22 466 läst ·
110 svar
22k läst
110 svar
Kabelstrumpa för dammsugarslang
Ja...att inte ha strumpa hela vägen var helt OK med sänksågen, men störigt med sticksåg+of 1010 där utblåset sitter i princip ända nere i sulan.Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du inte återanvända strumpan du redan har? Det gjorde jag.
Bra att ni produktutvecklar. Då kan jag göra en kopia när ni börjar närma er slang-nirvana! När man skall hålla på med gummislangar så är talk ett bra hjälp-/smörjmedel. Finns som barnpuder i varenda affär.
För övrigt har jag produktutvecklat "såga-rakt-med-handcirkelsåg-manicken" Jag uppdaterar i den tråden när jag har hunnit dokumentera.
För övrigt har jag produktutvecklat "såga-rakt-med-handcirkelsåg-manicken" Jag uppdaterar i den tråden när jag har hunnit dokumentera.
Om du är rädd för att kabelns "flexande" skall tänja ut maskan skulle en lösning kunna vara att fixera kabeln med vulktejp eller krympslang innan strumpan träs på. Eller flexar strumpan så pass mycket att det eventuella problemet ändå skulle kunna ge sig till känna?Daniel_N skrev:
Alltid lika roligt med bilderDaniel_N skrev:
Hur långt? Vilka maskiner tänkte du på?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Förvisso kanske detta fungerar men jag riskerar inte att stå i julhelgen och behöva material när det är stängt hos leverantören...Daniel_N skrev:
Billigare då att köpa hem lite extra än att få problem med nerverna när man inte har något att göra...
Har stått och sågat mycket med TS55an idag, och jag är otroligt nöjd med kabelstrumpelösningen, den fungerar utmärkt, riktigt skönt att jobba med bara 1 slang, och ett otroligt mycket bättre glid över alla ytor.
True that Masta D!!!! Var på Bejoken i fredags och satt mig med en kopp kaffe imorse tillsammans med ungarna när dom skulle se på Bolibompa. Tog max 10 minuter att få allting på plats. Hade dock ingen cykelslang så det fick bli svart eltejp. Men det är riktigt najs, med både elkabel oxh slang i samma paket! Enkelt, snyggt och praktiskt
Tack för tipset, btw
Tack för tipset, btw
Det ser väldigt fint ut,
men för oss som har verktyg med långa kablar har jag ett helt annat förslag.
Förr hade man en typ av kabelklammer på dammsugarslangen för kabeln till motormunstycket.
Man skulle kunna göra en klammer av ett dubbelt kardborrband, som man lindar ett par varv runt slangen. Då passar alla maskiner!
Förr hade man en typ av kabelklammer på dammsugarslangen för kabeln till motormunstycket.
Man skulle kunna göra en klammer av ett dubbelt kardborrband, som man lindar ett par varv runt slangen. Då passar alla maskiner!
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
115 kr inkl moms
Läs mer
Masta DMasses skrev:True that Masta D!!!! Var på Bejoken i fredags och satt mig med en kopp kaffe imorse tillsammans med ungarna när dom skulle se på Bolibompa. Tog max 10 minuter att få allting på plats. Hade dock ingen cykelslang så det fick bli svart eltejp. Men det är riktigt najs, med både elkabel oxh slang i samma paket! Enkelt, snyggt och praktiskt
Tack för tipset, btw
Löser tyvärr inte problemet att slang-j*veln fastnar i överallt dock... (med reservation att att jag förstått dig rättmagnu skrev:Det ser väldigt fint ut,
Jag hade tänkt att man skulle "klamra fast" kabeln i slangen ett annat alternativ är faktiskt buntband som man sedan klipper bort när jobbet är klart.Micke184 skrev:
Det är klart att slangen och kabeln alltid är i vägen.
Min tanke var att man bara skulle ha en anslutning, så att man inte trasslar både kabel och slang.
Men om man tycker att slangen fastnar för att saker sticker ut, är det här ingen lösning.
Annars har man ju
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5/main.asp?wwwalias=elitab
Artikel 84440021
Men den var ju inte gratis