5 juni 2025, nu gjuter vi i garaget. Och med "vi" menar jag äldsta grabben och jag, för han hjälper för första gången till på bygget :)

Barn dammsuger runt hål i garagegolv för att förbereda för betonggjutning, omgivna av säckar med betongblandning, under stark bygglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi är inte 100% färdiga med prepparbetet, så först dammsuger vi runt hålet så vi inte får in en massa skräp i ytan.
Barn dammsuger betonggolv vid gjutning i garage; betongsäckar och byggverktyg synliga.
Skapa konto

Golvbrunnen får en kruka på sig som sedan spänns med en regel mot taket så den inte flyter iväg.
Ett grovhugget betonggolv med en brun golvbrunn täckt av en kruka i ett garage, omgiven av rör och armering.
Skapa konto

Sedan börjar vi med armering. Detta brukar inte vara svårt, bara dubba in lite järn här och var. Tyvärr är ju betongen i denna del av källaren rätt tunn och består av en grovgjutning täckt av en finsats. När jag försöker borra in i sidan faller ofta betongen isär i stället för att ge en fast punkt att sätta armering. Jag gör så gott det går men nöjer mig med ganska lite järn.
Öppen betongyta i ett garage med synlig armering, grusfyllning och verktyg runtomkring. Ett hål där golvbrunnen kommer installeras.
Skapa konto

Jag fick tips i en annan del av forumet att använda primer för att få gamla och nya betongen att fästa bra. Grabben får jobbet att måla, och det är ju en passande och rolig uppgift!
Barn hjälper till med gjutningsarbete i ett garage, omgiven av säckar med finbetong och verktyg. Ett avlopp är förberett för gjutning.
Skapa konto

Primern är vanlig flytspackelprimer och vi späder 2 delar vatten + 1 del primer eftersom detta verkligen är "starkt sugande" underlag. Eftersom hela huset (minus garaget) har FTX-ventilation är det, källaren till trots, ett väldigt torrt hus och därför måste man fukta ordentligt när man ska mura och gjuta.
En person applicerar primer på en öppning i garaget för ett våtrumsprojekt, med ett rör och armeringsjärn synliga.
Skapa konto

Nu är alla förberedelser klara, så vi kör på. Lill-assistenten får testa blandaren och inser att han har lite kvar att växa.
Barn med dräkt och verktyg i handen utanför ett garage, omgiven av cyklar och slangar på marken.
Skapa konto

Första hinken klar. Jag kör grovbetong men har också några säckar finbetong om det behövs mot slutet.
En betongblandare ligger bredvid en hink med blandad betong i ett garage. Verktyg och utrustning syns i bakgrunden.
Skapa konto

Nu är det bara att köra på...blanda en säck, sedan hälla på, och bearbeta. Det gäller förstås att jobba bort all luft så inga svagheter uppstår, och sedan göra en snygg finish på ytan.
Gjutning runt golvbrunn i garage med en orange kruka som skydd och träregel för fastsättning. Armeringsjärn och murslev ligger bredvid.
Skapa konto

Jag trodde jag skulle behöva göra det mesta själv, men grabben visar sig vara en hejare på att använda mursleven!
Barn hjälper till med gjutning i ett garage, omgiven av verktyg och byggmaterial. En golvbrunn skyddas av en kruka och en regel.
Skapa konto

Jag spenderar rätt mycket tid att få det fint runt brunnen. Lagom mycket fall ska det vara.
Betonggjutning i ett garagegolv runt en golvbrunn täckt av en kruka, säkrad med en träregel mot taket. En person i träningsskor syns i kanten.
Skapa konto

Vi jobbar sakta men säkert, och det tar nästan en timme att få in all betong. Fyra och en halv säck går det åt.
Person med kamouflagehandskar jämnar ut betong med murslev på ett garagegolv under gjutningsarbete.
Skapa konto
Hål i garagegolv fylls med betong; en murslev ligger bredvid, och en person med kamouflagehandskar och hörselskydd syns i bakgrunden.
Skapa konto

Till slut är vi klara. Jag vinner inga priser för snygg yta, men som tur är ska detta bara vara garaget.
Gjutning av betong i ett garage med en golvbrunn täckt av en kruka och regel ovanpå. Murslev och hink syns bredvid arbetsområdet.
Skapa konto

Nyhällt betonggolv i ett garage, omgiven av verktyg och byggmaterial. En golvbrunn skyddas med en kruka och träregel.
Skapa konto

Under kvällen kommer jag tillbaka flera gånger och arbetar med ytan, och nästa morgon ser det ut så här.
Nybetongat golv i garage med täckt golvbrunn, omgiven av verktyg och vattenspruta. Pågående renoveringsarbete synligt.
Skapa konto

Vattensprutan kommer väl till pass och jag använder den ofta för att eftervattna.
Nybetongad garageyta med synlig golvbrunn, omgiven av verktyg och material; en hink och borrmaskin ses bredvid den nylagda betongen.
Skapa konto

Nu när betongen är stelnad kan jag lossa på skyddslocket till brunnen. Med en blöt svamp och rengöringsmedel tar jag bort alla cementrester så det blir riktigt snyggt.
Gjutning av garagegolv kring nyinstallerad golvbrunn.
Skapa konto

Sedan sätter jag på den körbara silen...och med det är garaget klart!
Gjutet betonggolv med nyinstallerad golvbrunn i garage, omgiven av byggmaterial och rengöringsmedel.
Skapa konto

Ny golvbrunn, ny stam. Nu återstår "bara" resten av betongen som ska gjutas i rummet bredvid, 5.5 meter ska fixas.

• Gilla
Snigla och 14 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma erfarenhet som du med barn och murslevar när vi lagade golv i källaren i våras. Sonen var väldigt duktig på att jämna ut och hade nästan mer tålamod än jag. Det känns bra att alla de där timmarna i sandlådan har resulterat i användbara kunskaper.

• Gilla
  • Haha
Etnoy och 4 till
  • Laddar…
6 juni 2025. Nästa milstolpe är såklart att gjuta igen rännan i hobbyrummet. Först behöver jag snygga till ett ställa lite, betongen kan inte vara V-formad eftersom den då spricker i ytterkanten. Därför tar jag fram borren och gör en brottanvisning och knäcker med bilning.
Betongyta med markeringar och exponerat avloppsrör i stambytesprojekt, omgivet av makadam i hobbyrum.
Skapa konto
Bruten betongvägg med ett VVS-avloppsrör i grusfyllning och en hammare.
Skapa konto
Betongytan och ett avloppsrör i en renoveringszon, omgivna av grus och spruckna betongfragment.
Skapa konto
Bruten betongyta i hörnet av ett hobbyrum med exponerat grus och avloppsrör inför reparation och stambyte.
Skapa konto

Efter det försöker jag armera. Försöker. Som tidigare är betongen ganska märklig, och det finns rätt få ställen jag kan borra in utan att allt bara lossnar undertill.
Öppen ränna i hobbyrum, exponerad avloppsledning med grus runt, borr och Makita-verktyg placerade längs sidan, under renoveringsarbete.
Skapa konto
Ränna i golv med dränering och armeringsjärn, omgiven av grus och grov kant, i ett hobbyrum under renovering.
Skapa konto
Borrmaskin vid ränna i betonggolv under stambyte. Armeringsjärn och avloppsrör synliga. Bild från renovering av hobbyrum/gym.
Skapa konto

En ränna i betonggolv fylld med grus och armeringsjärn syns, som förberedelse för betonggjutning i ett hobbyrum.
Skapa konto

Grusfylld ränna med armeringsjärn och synliga rör i ett hobbyrum, förberett för gjutning av betong.
Skapa konto

Fukta med vatten och på med primer.
Gjutningsförberedelser i hobbyrum; ränna i golvet fylld med grus och armeringsjärn synliga inför betongarbete, vägg synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Person målar betonginsats med primer i en svart hink och håller en pensel med blå borst. Golvet är grått och det finns en spade närvarande.
Skapa konto
Ett öppet golv i hobbyrum med ett grävt rör, omgiven av grus och delvis frilagd betong, redo för renovering och stambytesarbete.
Skapa konto

Dags så att gjuta. Jag kör för hand med visp, ingen tombola.
Hink med betong bredvid skåra i golvet, omgiven av verktyg och en pall, förberett för gjutning av avloppsränna i hobbyrum.
Skapa konto

Betonggjutning i ett golv där en ränna fylls. Verktyg och VVS-rör i bakgrunden.
Skapa konto

Varje hink/säck känns försvinnande liten, och jag måste bearbeta betongen mellan varven så jag skakar ned allt i alla skrymslen.
Betong lagd i golvränna i hobbyrum. Verktyg vid sidan för att jämna ut ytan. Rör och ledningar syns längs väggen. Arbete pågår.
Skapa konto

Sloda/jämna av med en bit regel
Betongränna i hobbyrum under gjutning, halvfylld med betong. Verktyg och byggmaterial synliga på golvet.
Skapa konto

Det tar mig nästan två timmar att nå andra sidan, men det återstår fortfarande någon säck. Här på slutet byter jag till finbetong.
Betongränna i hobbyrum under gjutning med utrustning och hink fylld med betongmassa i närheten, del av pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

Gjutning av betongränn i hobbyrum, visar ett delvis täckt avloppsrör och nygjuten betong med en putsbräda i närheten.
Skapa konto

Nästan tre timmar tar det innan jag kan släppa mursleven och slappna av lite.
Betongarbete i hobbyrum, med nylagt betong i ränna vid en dörröppning. En murslev och ett vattenpass ligger på golvet.
Skapa konto

Nästan 12 säckar gick åt för en sex meter lång ränna, och detta är nog max vad man kan köra utan tombola om man är själv.

Men jag är ganska nöjd med resultatet, som sagt vinner det inga priser men detta är hobbyrum/gym så ingen kommer ta någon större notis här.

Och här är en viktig etapp klar i detta rum, stambytet är färdigt. Hela husets VVS-anläggning är nu helt förnyad, vi pratar alla avloppsrör, vattenrör, toaletter, golvbrunnar, diskhoar, blandare med mera. Och ja, vatten och avlopp är bytt hela vägen ut i gatan! Det enda som återstår av gamla rör är de som matar radiatorerna i fem rum, men de kanske vi tar någon annan gång i framtiden.

Tittar jag tillbaka på stambytet har detta gått ganska fort. Jag började kvällen den 27 maj och blev klar den 6 juni. Då arbetar jag heltid, har stor familj med flera barn och har bara tid kvällar och helger (om frun tar barnen). Nu är förstås detta inte ett komplett stambyte, resten gjorde vi i början av detta projekt, men jag är ändå ganska nöjd. Man blir faktiskt ganska van av att arbeta med husbygge varje dag och det gör att jag kan arbeta snabbare och mer självsäkert.

Dags att titta på ritningen igen.
Planlösning över hus med röda och blå linjer som markerar avloppsrör. Utrymmen markerade som garage, förråd, mat, toalett och dusch.
Skapa konto

Röda avloppet är bytt och nästa steg är att riva väggarna och dörrarna markerat i blått. Det ska snyggas till, och sedan byggas upp nya väggar och dörrar. I nästa inlägg kommer släggan fram!

• Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Charmiga innerdörrar i källaren! Bevaransvärda? Färgen är så 60-tal.

S Senior skrev:
Charmiga innerdörrar i källaren! Bevaransvärda? Färgen är så 60-tal.
De kanske har lite charm på bild, men in person är de fula, gamla, slitna och tråkiga, haha.

• Haha
Senior
  • Laddar…
Forfarande den 6 juni, fast nu på kvällen när betongen är härdad. Därför är det dags för nästa kapitel där jag river väggen mellan korridor och hobbyrum. Som alla andra icke bärande väggar i källaren består denna av murad blåbetong som putsats. Ingen armering, och väggen är totalt 100mm tjock. Det finns flera sprickor i väggen av varierande storlek, och det är orsaken till att vi vill göra detta rätt genom att bygga ny vägg. Sedan vill vi också få bort så mycket blåbetong som möjligt.
Korridor i källare med nylagd betonggolv, en rivet väggparti och synliga ventilationsrör som går genom väggen, dörröppning till hobbyrum.
Skapa konto

Nytilkomna läsare kommer se att ventilationsröret ser väldigt konstigt ut här, och det är bara en tillfällig dragning. Jag kommer sätta in en ny stam som går rakt in över förrådsdörren:
Vit dörr i ett nygipsat rum med en gråmålad betonggolv. Bredvid syns en brun dörr och ett ventilationsrör överst i vänstra hörnet.
Skapa konto
Väggen i en källare under rivning med synliga rör och ventilationssystem i taket, samt en dörr täckt med plast i bakgrunden.
Skapa konto

Det räcker med en liten slägga för att riva. Några rejäla slag och så lossnar bit för bit.

Vägg av murad blåbetong med sprickor, flera bygghinkar nedanför för rivningsskräp, gipsvägg till höger och verktyg på golvet i bakgrunden.
Skapa konto

Bilden ovan ser enkel ut, men det är mycket som händer här. Väggen jag bankar på längst till vänster är icke-bärande. Gipset längst till höger tillhör toaletten som var del av första etappen i detta projekt. Sedan återstår ca 30-40 centimeter som är slutet på en bärande vägg som slutar precis vid korridoren. Vertikala sprickan visar var den bärande väggen slutar.
Tre svarta hinkar fyllda med byggrester vid en delvis riven innervägg av murad blåbetong i en källare under renovering.
Skapa konto

Enklaste sättet att riva är att sätta några bygghinkar under så (nästan) allt hamnar där. Sedan bär jag ut hink efter hink till storsäcken.

Sakta men säkert knackas väggen bort.
Tre hinkar fyllda med rivna betongbitar vid en delvis riven vägg, i en källarkorridor under renovering. Ett verktyg ligger bredvid.
Skapa konto

Rördragning och kablage synliga i öppningen av en vägg under rivning i källare, med flexibla ventilationsrör och kopparrör tydligt framträdande.
Skapa konto

Flexröret för ventilationen går genom väggen, så här gäller det att vara försiktig.
Riven vägg med synligt ventilationsrör och elkablar mot gul bakgrund.
Skapa konto
Rör och kablar i en halvfärdig vägg med flexibla ventilationsledningar och diverse kopplingar i en källare under renovering.
Skapa konto

Ganska snart är allting runt dörren borta.
Rivningsprojekt i källare med trasig vitputsad vägg, synliga ventilationsrör och sladdar, svart hink för byggskräp på golvet.
Skapa konto

Nu börjar det roliga/svåra. Ni minns väl elcentralen som hänger på denna vägg. Ja, elcentralen (och inkommande el) som vi hängt upp på plywood som hänger från taket så att väggen kan rivas.

Däremot finns VP-rören med kvar i väggen vi nu river, och den gamla "elritningen" (snarare en skiss) från 60-talet är inte direkt fylld med detaljer. Här blir det alltså rivning för att upptäcka hur allting går...
Vägg under rivning, delvis borttagen med blottlagt flexrör för ventilation och byggmaterial synligt i bakgrunden.
Skapa konto

Sönderslagen blåbetongvägg med synliga rör och kablar under renovering.
Skapa konto

Intressant lösning vi hittar i detta hus nr 495819223: Två eldosor ihopspikade i väggen rygg i rygg:
Närbild på en riven vägg i blåbetong med två eldosor ihopspikade rygg mot rygg, kablar och rör synliga mellan murverket. Verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto
Riven murad blåbetongvägg med synliga VP-rör och elkopplingar, belyst av arbetslampa i källaren under renovering.
Skapa konto

Vi slutar denna nationaldag med att ha blottlagt det mesta av elcentralen, inklusive den inkommande elen längst ned.
Rivningsarbete på icke-bärande vägg av blåbetong i källare, med tre bygghinkar fyllda med rivningsmaterial och synliga VP-rör och ventilationsrör.
Skapa konto

Nu kommer det tråkiga, bära ut allt skräp. Ni som läser tråden slipper allt tråkiga, så jag snabbspolar tills det är klart.
Riven vägg i källare, blottar rör och elkablar; synliga ventilationsrör och nygjuten betong på golv. Doorway till hobbyrum under renovering.
Skapa konto

Jag passar på att beundra den nygjutna betongen lite innan jag går och lägger mig

En nyslipad betonggång längs en vägg, med verktyg i bakgrunden. Betongen ser fortfarande färsk ut efter en dags arbete.
Skapa konto

Ytterligare en sen kväll avslutad, nästa steg är förstås att riva resten av väggen!

• Gilla
Ompax och 12 till
  • Laddar…
Grymt jobbat!

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
11 juni 2025. Innan jag river resten av väggen behöver jag ta bort allt som hänger där. Först har vi en kabel som går till motorvärmaruttaget.
Kabel monterad längs ett gult innertak, med ett ventilationsrör i hörnet, under pågående renovering i förråd.
Skapa konto

Förrådet är nu tömt. Detta rum var väldigt ofräscht när vi köpte huset, men lite färg, ventilation, ny belysning och diffusionsöppen matta gjorde susen. Ett extremt praktiskt rum tack vara elfa-hyllorna.
Tomt förråd med vita metallhyllor från Elfa, en synlig kabel och ett ventilationsrör i hörnet.
Skapa konto

Sedan finns det ett ventilationsrör som drar frånluft från det lilla förrådet. Ventilationsdonet och röret måste tas bort.
Tak med ventilationsrör och kablar, del av en renovering. En dörr och en stege syns mot en gul vägg i ett förråd.
Skapa konto
Ventilationsrör i ett hörn av vitmålad vägg med kablar och en hylla.
Skapa konto

Den stora stammen med tilluft behöver dock sitta kvar eftersom det går vidare till ovanvåningen.
Tak av ett rum med flera metalliska ventilationsrör och kablar monterade.
Skapa konto

Några skruvar och en soppåse senare...
Ventilationsrör med kablar och blå plast, monterat i taket med isolering runt, ovanför en dörr i ett förråd.
Skapa konto

Sedan fortsätter rivandet. Jag bad hustrun ta en film, det är många bilder men för få filmer i denna tråd!

Riven innervägg med kabeldragning och ventilationsrör synliga. Brädhög på golvet i ett förråd under renovering.
Skapa konto

En delvis riven vägg med synliga rör och elinstallationer, omgiven av nerfallet material i ett förråd under renovering.
Skapa konto

Detta är inte mitt favoritmoment, det blir så skräpigt och jag måste hela tiden stanna och lyfta ut hinkar.
Rivningsprojekt med bråte från en riven vägg i ett förråd. Betong och skräp fyller golvet, och några hinkar syns i bilden.
Skapa konto

Inte så mycket annat att säga än att släggan får jobba.
Renoveringsprojekt med nerbryten vägg, stenar och rivningsmaterial på golvet, verktyg och stege i bakgrunden, öppet förråd.
Skapa konto

Nu har vi kommit till förrådet, dags att riva dörr och karm.
En delvis riven vägg, synliga ventilationsrör, målarburkar, verktyg och en del stök i ett renoveringsområde.
Skapa konto
Förråd med trasig vägg, nedrivna bitar på golvet, tre metallhyllor på vänster sida, och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Lite tigersåg...
Renovering av förråd, halvdemonterad vägg med rör och ventilationssystem synliga. Skräp och bråte på golvet, arbete pågår.
Skapa konto

Sedan försvinner den sista biten av väggen
Riven vägg i rum, stenar på golvet, elfa-hyllor till vänster, stege och verktyg i hörnet. Ventilationsrör och kablar i taket.
Skapa konto

Från och med nu struntar jag i att ta ut betong, det har blivit rätt sent så målet för ikväll blir att få ned väggen innan jag går och lägger mig.
Rivningsprojekt med stenar och skräp från en nedriven vägg. Verktyg och sladdar synliga, med hinkar och dammsugare. Öppning i väggen under renovering.
Skapa konto

Nackdelen är att det börjar bli lite svårt att gå...
Riven vägg med synliga Elfa-hyllor, ventilationsrör och spillror på golvet. Förrådet omvandlas för ny planlösning.
Skapa konto

Nu är väggen nere...på golvet.
Ett rum fullt av sten- och murbruksrester efter rivning av en vägg, med synliga hyllor och en dörr i bakgrunden.
Skapa konto

Okej...jag måste ta ut några hinkar så vi i alla fall kan stänga dörren till garaget.
Renoveringsprojekt: ett förråd fullt av rivningsmaterial och verktyg under pågående väggborttagning. Golvet täckt av betongbitar och byggavfall.
Skapa konto

Vid dagens slut kan jag njuta av den nya öppna planlösningen!
Rum under renovering med krossade betongrester på golvet, vita hyllor på väggarna, en stängd dörr och ventilationsrör i taket.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Väggen såg ju väldigt "lättriven" ut. Behövdes inte många slag förrän den sprack och ramlade ner.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
R roli skrev:
Väggen såg ju väldigt "lättriven" ut. Behövdes inte många slag förrän den sprack och ramlade ner.
Exakt. Alla icke-bärande väggar i källaren är av samma sort. Inte konstigt att den var sprucken. Bara 70mm blåbetong och 10mm puts på varje sida, ingen armering. Ska bli skönt med ny vägg av modernt snitt.

• Gilla
Andreascanr och 1 till
  • Laddar…
12 juni 2025. "Älskling, du får ta utevägen till garaget" var temat denna morgon.
Renoveringsprojekt med en riven innervägg, exponerat isoleringsmaterial och verktyg som hinkar och stege i en byggarbetsplats.
Skapa konto

Jag har redan fyllt 1.5 storsäck med lättbetong, och det bara att slita vidare och få ut resten. Det är tråkigt och smutsigt jobb, men någon måste göra det. Och det är ju jag!
Hinkar fyllda med bitar av lättbetong och murbruk samt en hög med byggavfall i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Hink efter hink.
Ras av murbruk och betongkross i ett rum, intill en dammsugare med cyklonfilter och diverse verktyg, efter borttagning av lättbetongvägg.
Skapa konto

Rester av lättbetong och verktyg på ett dammigt golv, med hinkar och en dammsugare i bakgrunden under renovering.
Skapa konto

Jag är ganska nöjd med min idé om elcentral på plywood, och det ser ut att fungera bra.
Rester av rivningsarbete, lättbetong och murbruk synliga längs en ränna under en plywoodvägg med eluttag monterat.
Skapa konto

Efter två timmar av spadar, skyfflar, och dammsugare med cyklonfilter, börjar det äntligen bli mindre skräpigt.
Renoveringsbild av förråd med dammsugare, redskap, hinkar och bråte. Synlig ränna i golvet där väggen tagits bort.
Skapa konto

Huvudnumret här är förstås väggen, och nu kan ni se vad som återstår när lättbetongen är borta.
Ränna i golvet synlig efter borttagen vägg, ojämnt underlag med murbruk kvar. Uppvärmningsapparat står bredvid rännan, omgiven av verktyg.
Skapa konto

Innerväggen står alltså inte på golvet, utan den har murats på en platta längre ned. Efter att väggarna byggts har det gjutits någon form av finsats uppepå. Därför blir det som en ränna kvar när vi tar bort väggen. Ni som läst tråden ett tag kommer ihåg att det var samma situation i tvättstugan, här en bild från den 30 juni 2024:
Golv med ränna i betong, omgivande verktyg och en förvaringshylla på väggen. Avlägsnad vägg har lämnat detta spår från ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

På den här bilden ser ni heltäckningsmattan från förrådet. Men ni kan också se i rännan under väggen att underlaget inte är helt stabilt. Det är murbruk som jag kommer behöva bila bort för att komma till ett fast underlag.

Det är också lite blåbetong kvar på några ställen.
Ränna i golvet mellan rum, med kvarvarande delar av murbruk och blåbetong. Röd maskin och plywoodskiva synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Men nu när det är städat kan vi se den nya, tillfälliga rumsindelningen :)
Källare under renovering; en påbörjad vägg, rör, hyllor och rengöringsutrustning syns. Snett tak och konstruerad innervägg.
Skapa konto

Hall med synliga rör och en halvvägg under renovering; en ränna i golvet där en vägg fanns. Dörr leder till annat rum, verktyg och redskap synliga.
Skapa konto

Jag har också fått ny utsikt från dörren av mitt hemmakontor
Renoveringsprojekt med verktyg och utrustning i ett rum med gul vägg och ventilationsrör, plywoodskiva, dammsugare och öppna lådor runtom.
Skapa konto

16 juni 2025. Småfix. Först ska listerna bort i det numera upplösta förrådet.
En del av ett rum med hyllor på väggen, grå heltäckningsmatta och en ränna i betonggolvet.
Skapa konto

Hand i arbetshandske lyfter vit list från golvet, där det syns en ränna mellan heltäckningsmatta och vägg.
Skapa konto
En vit list ligger på en dammig heltäckningsmatta vid sidan av en vägg med avskavt murbruk och synligt underlag.
Skapa konto

Sedan ska mattan bort. Den sitter nog jättehårt, jag har ju kört med rejält med dubbelhäftande tejp.
En person med handske drar upp en heltäckningsmatta, som visar en kant mellan två golvsektioner och murbruk under mattan.
Skapa konto

Inte alls, visar det sig. Jag tar tag i mattan och drar och den bara lossnar. Bra, för det gör mitt jobb lättare, men samtidigt trodde jag att jag gjorde ett bättre jobb tidigare.
En hand i handske drar bort en beige heltäckningsmatta, avslöjar betonggolv och en ränna i en renoveringssituation.
Skapa konto

Mellan förrådet och korridoren var också en vägg och därför nu en ränna.
Golv med borttagen vägg, visar ränna med rester av blåbetong och murbruk, del av tidigare förråd.
Skapa konto

Borrhammaren går loss med att få bort allt löst.
Håltagning mellan vägg och golv, borrhammare och hink, synlig murbruk och blåbetong, del av rum renoveras.
Skapa konto

Hålet blir flera centimeter djupt.
Ränna i betonggolv där en innervägg tagits bort, omgiven av smutsigt underlag med murbruk, en vägg hörn och en svart hink bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Du ska inte lägga lite kabel i de nya dikena? Bara för att du kan!

S Senior skrev:
Ja, några nätverkskablar till kanske? ;D

• Haha
  • Älska
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
S Senior skrev:
Nej, det kommer inte bli kablar i dikena
A Alikzus skrev:
Ja, några nätverkskablar till kanske? ;D
Nej, inget i dikena...

det finns SÅÅÅ mycket mer plats för nätverkskablar i väggen som installeras precis över! 🥰

Rullen med 100m flexrör 2xUTP CAT6 jag precis fick hem är beviset, så stay tuned.

• Gilla
Dykarn13
  • Laddar…
Jag följer denna tråd med glädje men nu börjar jag slås av en tanke, hur stor är din källare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.