837 läst · 2 svar
837 läst
2 svar
Källare eller grus?
Vi är i startgroparna för ett nybygge på landet och har nyligen avverkat på tomten. Den del av tomten där hus och trädgård ska ligga sluttar ganska mycket och just där vi vill placera huset är det en höjdskillnad på runt 2 m.
I dialogen med hustillverkare har vi utgått från att vi ska fylla upp delar av tomten (kanske 1000 kubik) och ställa huset på en platta, eventuellt med en murad sockel under så att vi kan behålla viss lutning på gräsmattan. När vi nyligen har pratat med byggare (som ska lämna offert) så har vi dock fått frågan om vi inte har funderat på källare, med tanke på höjdskillnaden. Jag har alltid gillat källare som förvaringsutrymme eftersom den är "undangömd" (upptar ingen tomtyta), men jag hade släppt den tanken då de flesta avråder från att bygga med källare.
Nu är plötsligt frågan aktuell igen och vi måste ta ett beslut om hur vi vill göra.
Om vi väljer att göra en källare så tillkommer ett bjälklag i huset (det har jag fått pris på) och murning av själva källaren (vet inte än vad det kostar). En fördel med det här alternativet är att vi får ca 120 kvadrat förvaringsutrymme (motsv.) under huset.
Om vi väljer att fylla upp så är det gruset som kostar (vet inte än hur mycket). En fördel med det här alternativet är att det troligen blir lite billigare ... eller?
Finns det andra fördelar/nackdelar med de båda alternativen som kan hjälpa oss i vårt beslut?
I dialogen med hustillverkare har vi utgått från att vi ska fylla upp delar av tomten (kanske 1000 kubik) och ställa huset på en platta, eventuellt med en murad sockel under så att vi kan behålla viss lutning på gräsmattan. När vi nyligen har pratat med byggare (som ska lämna offert) så har vi dock fått frågan om vi inte har funderat på källare, med tanke på höjdskillnaden. Jag har alltid gillat källare som förvaringsutrymme eftersom den är "undangömd" (upptar ingen tomtyta), men jag hade släppt den tanken då de flesta avråder från att bygga med källare.
Nu är plötsligt frågan aktuell igen och vi måste ta ett beslut om hur vi vill göra.
- Vi kan gräva ur i sluttningen, mura en källare och fylla runt om.
- Vi kan fylla upp (med grus under huset) och gjuta en platta. Räknar jag bara på husets bottenarea så blir det runt 160 kubik grus, och det måste väl därtill fyllas med grus en bit runt om.
Om vi väljer att göra en källare så tillkommer ett bjälklag i huset (det har jag fått pris på) och murning av själva källaren (vet inte än vad det kostar). En fördel med det här alternativet är att vi får ca 120 kvadrat förvaringsutrymme (motsv.) under huset.
Om vi väljer att fylla upp så är det gruset som kostar (vet inte än hur mycket). En fördel med det här alternativet är att det troligen blir lite billigare ... eller?
Finns det andra fördelar/nackdelar med de båda alternativen som kan hjälpa oss i vårt beslut?
Om budgeten tillåter hade jag byggt med källare alla gånger! Vi har källare både i bostaden och sommarhuset. Så jäkla gött att kunna stuva undan saker, ha extra kylbox, ställa in utemöbler i osv. Vi har inte haft några problem med våra källare. Lycka till!
Källare alla dagar i veckan, om det går och tillåts! Givetvis behöver förutsättningar vara de rätta så man slipper problem på sikt. Det bästa är om källarens dränering slipper beroende mot pumpbrunnar som kräver att el alltid kan driva pump. Men detta är svårt att uppnå på många ställen! Det kan antingen kräva att spillvatten ledningen ligger tillräckligt djupt i gatan. (Vilket egentligen inte är så det byggs idag, inte heller tillåts nya dräneringsanslutningar direkt på spillvattenledningen.) Eller att tomten sluttar så mycket att naturligt fall går att uppnå, med anslutning till egen stenkista och breddavlopp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Klinker i källare, primer eller inte?
Golv -
Vad bör man använda, gipsbruk eller grovspackel, till en källare?
Inredning -
Platta på mark, krypgrund eller källare (70-talshus)
Köpa & Sälja hus -
Platon eller klinkers i inbyggd källare med fuktproblematik?
Miljö & Hälsa -
Tillbyggnad av källare eller ej.
Byggmaterial & Byggteknik