3 354 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Kabelskyddsrör i mark
Jag ska dra ny elmatning till garaget från huset som ska göras av elektriker. Elektrikern överlät till mig att gräva ner kabelskyddsrör för kabeln i marken. Elektrikern sa att det bara var att gräva ner. När jag läst på nätet om förläggning av kabelskyddsrör läste jag att man bör återfalla med sand runt röret innan övriga jord återfylls.
Någon som det om det är nödvändigt och varför man i så fall gör det?
Tack på förhand!
Någon som det om det är nödvändigt och varför man i så fall gör det?
Tack på förhand!
Tack för svaret. En ny fråga som jag hoppas du kan hjälpa mig med. Behöver kabelskyddsrören uppfylla någon särskild standard eller kan man köpa ex. de som finns på länken nedan i brist på andra affärer i närområdet.E elmont skrev:
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...wxUkZlcG_UNJISovAVOkiURaudfqEEwsaAnXrEALw_wcB
något jag inte fattar är hur man går från kabelskyddsrör till annat rör. Markröret måste ju sluta under mark, för att sedan gå över till vadå? Jag fattar att det inte blir vattentätt men att gå från 50mm rör till typ 16 flex ger ju rätt mycket utrymme för jord att åka ner?
Ja ofta slutar markröret under mark och man får en "draggrop" vid huset, därifrån drar man kabeln i ett mer "lagom" rör in i huset. Eftersom det handlar om en jordkabel som får läggas utan rör i marken blir det en bit utan rör mellan markröret och röret in i huset. Markröret tätar man lämpligen med nått så att det inte fylls med sand/jord, tex en ihoknölad plastpåse som man stoppar in i rörändan.pokasd skrev:
tack för svar! Varför kan man inte bara dra markröret hela vägen in?E elmont skrev:Ja ofta slutar markröret under mark och man får en "draggrop" vid huset, därifrån drar man kabeln i ett mer "lagom" rör in i huset. Eftersom det handlar om en jordkabel som får läggas utan rör i marken blir det en bit utan rör mellan markröret och röret in i huset. Markröret tätar man lämpligen med nått så att det inte fylls med sand/jord, tex en ihoknölad plastpåse som man stoppar in i rörändan.
Jo det kan man men det brukar vara lite trångt i väggen med tanke på reglar och isolering, det kan även vara lite problematiskt att dra kabeln inne i skåpet speciellt om det är en lite längre sträcka och en lite grövre kabel då vill man gärna ha en draggrop där man kan dra fram kabeln innan man stoppar upp den den sista biten.
Jag drog upp det 5cm ovan källargolvet.
Elektriker drog ny 5x6mm² kabel upp där när jag var på jobbet. När jag kom hem hade elektrikern utsänd av nätbolaget tätat röret med fogskum samt klamrar kabeln upp till mätartavlan.
Elektriker drog ny 5x6mm² kabel upp där när jag var på jobbet. När jag kom hem hade elektrikern utsänd av nätbolaget tätat röret med fogskum samt klamrar kabeln upp till mätartavlan.
Liknande trådar
-
Vem får lägga kabelskyddsrör i mark?
El -
Har avsluta kabelskyddsrör mot husväggen under mark utan att få fukt in i källaren?
El -
Hur skyddar man bäst en kabel som redan ligger i marken, kabelskyddsrör som man skär upp?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Kabelskyddsrör i mark för servisledning mm. -Ska man vara nöjd med utförandet?
El -
Kabelskyddsrör för mark som saknar draglina.
Grund & Markarbeten