Finns dragavlastningar till dosa om det är en anslutningskabel som du ska ha in annars så är det en fast installation som bör vara klammrad tillfredsställande
 
E El-Löken66 skrev:
Det vet jag, läs tråden.

Resten förstår jag inte vad du pratar om.
Ditt inlägg #3
Ser ut som att kabeln ligger i ett flexrör
Men jag håller med om att ledarna skulle vara längre eftersom att det inte är en "kulodosa" med minimalt med utrymme
 
Nu ska jag sova så du behöver inte skriva något om att jag inte svarar
meddetsamma ;)
Jag kommer att se vad som tillkommit i den här tråden i morgon :cool:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Förstår inte varför ni opponerar er mot att PE kan vara längre, det är absolut inget fel i det tycker jag
Opponerar sig är väl ett starkt ord. Jag tror att de flesta menar att det inte är fel med samma längd, som TS har det, i en kopplingsdosa. Att man "ibland" vill ha skyddsjord längre är då det finns risk att kabeln slits bort och man då vill att skyddsjord ska släppa sist, exempelvis i en stickpropp. Den risken tar man nog normalt inte höjd för vid fast installation i en kopplingsdosa.

Men visst det är inte fel med längre skyddsjord, men jag tycker heller inte det är fel som TS har det, och det var ju TS fråga.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Opponerar sig är väl ett starkt ord. Jag tror att de flesta menar att det inte är fel med samma längd, som TS har det, i en kopplingsdosa. Att man "ibland" vill ha skyddsjord längre är då det finns risk att kabeln slits bort och man då vill att skyddsjord ska släppa sist, exempelvis i en stickpropp. Den risken tar man nog normalt inte höjd för vid fast installation i en kopplingsdosa.

Men visst det är inte fel med längre skyddsjord, men jag tycker heller inte det är fel som TS har det, och det var ju TS fråga.
Men det tycker jag.
Det finns inget som håller röret utom ledarna och det är fast sättningen av detta vi nu diskuterar.

Nu tror jag inte belastningen initialt blir särskilt hög på ledarna men det finns alltid en risk då saker och ting inte är riktigt förankrade.

Så kom med lösningar istället för att leka uppviglare, som TS efterfrågar.
 
  • Gilla
Bliddan
  • Laddar…
Mikael_L
Handyman 1 skrev:
Jag är ingen elektriker men har hört att skyddsjorden bör vara längre än övriga,kan det stämma?:oops:
Ibland.
T.ex. på skarvsladdar är det väldigt bra. På andra ställen är det inte så viktigt.

Man kan alltid göra jordledaren lite längre ifall man inte ids fundera så mycket. Men själv kan jag se en liten fördel med exakt lika längd på ledare som är matning in i en apparat eller dosa. Men om sen valfrihet finns inne i dosan kan gärna plinten närmast införningen vara jord, så den släpper sist.

Men gör jordledaren längre när det gäller skarv och anslutningskabel - en bra tumregel, sen spelar det inte så stor roll.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland.
T.ex. på skarvsladdar är det väldigt bra. På andra ställen är det inte så viktigt.

Man kan alltid göra jordledaren lite längre ifall man inte ids fundera så mycket. Men själv kan jag se en liten fördel med exakt lika längd på ledare som är matning in i en apparat eller dosa. Men om sen valfrihet finns inne i dosan kan gärna plinten närmast införningen vara jord, så den släpper sist.

Men gör jordledaren längre när det gäller skarv och anslutningskabel - en bra tumregel, sen spelar det inte så stor roll.
Det är inte så det fungerar, det släpper inte sist för att man ansluter det på en viss plint utan vi pratar nu givetvis om den relativa längden.

Så vare sig man ansluter PE på första eller sista plint gör man ett litet längdtillägg så den släpper sist ifall det finns risk att kabeln utsätts för dragpåverkan, som i fallet här.

Detta längdtillägget är inget som behöver vara tydligt markerat utan det räcker även med 5mm eller så, däremot besiktningsbara installationer gör man gärna ett markerat längdtillägg på för att diskussioner inte ska uppstå.
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Hur vet att slangen inte är fastsatt inne i väggen?
Och hur vet du hur det ser ut där den går in i slangen?
Jag kan inte avgöra detta utifrån bilderna
Men flex inifrån en vägg tyder på att de kan gå bra
Däremot den utgående kabeln ser man ju inte hur den är fäst.
Man kan bara se att det är någon variant av EKK och då ska den vara klamrad
Nä, vi vet väl vare sig om den är fastsatt eller lös.

Jag håller med el-löken här, kolla om det går att dra in flexslangen så den kommer precis in i dosan (då märker man samtidigt ifall den är lös eller sitter fast.) Kolla #9, dra i slangen med näbbtången.
Själv tycker jag att slangen helst ska komma in någon mm in i dosan, särskilt om det är FK i röret/slangen, men inte fel heller om det är kabel.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Det är inte så det fungerar, det släpper inte sist för att man ansluter det på en viss plint utan vi pratar nu givetvis om den relativa längden.

Så vare sig man ansluter PE på första eller sista plint gör man ett litet längdtillägg så den släpper sist ifall det finns risk att kabeln utsätts för dragpåverkan, som i fallet här.

Detta längdtillägget är inget som behöver vara tydligt markerat utan det räcker även med 5mm eller så, däremot besiktningsbara installationer gör man gärna ett markerat längdtillägg på för att diskussioner inte ska uppstå.
Rent hypotetisk så finns det en fördel ifall jordledaren har exakt samma längd som de andra, om det gäller kabeln som matar strömmen, till dosan/objektet. Ty då ökar chansen betydligt att det blir en kortslutning som löser säkring/JFB om den råkar slitas loss från dosan/objektet.

Men nu är detta ganska hypotetiskt (om än sannolikare) så det går ju inte linda riktiga regler runt ett sådant utförande, och jag slåss inte på något vis om att folk ska göra så, men själv gör jag väl så, lite då och då. Rätt ofta bryr jag mig inte (dvs i fasta installationer).
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Om något ska dragavlastas i detta fall så är det flexröret som kommer in genom väggen, men bara om det ligger löst väggen och kan röra sig. Fastsatta rör och kablar behöver ingen dragavlastning i kopplingsdosor för då är något fel, och kabeln i flexröret ska inte heller behöva dragavlastas. Den muff Löken länkar till är bra, om den får plats. Annars duger ett buntband runt flexröret. Men flexröret måste då nå 10 mm in i röret.

Likaså behöver inte längden på skyddsledaren vara längre i denna kopplingsdosa för fast förlagda ledningar. Det är bara ett krav i sladdställ och liknande. Det är bara där det finns yttre krafter som kan dra i kabeln.

Nä, längden kapar jag till så att de blir lika långa fram till toppklämman, vilket inte betyder att alla ledare är lika långa, tvärtom. Dessa två bilder försöker förklara vad jag menar, före och efter.

Elektriska kablar organiserade i mönster före koppling i en kopplingsdosa på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar ur ordning och utan dragavlastning anslutna till en kopplingsdosa med färgmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill att "paketen" som kopplas ihop enkelt kan vikas in i dosan, och lika enkelt vikas ut för eventuella omkopplingar. Så jag formar ledarna som ska kopplas ihop så att de viker ut från dosan på samma ställe, nåt hörn av dosan. Därefter klipper jag av ledarna som sticker ut så att de blir lika långa för att enkelt passa i en toppklämma.

Om man bara kopplar ihop och mular in alltihop kan det blir svårt att göra ändringar i efterhand för det är risk att man skapat en väv av ledare som inte går att rubba.

Därför ska alla kablar och rör som går in i dosan avslutas max ca 10 mm in i dosan. Det ska inte sticka in längre för de är bara i vägen.

Här är några exempel på mindre lyckade utföranden

Kopplingsdosa med oordnade kablar och ett flexrör som kommer in genom väggen. Elektriska kablar med skarvhylsor i en kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen kopplingsdosa med oorganiserade elektriska ledningar och kopplingsklämmor.
 
  • Gilla
Solar53 och 10 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om något ska dragavlastas i detta fall så är det flexröret som kommer in genom väggen, men bara om det ligger löst väggen och kan röra sig. Fastsatta rör och kablar behöver ingen dragavlastning i kopplingsdosor för då är något fel, och kabeln i flexröret ska inte heller behöva dragavlastas. Den muff Löken länkar till är bra, om den får plats. Annars duger ett buntband runt flexröret. Men flexröret måste då nå 10 mm in i röret.

Likaså behöver inte längden på skyddsledaren vara längre i denna kopplingsdosa för fast förlagda ledningar. Det är bara ett krav i sladdställ och liknande. Det är bara där det finns yttre krafter som kan dra i kabeln.

Nä, längden kapar jag till så att de blir lika långa fram till toppklämman, vilket inte betyder att alla ledare är lika långa, tvärtom. Dessa två bilder försöker förklara vad jag menar, före och efter.

[bild] [bild]

Jag vill att "paketen" som kopplas ihop enkelt kan vikas in i dosan, och lika enkelt vikas ut för eventuella omkopplingar. Så jag formar ledarna som ska kopplas ihop så att de viker ut från dosan på samma ställe, nåt hörn av dosan. Därefter klipper jag av ledarna som sticker ut så att de blir lika långa för att enkelt passa i en toppklämma.

Om man bara kopplar ihop och mular in alltihop kan det blir svårt att göra ändringar i efterhand för det är risk att man skapat en väv av ledare som inte går att rubba.

Därför ska alla kablar och rör som går in i dosan avslutas max ca 10 mm in i dosan. Det ska inte sticka in längre för de är bara i vägen.

Här är några exempel på mindre lyckade utföranden

[bild] [bild] [bild]
Förklara gärna felen på bilderna tack
 
E
B Bliddan skrev:
Förklara gärna felen på bilderna tack
Det är väldigt korta trådar och mycket luft, detta kan tyda på att man inte utnyttjar kopplingsdosans fulla kapacitet.

Vet inte om han ville visa något annat med bilderna?
 
Ett hårt åtdraget buntband tycker jag blev rätt bra!
 
  • Elektrisk dosa med kablar fastsatta av ett buntband och kopplade till en grön kabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
B Bliddan skrev:
Förklara gärna felen på bilderna tack
- Kabelmantlarna sticker för långt in i dosan.
- Ledarna är för korta.
- Dosan i metall ska skyddsjordas.
- Dosan med sockerbitar ser konstigt ut - ser ut som två olika kretsar kopplas samman i samma dosa.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
- Dosan i metall ska skyddsjordas.
Generellt så är det så, men i "isolerad miljö" som det verkar vara här iom avsaknad av jordledare, så ska dosan dock ej jordas.

Men OBS, vi ser inte hela rummet på bilden och kan inte utvärdera miljön, så det kan vara så att dosan ska jordas samt lite kablar bytas till 3-ledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.