekt källare (lite att läsa ikapp dock..):
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-kaellare.302771/page-89#post-4656105
Sent svar men här kommer en uppdatering och några bilder.
Såhär såg det ut när vi grävde upp för att försöka dränera om:
Dvs. det fanns bara en slang för ytvatten och en illa utförd gjutning.
Efter att den tidigare ytvattenslangen tagits bort såg det ut såhär:
Man kunde notera att gjutningen medförde fall mot huset och det fanns också svackor i befintlig slang. Betongen penslades med EP-membran, ny betong gjöts ovanpå för att få fall och penslades återigen med EP-membran, sedan lades en ny slang med korrekt fall för att hantera ytvatten.
Dessa åtgärder visade sig dock vara otillräckliga då det häromdagen läckte in vatten i källaren igen.
Nu är det igenlagt och ser ut såhär.
Som kanske inte riktigt framgår av bilden är det alltså berg i området mellan huset och garaget, från 15-30 cm ner under mark. Källarväggen verkar vara i direkt kontakt med berget.
Såhär såg det ut när vi grävde upp för att försöka dränera om:
Dvs. det fanns bara en slang för ytvatten och en illa utförd gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att den tidigare ytvattenslangen tagits bort såg det ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Man kunde notera att gjutningen medförde fall mot huset och det fanns också svackor i befintlig slang. Betongen penslades med EP-membran, ny betong gjöts ovanpå för att få fall och penslades återigen med EP-membran, sedan lades en ny slang med korrekt fall för att hantera ytvatten.
Dessa åtgärder visade sig dock vara otillräckliga då det häromdagen läckte in vatten i källaren igen.
Nu är det igenlagt och ser ut såhär.
Logga in
Skapa konto
Som kanske inte riktigt framgår av bilden är det alltså berg i området mellan huset och garaget, från 15-30 cm ner under mark. Källarväggen verkar vara i direkt kontakt med berget.
Hej,G g2p3ihr skrev:Spännande ämne!
[länk]
[länk]
[länk]
Spännande men vore mer intressant om det vore någon annans problem!
Det liknar situationen i den första tråden med den skillnaden att det primärt inte är på ytan som problemet finns utan det handlar om grundvatten/vatten i sprickor i berget. För att komma ner och åtgärda de problemen bör diket man sågar i berget vara minst 2 meter djupt. Inte ens Tommib skulle gett sig på det projektet med motorkap!
Det vi testat är alltså redan: gjutning mot väggen och strykning med EP-membran. Av återstående alternativ så tror jag mer på en djup dräneringsränna som sågas i berget alt. en eller flera pumpgropar.
Hur ser det ut på insidan av källarväggen?D DerPontus skrev:Hej,
Spännande men vore mer intressant om det vore någon annans problem!
Det liknar situationen i den första tråden med den skillnaden att det primärt inte är på ytan som problemet finns utan det handlar om grundvatten/vatten i sprickor i berget. För att komma ner och åtgärda de problemen bör diket man sågar i berget vara minst 2 meter djupt. Inte ens Tommib skulle gett sig på det projektet med motorkap!
Det vi testat är alltså redan: gjutning mot väggen och strykning med EP-membran. Av återstående alternativ så tror jag mer på en djup dräneringsränna som sågas i berget alt. en eller flera pumpgropar.
Skulle det gå att bygga en ytterligare vägg där innanför och såga upp en ränna i golvet som ansluts mot dräneringen längs husets långsidor?
Just nu ligger den källartrappan dikt an mot väggen så det går inte riktigt att bedöma utan att riva alltför mycket. Men en "invändig dränering" i form av en uppbilad ränna med dränslang är en lösning som jag funderat på.K karlmb skrev:
OK. Källartrappan är kanske ändå rötskadad och måste byggas om?D DerPontus skrev:
Konstigt nog, inte vad vi vet. Det verkar som om vattnet främst tränger in under väggen och trappan står på klinkers. Men i framtiden ska vi såklart riva ut den väggen och inventera. Men det är inte aktuellt just nu då det skulle förstöra hela källarenK karlmb skrev:
Är det en träreglad vägg på insidan så är den ju troligen fuktskadade. Riv bort så snart ni kan av hälsoskäl!D DerPontus skrev:
Du har alltså berg i samma höjd mot hela källarväggen?
Det blir ju en tuff nöt att knäcka i så fall... Man brukar som det nämnts ovan såga/borra bort berg så man får ett "dike" så vatten rinner bort från väggen eftersom berg alltid har sprickor där vatten transporteras.
Har du då en över 2 meter hög bergklack du behöver fixa ett dike i blir det ju rätt tufft utan att spränga (och så nära huset, och om dessutom husets kortsida vilar på berget, ogörbart...)
Kommer bergklacken in i källaren eller är det murad vägg där?
Jag tror nog som @karlmb att det måste lösas på insidan... men hur...?
Täta hela väggen, fixa avrinning ut i dränering, sen bygga en fuktsäker och mekaniskt ventilerad vägg över ursprungliga väggen kanske...
Det blir ju en tuff nöt att knäcka i så fall... Man brukar som det nämnts ovan såga/borra bort berg så man får ett "dike" så vatten rinner bort från väggen eftersom berg alltid har sprickor där vatten transporteras.
Har du då en över 2 meter hög bergklack du behöver fixa ett dike i blir det ju rätt tufft utan att spränga (och så nära huset, och om dessutom husets kortsida vilar på berget, ogörbart...)
Täta hela väggen, fixa avrinning ut i dränering, sen bygga en fuktsäker och mekaniskt ventilerad vägg över ursprungliga väggen kanske...
Det ligger frigolit och plast emot väggen, utanpå plywood. Har nog varit panel tidigare som rivits bort pga fukt. Plywooden är nog ganska ny och ser opåverkad ut. Ingen lukt på den väggen just nu. Med det sagt så är den långsiktiga planen att göra precis det du säger.K karlmb skrev:
Exakt.anders07 skrev:
Du har alltså berg i samma höjd mot hela källarväggen?
Jag vet ännu inte om berget kommer in i källaren eller inte. Till helt nyligen levde jag i villfarelsen att väggen var dränerad enligt konstens alla regler. Kanske får man vänta tills det passar att riva hela den väggen innan man beslutar om åtgärder…
Det en invändig ränna gör är ju att rädda allt bortom rännan men väggen förbli ju tyvärr fuktig…
Du säger , kommer i under väggen. Väggen står säkert på en form av sula , som kanske har gjutits direkt mor berg , likaså att väggen står på sulan. I det förstnämnda kan det aldrig bli tätt om inte betongen ha blandats ut med asfalt/tjära som tättmateriel, det andra kan inte heller bli tätt om väggen står direkt mot sulan. Kan gå lite med en asfaltsmatta mellan. Säkert har du som en underjordisk sjö utanför väggen i nederkant. Om du provar med att borra ett hål i nederkant där är som blötast och ser om det rinner vatten. Så kanske det går att ha ett antal hål och en ränna nertill eller slangar som det kan rinna bort i . Oavsett får du aldrig bort vatten som kommer genom berget. Men du får tänka vad som kan göras
PS Är golvet högre än botten på väggen , kan det gå att dränera under golvnivå.
PS Är golvet högre än botten på väggen , kan det gå att dränera under golvnivå.