Enl. mitt kraftbolag är det helt ok att jag lägger 50mm slang med slät insida för att dra fram en ny kabel till mitt mätarskåp (som skall flyttas).

Kan detta funka med möjlighet att dela röret vid 50 meter, totallängd är ca 80 m?
10 kvadradkabel.

Får man in en större kabel i ett sådant rör om man skulle behöva byta i framtiden?

Du kan ha "draggropar" om avståndet blir för stort, och visst kan du få i en 16mm2 i ett 50 rör om du i framtiden skulle behöva mer än 50 A

Brukar inte elbolagen säkra 10mm2 med 35A i normalfallet? Men jag har hört att dom kan säkra högre ibland också, även om det inte är så lämpligt.

Ovanstående stämmer.

sa3afc skrev:
Brukar inte elbolagen säkra 10mm2 med 35A i normalfallet? Men jag har hört att dom kan säkra högre ibland också, även om det inte är så lämpligt.

Det där räknas ju på från fall till fall, t.ex. beroende på sträckan och hur stor huvudsäkring kunden har. Max säkringsstorlek ska stå angiven på märklappen på kabeln (i en perfekt värld) :)

Har hört vissa säga att kabeln får bra kylning när den är nergrävd och det stämmer ju, men någonstans så måste den ju komma upp ur marken...

Om man kan säkra en 10 mm2 med 35 A eller även 50 A beror i första hand på om utlösningvilkoret blir uppfyllt kabeln som sådan klarar lätt 50 A om den inte blir för lång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.