Hej,

Jag har tänkt att jag ska göra väggarna i källaren mindre "grova" då de idag ser ut som på bilderna. Skulle vilja ha slätare väggar i källaren utan att använda gipsskivor. Funderar på om jag ska använda gipsbruk eller grovspackel till detta. Väggarna är dessutom målade med vanlig inomhusfärg sen innan. Tar tacksamt emot tips.

• Bild av en målad källarvägg med grov yta, visar ojämn struktur och markerade linjer i ytskiktet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov, målad källarvägg med ojämn yta och textur.
    Skapa konto
Dina väggar verkar vara "slammade", dvs puts som man låter torka hyffsat & sedan går över med en blöt murarborste. (därför kan du se pensel-mönstret på väggarna)

Murborste med träskaft och plastborst för att rengöra eller skapa mönster i putsade väggar, använda vid bygg- och renoveringsprojekt.
Skapa konto

Du skulle behöva tvätta av väggarna & sedan spackla med sandbaserat spackel (inte gipsbruk)
Samtidigt vill du inte ha ett för starkt sandspackel (med mycket cement i), då detta kan "slita loss" den gamla väggfärgen.

Tror denna blir bra!

https://www.biltema.se/bygg/farg/spackla/vaggspackel-lm-10-liter-2000052330

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Håller med ovanstående skribent men jag skulle köpa ett medium spackel av bättre/kändare fabrikat..

• Gilla
jawen
  • Laddar…
C
Uff, kommer att gå åt många hinkar spackel för att spackla det där slätt.
Kanske är rimligare att slätputsa det, men då måste man slipa bort färgen först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.