Hej Alla,

Försöker bilda mig en uppfattning av de krav som ställs vid nybyggnation i badrun och har två frågor.

1) Som jag förstår det så har jag en felaktig placering av golvbrunn i dusch som är sedan huset byggdes. Den ligger idag med centrum 16 cm ifrån vägg. Jag har vattenburen golvvärme går det ändå att flytta brunnen?

2) Badrummet är 17 år gammalt bör brunnarna bilas upp och bytas ur?

3) Hittar mycket omn rörgenomföringar men inget runt kabelgenomföringar. Någon som kan berätta eller bättre visa hur en kabelinstlalation genom tätskikt ser ur? Ser många som har spottar i nisher i Zon 1. Läser mig till att 12V likström är ok men hur ser installationen ut rent prkatiskt är det bara VP rör med manchett genomföring i tätskiktet?

1 ) och 2) Är där inga problem med badrummet hade jag inte gjort något åt detta. På tok för mycket jobb.
3) Skulle säga att det är avhängigt hur lampan/armaturen ser ut. Den monteras ytterst och dessa konstruktion får avgöra kabeldragningen.

Hej etompau.

tack de låter rimligt, vår tanke med de nya badrummet är att ha genomgående nischer i en par veckor alltså från vägg till vägg. Dessa kommer ha led lister som jag hittat rätt IP klassning på men de är ju en par riktigt tunna kablar som går igenom så ser att man skulle haft någon sort gummiplugg med minimalt hål där man drar igenom kabeln som sedan pluggar VP röret?

De kommer vara monterat så risken till att vatten kommer in är nära på obefintlig men känns bra om man sätter igen de.

vad de gäller VP rör så
Tänker jag mig att det kritiska är att de sitter fast ordentligt för att inte riskera nötning i tätskiktet eller har man speciellt rör som gå igenom tätskiktet?

Var ska led-listerna sitta? Är det i själva duschutrymmet eller utanför?
Jag hade nog försökt att montera listen över håltagningen för att täcka kabelutloppet.

Nischen kommer göras som en vanlig men som tidigare nämnt från vägg till vägg men kaklet ovan kommer byggas med ett överhäng på ca 30mm för att skapa en sorts indirekt belysning. Där vid överhänget komme belysningen sitta. Kabeln är 1,5x3mm så behöver ett minimalt hål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.