Borra ett hål 16 mm nere i skåpet som du trycker upp ett 16 vp rör nerifrån. Det röret blir din markör var du på vinden skottar bort den isoleringen som ligger på den ytan så du kommer åt och kan jobba. Sen borrar du alla hål du behöver för att kunna dra ett rör till varje plats. Beroende på längd och kablage 16 eller 20 mm. Ska du ha två uttag till varje plats drar du 20mm. Om du har böjfäder och kan böja VP rör blir det enklast och smidigast. Om inte så ta flexrör sista biten ner och VP rör längs med taket på längre sträckor. Använd muffar med låsfjäder. Gör inte längre sträckor än vad du har dragfjäder, om du behöver längre så vänta med att trycka ihop muffen så kan du även dra på mitten. En viktig sak, när du går med rör från varm sida (nere) till över isoleringen (om du klamrar på takstolarna över isoleringen) kommer det på vintern bli kondens i rören som följer röret och droppar ner invändigt i värsta fall. Du kan antingen då täta rören i nersidan med latex eller ännu bättre lägga dom så djupt du kan i isoleringen så minskas risken. Jag hade puttat undan isolering och klamrat rören så nära undertaket som möjligt, om du har VP rör räcker det att fästa på varje takstol. Med rör långt ner i isoleringen är det låg risk för kondens men täta ändå. Isoleringen skottar du bara tillbaka sen när du är klar.
Har gjort flera installationer likt detta på vindar över 1plans förskolor/kontor etc. Supersmidigt och går snabbt.

• Gilla
nilsl och 3 till
  • Laddar…
I
K Kane skrev:
Bättre med 20 mm.
Det hade jag också gjort för då räcker det med en kabel till varje uttag, jag gjorde så när jag ville ha 2 kablar till varje uttag.

S skogsliden skrev:
Borra ett hål 16 mm nere i skåpet som du trycker upp ett 16 vp rör nerifrån. Det röret blir din markör var du på vinden skottar bort den isoleringen som ligger på den ytan så du kommer åt och kan jobba. Sen borrar du alla hål du behöver för att kunna dra ett rör till varje plats. Beroende på längd och kablage 16 eller 20 mm. Ska du ha två uttag till varje plats drar du 20mm. Om du har böjfäder och kan böja VP rör blir det enklast och smidigast. Om inte så ta flexrör sista biten ner och VP rör längs med taket på längre sträckor. Använd muffar med låsfjäder. Gör inte längre sträckor än vad du har dragfjäder, om du behöver längre så vänta med att trycka ihop muffen så kan du även dra på mitten. En viktig sak, när du går med rör från varm sida (nere) till över isoleringen (om du klamrar på takstolarna över isoleringen) kommer det på vintern bli kondens i rören som följer röret och droppar ner invändigt i värsta fall. Du kan antingen då täta rören i nersidan med latex eller ännu bättre lägga dom så djupt du kan i isoleringen så minskas risken. Jag hade puttat undan isolering och klamrat rören så nära undertaket som möjligt, om du har VP rör räcker det att fästa på varje takstol. Med rör långt ner i isoleringen är det låg risk för kondens men täta ändå. Isoleringen skottar du bara tillbaka sen när du är klar.
Har gjort flera installationer likt detta på vindar över 1plans förskolor/kontor etc. Supersmidigt och går snabbt.
Guld! Tack för bra tips!

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Nej, ingen tätning.

16 mm räcker för två kablar men det skadar ju inte att köra 20 mm så länge du kör dosor som de passar i!
Dosor? Vilken typ av dosa menar du?

Jag har nyligen gjort liknande genomföringar.
3st 20mm VP rör för att dra till olika ändar av huset
Körde med 20mm centrumborr, böjfjäder in, värmepistol sen bocka det som ska ner genom råsponten.
Tätade med Tec7 / Multibond från Biltema.
Körde inte VP hela vägen, mest för att kunna dela upp dragningen så delar av kabeln kan ligga utan rör.
Tänk på att täta röret så varm fuktig luft inte kommer upp på vinden

Jag ville kunna köra färdiga kablar så jag övervägde aldrig 16mm.

OBS!
Gjorde en skarv under en skiva golvspån där jag gick över till flexrör. Fattade ingenting sen när jag skulle mata in kabeln. Innerdiametern i flexrören är ju för liten för rj45.
Fick göra om den skarven och vara lite extra duktig med böjfjädern..
Blev otroligt enkelt att mata in, gick att skjuta in allt från matande ände.

Ossian K Olsson
Dunfalken Dunfalken skrev:
Dosor? Vilken typ av dosa menar du?
Väggdosa med två nätverkskablar inkopplade mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså väggdosor om du ska ha uttag!

• Gilla
Dunfalken
  • Laddar…
K
Jag tänker att man borrar upp ett 100mm hål med hålsåg. Sedan igenom med ett rör som man tätar runt. Isolering som trillar ut under tiden kan man lägga tillbaka. När man är klar med att dra kabel så tätar man röret med brandtätningsmassa. Går nog med ett mindre hål också. Typ 50mm

Drar man i slang så ska de sitta fast med korrekt avstånd, annars är det svårt att dra om i framtiden. Då kan man lika gärna dra utan slang. Rör klarar sig bättre lösa. Eller om man har långt mellan fästpunkterna. En del har ju satt trådstege och bara lagt kabeln i på vinden. Eller köpt någon billig hängränna.

Annars tro jag på lösningen "skogsliden" skriver. Med slang, kika på något som heter dutts. Hindrar slangen från att åka tillbaka in i väggen

P
Att bara borra ett stort hål som jag drar kablarna genom går inte då det kommer trilla ner en massa isolering i skåpet.
Går det inte att tillfälligt ta bort isoleringen där du ska upp och ner med rör?
Hur är existerande genomföringar gjorda?
Jag hade rensat rakt ovanför skåpet, borrat ett hål för varje rör, fäst röret ordentligt. Och har du inte någon plast i taket så kan du skippa tätning om du inte har gjort ett förstort hål

Själv har jag kutterspånsisolering med tillägg av små små (5mm) cellplast kulor och har gjort en del genomföringar. Visst lite isolering kommer med ner men det är "en droppe i havet".
Vid stora hål så har jag tryckt in lite vanlig glasull i den lilla glipa som uppstår.

Sen kan jag rekomendera Schneders multifixdosor. Till dom kan man ha vanliga dubbla och trippla 16 och 20mm stussar (fasta och böjliga) men det finns även en 25mm stuss som är super om du vill dra LC-fiber kontakt.

https://www.elbutik.se/product.html/schneider-multifix-apparatdosor
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-multifix-stutsar

Edit: Just det Dutts är bra
https://www.elbutik.se/product.html/dutts-clips-flexslang-20mm

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Alltså väggdosor om du ska ha uttag!
Yes, då är jag med. Kommer bara köra 20mm på vinden, sedan blir det
P PappasHammare skrev:
Går det inte att tillfälligt ta bort isoleringen där du ska upp och ner med rör?
Hur är existerande genomföringar gjorda?
Jag hade rensat rakt ovanför skåpet, borrat ett hål för varje rör, fäst röret ordentligt. Och har du inte någon plast i taket så kan du skippa tätning om du inte har gjort ett förstort hål

Själv har jag kutterspånsisolering med tillägg av små små (5mm) cellplast kulor och har gjort en del genomföringar. Visst lite isolering kommer med ner men det är "en droppe i havet".
Vid stora hål så har jag tryckt in lite vanlig glasull i den lilla glipa som uppstår.

Sen kan jag rekomendera Schneders multifixdosor. Till dom kan man ha vanliga dubbla och trippla 16 och 20mm stussar (fasta och böjliga) men det finns även en 25mm stuss som är super om du vill dra LC-fiber kontakt.

[länk]
[länk]

Edit: Just det Dutts är bra
[länk]
Dutts blir ju perfekt i skåpet! Tack för tipset.

vad är syftet med multifixdosorna?

Jag bor i en enplansvilla med kallvind (tegelhus från 1960) och tänkte dra ethernet till några rum.

Jag har köpt ett litet rack som ska stå i en ventilerat överskåp i hallen med indragen el.

Jag räknar med 12-16 kablar från patchpanelen upp på vinden som sedan ska parvis ner i rummen för dubbeluttag.

Vinden är tillägsisolerad så framkomligheten är inte jättebra men det är ett separat problem.

Hur hade ni löst kabelgenomföringen från skåpet upp till vinden? Att bara borra ett stort hål som jag drar kablarna genom går inte då det kommer trilla ner en massa isolering i skåpet.
[bild]
[bild]
Köp fördragen datakabel i slang borra separata hål för respektive slang minimum 2mm större borrhål. Om plast täta efter att alla är dragna igenom. Lägg slangarna under lösullen för att slippa kompensation. Köp rätt datakabel den snabbare är att föredra låter det som😉 lycka till. Och var gärna 2....

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
P
vad är syftet med multifixdosorna?
I rummen för uttaget .. inte i skåpet

S skogsliden skrev:
Varför skall datakablarna förläggas i rör på vinden ?
Vid starkström är det tvingande.
Datakablarna förläggs löst under isoleringen.
Vid nybyggnation läggs flexslang hela vägen till uttagen. Men det är det ju inte fråga om här.
Men förläggning i slang kan rekommenderas om det finns tecken på gnagare i bjälklaget.

5 51:an skrev:
Varför skall datakablarna förläggas i rör på vinden ?
Vid starkström är det tvingande.
Datakablarna förläggs löst under isoleringen.
Vid nybyggnation läggs flexslang hela vägen till uttagen. Men det är det ju inte fråga om här.
Men förläggning i slang kan rekommenderas om det finns tecken på gnagare i bjälklaget.
Huvudanledningen är nog att det ska vara enklare att dra om vid behov plus lite extra skydd tänker jag? Kommer dock bara köra slang på vinden och till genomföringarna. Sedan får dom ligga under kabellister fram till slutdestinationen (uttagen)

Jag bor i en enplansvilla med kallvind (tegelhus från 1960) och tänkte dra ethernet till några rum.

Jag har köpt ett litet rack som ska stå i en ventilerat överskåp i hallen med indragen el.

Jag räknar med 12-16 kablar från patchpanelen upp på vinden som sedan ska parvis ner i rummen för dubbeluttag.

Vinden är tillägsisolerad så framkomligheten är inte jättebra men det är ett separat problem.

Hur hade ni löst kabelgenomföringen från skåpet upp till vinden? Att bara borra ett stort hål som jag drar kablarna genom går inte då det kommer trilla ner en massa isolering i skåpet.
[bild]
[bild]
Flexslang med fördragen cat6 x2 direkt till vardera rum. ( https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-flexror-20/2xutp-cat6-lszh eller liknande)

Inga direkta problem med hålen. Borra upp och dra fram. Men täta slangen så du slipper att kondens tar sig ner till uttag och rackskåp.

Det funkar nog för gemene man men vi har hemmabion i ena sidan av huset och inkommande fiber i andra. Vill kunna köra mina 4K HDR10+ TrueHD Atmos från en server kopplad till en NAS. Ställer helt andra krav på överföringshastigheter. Sen kommer barnen vilja köra Geforce Now från sina rum samt streama från ytterligare ett TV/gejming-rum.
Jag kör själv ett mesh system, men kör backhaul via kabel. Betydligt stabilare wifi på så sätt, trots jag har ett wifi 7 mesh system. Men 270kvm att täcka på olika plan så räcker inte 4 puckar till för bra wifi täckning och bra backhaul men kabel löser det bekymret. Med puckar med fler uttag så sparas en del kabeldragning också till annat som jag vill ha kabelanslutning till.

Första vändan la jag dubbla cat 6 i 20 flexrör på vinden, sen när jag byggde ut strunta jag i rören och bara rör i själva genomföringen som sen tätas uppe o nere, tror jag använde vad jag hade hemma, typ någon akrylfog el multibond. Ser kanske inte så roligt ut med lösa kablar men spelar ingen roll på vinden för min del.

Har möss på vinden titt som tätt innan fällorna tar dem och ännu ingen som ätit på de oskyddade kablarna. Coax till parabolen har legat oskyddat ovan isolering i decennier utan att mössen festat på dem så tror nog cat6 kabeln klarar sig bra med.

• Gilla
MrBusch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.