22 453 läst ·
110 svar
22k läst
110 svar
Kabelstrumpa för dammsugarslang
jag fattar att man kan byta mellan dom men som vid ett köksmontage så har jag t.ex ts55 och kapex parallellt inkopplade och behöver endast byta dammsugarslang . Med detta systemet så måste du koppla om ström och dammsugareslangen.
Om man inte har 2 st dammsugarslangar och en y koppling med sig ...
tycker det verkar vara lite bökigt men det verkar vara skönt att den inte hakar i i skenan och man får slang och kabel i ett paket
tycker det verkar vara lite bökigt men det verkar vara skönt att den inte hakar i i skenan och man får slang och kabel i ett paket
Dubbla dammsugare. Jag kommer snart att modda en 36mm slang med bara strumpa och ingen kabel, för tex kapex.Fredrik.engdahl skrev:
Jag har använt kabeln en del i helgen och har kommit fram till följande:
1) Vulktejpen håller fast strumpan bra, men själva tejpern i sig är för känslig för slitage. Jag kommer att trä en krympslang utanpå också.
2) För maskiner med utsuget nära bordet (dvs bordet du för maskinen över), tex of1010 och ps300 (men inte ts55 och rotex där slangen funkar fint) så hakar slangen fortfarande i, eftersom de sista 150mm närmaste maskinerna inte har kabelstrumpa på sig, och slangen når bordet innan dess att kabelstrumpan börjar. Detta kommer jag att lösa genom att trä på ännu en kort bit kabelstrumpa, är övertygad om att det kommer att bli bra.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Fredrik.engdahl skrev:jag fattar att man kan byta mellan dom men som vid ett köksmontage så har jag t.ex ts55 och kapex parallellt inkopplade och behöver endast byta dammsugarslang . Med detta systemet så måste du koppla om ström och dammsugareslangen.
Förstår ditt lilla problem, men hur mycket använder du Kapexen just vid köksmontage...?
Personligen är det i princip bara till socklar/takanslutningar/krönlister/dekorlister och det är ju de sista momenten så då kan man ju plocka in den i köket.
Innan dess brukar jag inte ha den inne och trängas med mig...
Är det inte risk att men behöver använda en hel del vulktejp/krympslang i skarven mellan strumpan med både kabel och slang och den korta biten strumpa som bara täcker slangen? Om jag minns rätt går det rätt enkelt att skruva isär PlugIt-honan vilket ju gör att man kan ta upp små hål i strumpan för att kunna föra in och ut sladden. Man borde då kunna klara sig med en mindre förstärkning vid sladdgenomföringen genom strumpan.Daniel_N skrev:2) För maskiner med utsuget nära bordet (dvs bordet du för maskinen över), tex of1010 och ps300 (men inte ts55 och rotex där slangen funkar fint) så hakar slangen fortfarande i, eftersom de sista 150mm närmaste maskinerna inte har kabelstrumpa på sig, och slangen når bordet innan dess att kabelstrumpan börjar. Detta kommer jag att lösa genom att trä på ännu en kort bit kabelstrumpa, är övertygad om att det kommer att bli bra.
Rackarns bra idé!phl skrev:Är det inte risk att men behöver använda en hel del vulktejp/krympslang i skarven mellan strumpan med både kabel och slang och den korta biten strumpa som bara täcker slangen? Om jag minns rätt går det rätt enkelt att skruva isär PlugIt-honan vilket ju gör att man kan ta upp små hål i strumpan för att kunna föra in och ut sladden. Man borde då kunna klara sig med en mindre förstärkning vid sladdgenomföringen genom strumpan.
Testar i skrivande stund att köra en penna igenom strumpan - den glider med lätthet emellan "maskorna" - behövs nog igen förstärkning.
(Dock delar jag inte riktigt problemet då jag bara har ca 70 mm "naken" slang - se mitt inlägg från 091022 för bild)
Detta var min första tanke, och det är faktiskt möjligt att töja ut "öglorna" i kabelstrumpan så pass att man kan få igenom bara sladden, utan att behöva göra våld på kabelstrumpan över huvud taget. Däremot lyckades jag inte lista ut hur jag skulle dela plugit-kontakten (eller för den skull den vanliga kontakten, där kan man ju dock klippa av kabeln och montera en annan kontakt - det gjorde jag dock inte då jag inte förutsåg problemen med fräsen/sticksågen+slangen, och jag dessutom inte riktigt gillar de påskruvade kontakterna - men nu kanske jag bestämmer mig för att göra det ändå - det hade nog varit väldigt bra med heltäckande kabelstrumpa).phl skrev:Är det inte risk att men behöver använda en hel del vulktejp/krympslang i skarven mellan strumpan med både kabel och slang och den korta biten strumpa som bara täcker slangen? Om jag minns rätt går det rätt enkelt att skruva isär PlugIt-honan vilket ju gör att man kan ta upp små hål i strumpan för att kunna föra in och ut sladden. Man borde då kunna klara sig med en mindre förstärkning vid sladdgenomföringen genom strumpan.
Men som sagt, jag får inte av plugitkontakten från kabeln. Men så har jag ju också lärt mig att sådant som jag tycker verkar helt omöjligt inom el och elektronik är den typen av uppgifter som du löser samtidigt som du äter frukost
Nej, gummistosen går lätt att ta av (använd en spårskruvmejsel och tryck in i de två fördjupningarna så trillar den loss, och du ser direkt hur det sitter ihop) så du behöver bara tänka på slangens tjocklek.mattiasp skrev:
Jag har fått isär plugit-delen på kabeln. Jag tror tyvärr inte att det hjälper speciellt mycket. Alla delar utom den yttersta hylsan som man kan vrida på hamnar på kabeln. Batteriet är slut i kameran så detr blir inga bilder på ett tag.
Redigerat:
Du hann före Mattias! Vad tradigt att kontaktdonet är gjutet på kabeln. Fullt förståeligt men det hade ju varit mer praktiskt om det inte var det. När man får det klassiska kabelbrottet i böjskyddet vid maskinen så måste man nu kasta kabeln (eller köpa Festools snordyra skruvbara kontaktdon) i stället för att bara korta kabeln en decimeter. Typiskt Festool...
Det finns många bra men jag vet inte specifikt var man köper dem. En kontakt som jag använde häromveckan är faktiskt en IP44-klassad Malmbergs. Deras prylar är normalt värsta skräpet (och då menar jag värsta) men den här stickkontakten var brandad från någon annan tillverkare och var verkligen gedigen och hade bra skruvterminaler. Jag köpte kontakten från Elbutik.se eftersom jag inte orkade flänga till Elektroskandia.
Nu har jag moddat 2 slangar med kabelstrumpa hela vägen upp under stosen i framkant av slangen. Det känns som att riskerna för att kabeln fastnar vid fräsning nu borde vara klart lägre. Jag klippte av stickkontakten, tänjde ut en maska i kabelstrumpan och ledde sladden igenom. Nu har jag ingen blottad vulktejp i framänden av kabeln. I bakänden (mot dammsugaren) fick det tyvärr bli vulktejp - en 4m lång bit kabelstrumpa täcker ca 3-3,5 slang - de blir rejält mycket kortare när de träs utanpå en slang med stor diameter. Men jag ska skydda vulktejpen med cykelslang enligt Micke184:s förlaga. Bilder kommer ikväll.
Jag återkommer med rapport efter testande.
Jag återkommer med rapport efter testande.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Önskar jag haft tiden att leka med lösningar som du gör, men jag tackar för hjälpen med ditt engagemang att tipsa oss andra...
Jag upptäckte ett problem med min egen och det var att kabeln inte räckte när jag ville vrida över utblåset på sänksågen åt höger...
Så det blir till att ändra i julhelgen då man i bästa fall blir lite ledig.
Jag upptäckte ett problem med min egen och det var att kabeln inte räckte när jag ville vrida över utblåset på sänksågen åt höger...
Så det blir till att ändra i julhelgen då man i bästa fall blir lite ledig.
Här kommer lite bilder på den nya versionen av kabeln.
1. Änden närmast verktyget. Kabelstrumpan går nu hela vägen upp under stosen, där den är fäst med vulktejp och sen är själva stosen gängad utanpå strumpa+tejp.
2. Närbild på hålet där kabeln går igenom strumpan. En uttjänd maska, förhopppningsvis så skall det hålla. Mängden sladd som sticker ut är noggrannt uttänkt för att vara tillräckligt lång för avståndet mellan utsugsport och sladdfäste på alla maskiner...vi får väl se om jag har missat någon...
3. Änden närmast dammsugaren. Här räckte som sagt kabelstrumpan inte hela vägen. Jag köpte 4m kabelstrumpa, men som synes saknas ca 50cm för att täcka en 3,8m slang. Å andra sidan så har jag aldrig haft problem med att slangen fastnar eller hakar upp sig på något i den änden. På bilden syns också den nya stickkontakten, som ju fick skruvas på efter det att jag trätt kabeln genom kabelstrumpan.
4. Närbild på slutet av kabelstrumpan. Underst är det vulktejp och utanpå detta cykelslang enligt micke184:s förlaga. Jobbig att få på, men den känns mycket stryktåligare än cykelslangen.
1. Änden närmast verktyget. Kabelstrumpan går nu hela vägen upp under stosen, där den är fäst med vulktejp och sen är själva stosen gängad utanpå strumpa+tejp.
2. Närbild på hålet där kabeln går igenom strumpan. En uttjänd maska, förhopppningsvis så skall det hålla. Mängden sladd som sticker ut är noggrannt uttänkt för att vara tillräckligt lång för avståndet mellan utsugsport och sladdfäste på alla maskiner...vi får väl se om jag har missat någon...
3. Änden närmast dammsugaren. Här räckte som sagt kabelstrumpan inte hela vägen. Jag köpte 4m kabelstrumpa, men som synes saknas ca 50cm för att täcka en 3,8m slang. Å andra sidan så har jag aldrig haft problem med att slangen fastnar eller hakar upp sig på något i den änden. På bilden syns också den nya stickkontakten, som ju fick skruvas på efter det att jag trätt kabeln genom kabelstrumpan.
4. Närbild på slutet av kabelstrumpan. Underst är det vulktejp och utanpå detta cykelslang enligt micke184:s förlaga. Jobbig att få på, men den känns mycket stryktåligare än cykelslangen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ser ju bättre ut än det förra vi gjorde... och nog en stor fördel att ha strumpa ända upp till stosen känns det som.
Jag får väl ner och handla lite kabelstrumpa till innan julhelgen så man har något att fördriva den med...
Jag får väl ner och handla lite kabelstrumpa till innan julhelgen så man har något att fördriva den med...
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Anstrykare & moddlare 70 mm
Till dörrar, panel, foder och lister
199 kr inkl moms
Läs mer