3 791 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Kabelgenomföring badrum
Fick inte något jättekonkret svar på min fråga i badrumsavdelningen så jag frågar här och ser om man har bättre lycka.
Ska ha el till ett badkar och funderade på hur man ska göra. Har en klädkammare innanför badrummet som jag tänkte gå ifrån.
Tänkte ta ett VP-rör och dra det lite snett nedåt från klädkammaren sett och sen sticka ut en bit från badrumsväggen så man kan sätta dit en rörmachett för att få det riktigt tätt (badrummet är inte fuktspärrat ännu).
Sen på kaklet sätta en strömbrytare av något slag.
Alternativt så tar man en kabel från badkaret och drar in den i klädkammaren och sätter en dosa med strömbrytare där istället.
Om jag ska ha en strömbrytare i badrummet vad ska jag ha och var får jag sätta den?
Hittade bara ip44 strömbrytare och då får jag sätte den rätt högt upp och då blir det inte så snyggt.
Vad ska det vara för kabel om jag drar in den till klädkammaren?
Är det godkänt som jag tänkte med kabel in till klädkammaren annars?
Ska ha el till ett badkar och funderade på hur man ska göra. Har en klädkammare innanför badrummet som jag tänkte gå ifrån.
Tänkte ta ett VP-rör och dra det lite snett nedåt från klädkammaren sett och sen sticka ut en bit från badrumsväggen så man kan sätta dit en rörmachett för att få det riktigt tätt (badrummet är inte fuktspärrat ännu).
Sen på kaklet sätta en strömbrytare av något slag.
Alternativt så tar man en kabel från badkaret och drar in den i klädkammaren och sätter en dosa med strömbrytare där istället.
Om jag ska ha en strömbrytare i badrummet vad ska jag ha och var får jag sätta den?
Hittade bara ip44 strömbrytare och då får jag sätte den rätt högt upp och då blir det inte så snyggt.
Vad ska det vara för kabel om jag drar in den till klädkammaren?
Är det godkänt som jag tänkte med kabel in till klädkammaren annars?
Kolla med din elektriker.
Du skall ha en allpolig brytare till ett badkar, lite olika vart man monterar denna.
Tänk på att ett bubbelbadkar låter mycket samt att luftbubblorna kyler vattnet fort, samt bakterierisken med stillastående vatten i rören.
Du skall ha en allpolig brytare till ett badkar, lite olika vart man monterar denna.
Tänk på att ett bubbelbadkar låter mycket samt att luftbubblorna kyler vattnet fort, samt bakterierisken med stillastående vatten i rören.
Kommer ha elektriker som kopplar in allt åt mig på den fronten men han visste inte riktigt vad som behövdes då han inte håller på med badrum på den firma han jobbar.
Så vore bra att veta hur jag ska göra och vad som behövs lite mer konkret.
Badkaret är inköpt och har självrengöring av ledningar och dylikt, samt värmare om man vill ha det så vattnet håller sig varmt.
Så vore bra att veta hur jag ska göra och vad som behövs lite mer konkret.
Badkaret är inköpt och har självrengöring av ledningar och dylikt, samt värmare om man vill ha det så vattnet håller sig varmt.
Du ska ha en brytare som bryter bort både Nolla och fas och den skall placeras så att den som tex gör service på badkaret kan slå av den. Placeringen bör vara så att du ser den när du ska serva badkaret och har kontroll på den så att den inte slås på under servicen. Ett förslag är att dra in ett vprör som du tätar av och när du dragit in kablen sätter du silicon runt den i vp röret. Dra in kablen i brytaren som ska vara IP 44 som du satt på väggen bakom fronten till badkaret, sen vidare till badkaret.
Och jag tycker att du ska sätta den 2 poliga brytaren på ca 1800 ög på sidan om dörrfodret (mitt över brytaren för lyset, där behöver du inte IP 44) och dra en EKK från brytaren och ut genom röret och in i kopplingsdosan för badkaret. För att lättare få in EKKn i röret kan du skala upp den nästan hela vägen.
Nåt säger mig att inte alla uppskattar en sådan brytare synlig men det finns ju låsbara sådana vilket borde funka med och då bör placeringen vara mer valfri.
/Kent
/Kent
Sätta brytare vid lysdimmern känns sådär, kommer ju folk stänga av badkaret när de vill ha lyse i badrummet..
Sen blir dragningen till dörren ingen rolig historia så det skippar jag helst.
Men om man drar in rör och sätter under fronten på badkaret, måste inte det vara tätare än ip44?
Sen blir dragningen till dörren ingen rolig historia så det skippar jag helst.
Men om man drar in rör och sätter under fronten på badkaret, måste inte det vara tätare än ip44?
Ni kanske missförstår mig, sätt en vanlig 2-polig infäld med brytare betydligt högre än den vanliga. Säkerhetsbrytar funktionen löses vid centralen med att man kan skruva ur säkring ar eller bryta med automaterna, den som ska in och "jobba" med badkaret bör i sin utrustning ha matr. för att "låsa" automatsäkringen eller hålet för proppen. Att ha en säkerhetsbrytare under badkaret tycker jag är lite fel, den kommer man ju inte åt INNAN man har börjat "jobba" med karet.
Klicka här för att svara