Byggahus.se

Kabelskyddsrör i mark för servisledning mm. -Ska man vara nöjd med utförandet?

1. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Jag byggde hus förra året. Entreprenören har lagt servisledningen (samt tele mm) i kabelskyddsrör men hade jag gjort det själv hade jag lagt rören i sand och lagt ett varnings- och markeringsnät en bit ovanför.

Så här ser det ut när jag grävt upp för kontroll. Vad tycker ni? Ska jag känna mig nöjd med utförandet?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Egentligen inte fel men såklart kan det ha grävts ner djupare med ett ev skydd/varningsband ovan som du skriver. Hur många cm under mark ligger det som högst?

• Laddar…
  3. A
    Anonym
    Är det inte lag på Skydds/Varningsband. Vid starkström?

• Laddar…
  4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Inte i min kommun iaf.

• Laddar…
  5. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Om det är kabel utan kabelskyddsrör så behövs sand och varningsband en bit ovanför.

//Patrik

6. F
    Medlem Nivå 8
    Sålänge det inte finns stora sten så hade jag inte brytt mig. Sen kan jag anse att rören ska ner en bit till och gärna ha markband. Dock ska man gräva i trädgården så ska man alltid begära utmärkning från nätägaren om de märker ut fel var elkabeln ligger och man gräver av den så står de för kostnaden. Annars kan det bli en dyr läxa för en själv!

Tips är även att man ska lägga en fk kabel längsmed rör för tex Fiber och vatten så kan man "ringa" ut var dessa finns då de inte upptäcks på instrumenten. Bara att dra in en 20cm stump med ögla i huset eller vid husväggen så man vet var de finns så att man kan "koppla in sig" på den och sen följa var signalen leder och då vet man var man har vatten och fiber mm om det skulle behövas.. Kostar inte ens 100kr. Onödig kostnad kanske men guld värt om man skulle behöva det i framtiden!!

• Laddar…
  7. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Jag upptäckte att vi varken har skyddsrör eller tejp över vår inkommande el i veckan... Tack vattenfall...

8. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är fastighetsägaren som ska dra in ett rör från tomtgränsen till mätarskåpet och göra det på det vis som nätägaren föreskriver. Så finns det inget rör så får du nog tacka fastighetsägaren och den som trots avsaknad av rör drog fram kabeln (troligen för att fastighetsägaren inte gjort det han skulle och grävaren tyckte synd om honom som inte skulle kunna koppla in sitt hus som tänkt).

9. F
    Medlem Nivå 8
    Kabel är ju godkänd att ligga i backen utan skydd men isf ska den ju ligga i sand. Men min service ligger rakt ner i backen mellan allt byggspill och bråte men lite sand som blev över och skydd var någon rutten bräda på sin höjd. Dock låg den väl runt en 2,5m ner och ännu djupare vid grunden på huset så.

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Nätägarna har anvisningar som visar hur serviceledningen ska förläggas från tomtgräns till mätaren. Så det handlar inte om vad kabeln är godkänd för utan hur nätägaren vill ha sin kabel förlagd. Det här gäller inte för större bostadshus, affärer, industrier mm utan för enstaka bostadshus som tex villor, mindre flerbostadshus.