Hej.

Har rivit en sommarstuga och byggt en ny villa på samma ställe.
Till stugan gick telefonkabeln som luftledning mellan stolpe och husvägg.
Nu tänkte jag gräva ner kabeln i ett rör mellan stolpen och huset istället.
Den befintliga kabeln räcker inte och att skarva en gammal hederlig tvåledad gråtråd känns inte så kul, så jag tänkte byta hela kabeln ända uppifrån toppen av stolpen och in i huset.

Vilken typ av kabel ska man använda till detta?

Tänkte gräva ner 32mm orange rör mellan stolpen och husgrunden, men hur gör man i krypgrunden, kan man använda vanligt VP-rör där, klamrat i bjälklaget? Kabeln kommer in "på fel sida" av huset så den måste dras 14m i krypgrunden.

Det borde väl inte vara så svårt att byta kabeln själv uppe i stolpen (brorsan har ett pa stolpskor :-).
Har inte lust att anlita Telia för detta jobb, då räknas det väl som en nyinstallation och de ska dom väl ha minst 10.000 kr för!?

- Mvh Håkan

Ring Telia och kolla, om du gräver drar dom nog i kabeln till ett rimligt pris. Nyinstallation är det ju abslout inte om du har ett befintligt abonnemang.

Jag har inte haft något abonnemang, däremot hade förra ägaren det för tre år sedan, så i mitt tycke borde man kunna göra en vanlig flyttanmälan (vi ska flytta dit i juli), men man vet ju aldrig...

- Håkan

Är det inte Telia (eller om det är Skanova) som äger kabeln till första jacket? De blir kanske ledsna om du pillar med den.

Har nu läst lite på Telias hemsida.

Telia äger kabeln fram till tomtgränsen. Stolpen står i detta fall mitt på tomtgränsen, men jag antar att Telia då äger kabeln från toppen av stolpen och ner i marken?

Sen finns det tydligen en paragraf som säger att om det funnits ett abonnemang som inte använts på 24 månader räknas det som en nyinstallation och en ny anslutningsavgift tas ut :-(

En annan regel som stod var att kopplingspunkten invändigt (första jacket) får vara max 5 meter från ingångspunkten i husgrunden. Jag vill ju dra ett rör genom hela krypgrunden (14 m) och sedan upp i ett kopplingsskåp jag har för nätverk m.m.
Men om man lägger markrör i grunden kanske det funkar?

Känns som man får ringa Telia och bita i det sura äpplet ändå och begära en offert.

Ännu en oförutsedd utgift i husbygget att lägga till listan :-(
Hade hoppats på att bara göra en flyttanmälan för 500 kr. Nu hamnar vi väl på minst 10.000 kr.

- Håkan

Märklitg, jag vet att Telia har varit och reparerat telefonkabeln i mitt hus kostnadsfritt efter åskväder. Kanske nya regler?

Hej igen, det där med 5m gäller inte det bara fiber? Plus att Telia väljer luftledning till huset eller nedgrävt.

Men vänta lite här nu! Telia ansvarar för kabel fram till anslutningspunkten som mycket väl kan ligga inne i huset. Kanalisationen, dvs grävning och nedläggning av rör för kabeln ansvarar fastigheteägaren för. Blir det fel på kabeln före anslutningspunkten ansvarar Telia för reparationen. Vet, för vi hade en rådis som nöp kabeln till internetanslutningen för några månader sedan.

5-metersgränsen är satt där för att jordkabeln som Telia drar inte får dras längre inomhus. Men det verkar inte vara heligt... Man ska i så fall sätta en skarvpunkt vid intaget till huset.

Mer att läsa här:
http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20060426/Telias_nat.pdf

Har nu ringt Telia och de hittade ingen gammal anslutning på den adressen, så då räknas det som nyinstallation.
Så det blev till att beställa en offert...

Väntar nu med spänning i fyra veckor på vad den hamnar på.

- Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.