Jag köpte nyligen ett bryggverk för att brygga öl, med värmare på 2500w. Då jag inte har några uttag där jag kör den tog jag en kabelvinda https://www.jula.se/catalog/el-och-...are-forgrenare/kabelvindor/kabelvinda-404024/

Jag har också behov av att köra verket och induktionsplatta samtidigt, så minst två uttag behövs (jag kan dock styra effekten både på plattan och verket så att jag inte drar säkringen).

Sladden på vindan blir dock väldigt varm, känns inte helt hälsosamt. Finns det kabelvindor som pallar lite mer effekt utan att överhettas?

Med sladdvindor är det så att man bör rulla ut sladden helt om man tänker sig mata någon last att tala om.
Sedan handlar det ju också om ledararea, den sladden du har valt har 1,0 kvmm vilket jag vill minnas är OK om den ligger löst och ledigt med god kylning, men det hade säkert inte skadat med större ledararea.

Det brukar stå på hur många kW eller ampere den klarar ”upprullad” respektive ”helt utrullad”.
Det räcker inte att kolla på vad stickproppen är godkänd för, utan hela kabelvindan.

Hur många kvadratmillimeter har kabeln?

P
Väldigt tunna ledningar på den vindan,1mm2

E elmont skrev:
ett CEE 16 Ampers uttag,
en [länk]
och ett [länk]
Löser dina problem
Funderade på om jag skulle gå den vägen. Jag har tillgång till 3-fas-uttag i närheten, så det kan funka!

Handyman 1 skrev:
Väldigt tunna ledningar på den vindan,1mm2
Oj, jag trodde att det var 1,5, men ser nu att det bara är 1. Den får användas till annat framöver!

Har du rullat ut den helt?

useless useless skrev:
Har du rullat ut den helt?
Nä, jag hade kanske hälften utrullad. Men kabelvinda är nog inte rätt för det här ändamålet som det verkar.

C

Bästa svaret

B Bassrunner skrev:
hade kanske hälften utrullad
Då kan man elda upp även en grov kabel.

För ditt ändamål låter det absolut bäst att använda trefas om du har det tillgängligt. Du fördela så att plattan inte går på samma fas,

Etikett med teknisk märkning: 1000W ihoprullad, 3000W utrullad, 10M H05VV-F 3G1.5mm².
Så här kan märkningen se ut. Utrullad 3000W ihoprullad 1000W.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Totte_S
Du köper snart större bryggverk så se till att dra fram trefas till där du brygger.
Fråga inte varför jag vet
Men tills dess så har du fått bra förslag ju.

• Gilla
  • Haha
Bassrunner och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering:

Jag införskaffade en https://www.jula.se/catalog/el-och-...ion/cee/forlangningskablar/skarvsladd-403097/ och en https://www.jula.se/catalog/el-och-...e/grenuttag-och-grenproppar/grenuttag-401077/

Malde malten, fyllde på vatten i bryggverket, pluggade in .. och ... dött. Det visar sig att det bara finns ström i mittenkontakten, så förmodligen funkar bara en av faserna. Tvyärr så framgår det inte på kopplingscentralen vilka säkringar som går till trefasen, så jag lär nog behöva öppna för att kolla vid tillfälle.

Öl blev det i alla fall via en annan skarvsladd till ett enfasuttag! (och inte mer än 2000w effekt inställ på bryggverket).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.