13 004 läst ·
36 svar
13k läst
36 svar
Kablar i kopplingsdosa
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Finns dragavlastningar till dosa om det är en anslutningskabel som du ska ha in annars så är det en fast installation som bör vara klammrad tillfredsställande
Opponerar sig är väl ett starkt ord. Jag tror att de flesta menar att det inte är fel med samma längd, som TS har det, i en kopplingsdosa. Att man "ibland" vill ha skyddsjord längre är då det finns risk att kabeln slits bort och man då vill att skyddsjord ska släppa sist, exempelvis i en stickpropp. Den risken tar man nog normalt inte höjd för vid fast installation i en kopplingsdosa.E El-Löken66 skrev:
Men visst det är inte fel med längre skyddsjord, men jag tycker heller inte det är fel som TS har det, och det var ju TS fråga.
Men det tycker jag.Alfredo skrev:
Opponerar sig är väl ett starkt ord. Jag tror att de flesta menar att det inte är fel med samma längd, som TS har det, i en kopplingsdosa. Att man "ibland" vill ha skyddsjord längre är då det finns risk att kabeln slits bort och man då vill att skyddsjord ska släppa sist, exempelvis i en stickpropp. Den risken tar man nog normalt inte höjd för vid fast installation i en kopplingsdosa.
Men visst det är inte fel med längre skyddsjord, men jag tycker heller inte det är fel som TS har det, och det var ju TS fråga.
Det finns inget som håller röret utom ledarna och det är fast sättningen av detta vi nu diskuterar.
Nu tror jag inte belastningen initialt blir särskilt hög på ledarna men det finns alltid en risk då saker och ting inte är riktigt förankrade.
Så kom med lösningar istället för att leka uppviglare, som TS efterfrågar.
Ibland.Handyman 1 skrev:
T.ex. på skarvsladdar är det väldigt bra. På andra ställen är det inte så viktigt.
Man kan alltid göra jordledaren lite längre ifall man inte ids fundera så mycket. Men själv kan jag se en liten fördel med exakt lika längd på ledare som är matning in i en apparat eller dosa. Men om sen valfrihet finns inne i dosan kan gärna plinten närmast införningen vara jord, så den släpper sist.
Men gör jordledaren längre när det gäller skarv och anslutningskabel - en bra tumregel, sen spelar det inte så stor roll.
Det är inte så det fungerar, det släpper inte sist för att man ansluter det på en viss plint utan vi pratar nu givetvis om den relativa längden.Mikael_L skrev:
Ibland.
T.ex. på skarvsladdar är det väldigt bra. På andra ställen är det inte så viktigt.
Man kan alltid göra jordledaren lite längre ifall man inte ids fundera så mycket. Men själv kan jag se en liten fördel med exakt lika längd på ledare som är matning in i en apparat eller dosa. Men om sen valfrihet finns inne i dosan kan gärna plinten närmast införningen vara jord, så den släpper sist.
Men gör jordledaren längre när det gäller skarv och anslutningskabel - en bra tumregel, sen spelar det inte så stor roll.
Så vare sig man ansluter PE på första eller sista plint gör man ett litet längdtillägg så den släpper sist ifall det finns risk att kabeln utsätts för dragpåverkan, som i fallet här.
Detta längdtillägget är inget som behöver vara tydligt markerat utan det räcker även med 5mm eller så, däremot besiktningsbara installationer gör man gärna ett markerat längdtillägg på för att diskussioner inte ska uppstå.
Nä, vi vet väl vare sig om den är fastsatt eller lös.U Uffe A skrev:Hur vet att slangen inte är fastsatt inne i väggen?
Och hur vet du hur det ser ut där den går in i slangen?
Jag kan inte avgöra detta utifrån bilderna
Men flex inifrån en vägg tyder på att de kan gå bra
Däremot den utgående kabeln ser man ju inte hur den är fäst.
Man kan bara se att det är någon variant av EKK och då ska den vara klamrad
Jag håller med el-löken här, kolla om det går att dra in flexslangen så den kommer precis in i dosan (då märker man samtidigt ifall den är lös eller sitter fast.) Kolla #9, dra i slangen med näbbtången.
Själv tycker jag att slangen helst ska komma in någon mm in i dosan, särskilt om det är FK i röret/slangen, men inte fel heller om det är kabel.
Rent hypotetisk så finns det en fördel ifall jordledaren har exakt samma längd som de andra, om det gäller kabeln som matar strömmen, till dosan/objektet. Ty då ökar chansen betydligt att det blir en kortslutning som löser säkring/JFB om den råkar slitas loss från dosan/objektet.E El-Löken66 skrev:Det är inte så det fungerar, det släpper inte sist för att man ansluter det på en viss plint utan vi pratar nu givetvis om den relativa längden.
Så vare sig man ansluter PE på första eller sista plint gör man ett litet längdtillägg så den släpper sist ifall det finns risk att kabeln utsätts för dragpåverkan, som i fallet här.
Detta längdtillägget är inget som behöver vara tydligt markerat utan det räcker även med 5mm eller så, däremot besiktningsbara installationer gör man gärna ett markerat längdtillägg på för att diskussioner inte ska uppstå.
Men nu är detta ganska hypotetiskt (om än sannolikare) så det går ju inte linda riktiga regler runt ett sådant utförande, och jag slåss inte på något vis om att folk ska göra så, men själv gör jag väl så, lite då och då. Rätt ofta bryr jag mig inte (dvs i fasta installationer).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Om något ska dragavlastas i detta fall så är det flexröret som kommer in genom väggen, men bara om det ligger löst väggen och kan röra sig. Fastsatta rör och kablar behöver ingen dragavlastning i kopplingsdosor för då är något fel, och kabeln i flexröret ska inte heller behöva dragavlastas. Den muff Löken länkar till är bra, om den får plats. Annars duger ett buntband runt flexröret. Men flexröret måste då nå 10 mm in i röret.
Likaså behöver inte längden på skyddsledaren vara längre i denna kopplingsdosa för fast förlagda ledningar. Det är bara ett krav i sladdställ och liknande. Det är bara där det finns yttre krafter som kan dra i kabeln.
Nä, längden kapar jag till så att de blir lika långa fram till toppklämman, vilket inte betyder att alla ledare är lika långa, tvärtom. Dessa två bilder försöker förklara vad jag menar, före och efter.
Jag vill att "paketen" som kopplas ihop enkelt kan vikas in i dosan, och lika enkelt vikas ut för eventuella omkopplingar. Så jag formar ledarna som ska kopplas ihop så att de viker ut från dosan på samma ställe, nåt hörn av dosan. Därefter klipper jag av ledarna som sticker ut så att de blir lika långa för att enkelt passa i en toppklämma.
Om man bara kopplar ihop och mular in alltihop kan det blir svårt att göra ändringar i efterhand för det är risk att man skapat en väv av ledare som inte går att rubba.
Därför ska alla kablar och rör som går in i dosan avslutas max ca 10 mm in i dosan. Det ska inte sticka in längre för de är bara i vägen.
Här är några exempel på mindre lyckade utföranden
Likaså behöver inte längden på skyddsledaren vara längre i denna kopplingsdosa för fast förlagda ledningar. Det är bara ett krav i sladdställ och liknande. Det är bara där det finns yttre krafter som kan dra i kabeln.
Nä, längden kapar jag till så att de blir lika långa fram till toppklämman, vilket inte betyder att alla ledare är lika långa, tvärtom. Dessa två bilder försöker förklara vad jag menar, före och efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill att "paketen" som kopplas ihop enkelt kan vikas in i dosan, och lika enkelt vikas ut för eventuella omkopplingar. Så jag formar ledarna som ska kopplas ihop så att de viker ut från dosan på samma ställe, nåt hörn av dosan. Därefter klipper jag av ledarna som sticker ut så att de blir lika långa för att enkelt passa i en toppklämma.
Om man bara kopplar ihop och mular in alltihop kan det blir svårt att göra ändringar i efterhand för det är risk att man skapat en väv av ledare som inte går att rubba.
Därför ska alla kablar och rör som går in i dosan avslutas max ca 10 mm in i dosan. Det ska inte sticka in längre för de är bara i vägen.
Här är några exempel på mindre lyckade utföranden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förklara gärna felen på bilderna tackBo.Siltberg skrev:
Om något ska dragavlastas i detta fall så är det flexröret som kommer in genom väggen, men bara om det ligger löst väggen och kan röra sig. Fastsatta rör och kablar behöver ingen dragavlastning i kopplingsdosor för då är något fel, och kabeln i flexröret ska inte heller behöva dragavlastas. Den muff Löken länkar till är bra, om den får plats. Annars duger ett buntband runt flexröret. Men flexröret måste då nå 10 mm in i röret.
Likaså behöver inte längden på skyddsledaren vara längre i denna kopplingsdosa för fast förlagda ledningar. Det är bara ett krav i sladdställ och liknande. Det är bara där det finns yttre krafter som kan dra i kabeln.
Nä, längden kapar jag till så att de blir lika långa fram till toppklämman, vilket inte betyder att alla ledare är lika långa, tvärtom. Dessa två bilder försöker förklara vad jag menar, före och efter.
[bild] [bild]
Jag vill att "paketen" som kopplas ihop enkelt kan vikas in i dosan, och lika enkelt vikas ut för eventuella omkopplingar. Så jag formar ledarna som ska kopplas ihop så att de viker ut från dosan på samma ställe, nåt hörn av dosan. Därefter klipper jag av ledarna som sticker ut så att de blir lika långa för att enkelt passa i en toppklämma.
Om man bara kopplar ihop och mular in alltihop kan det blir svårt att göra ändringar i efterhand för det är risk att man skapat en väv av ledare som inte går att rubba.
Därför ska alla kablar och rör som går in i dosan avslutas max ca 10 mm in i dosan. Det ska inte sticka in längre för de är bara i vägen.
Här är några exempel på mindre lyckade utföranden
[bild] [bild] [bild]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Generellt så är det så, men i "isolerad miljö" som det verkar vara här iom avsaknad av jordledare, så ska dosan dock ej jordas.Bo.Siltberg skrev:
Men OBS, vi ser inte hela rummet på bilden och kan inte utvärdera miljön, så det kan vara så att dosan ska jordas samt lite kablar bytas till 3-ledare.

