21 971 läst ·
27 svar
22k läst
27 svar
Kabelfärg på inkommande nolla i JFB
jo men som du kan tolka av svaren ovan så är det nog fler än en elektriker som gör på det viset.. ingen dödssynd visserligen, men inte helt korrekt.. men blir man nånsin perfekt?citactiva skrev:
Jag har sett olika versioner, alla gjorda av firmor. Enligt föreskrifterna skall det vara blå från jordskenan till jfb och vidare till N-skenan, ledaren för ju ström och har inget skyddsändamål precis som diskuterats. Däremot kan ju det ske att PEN-ledaren går först till jfb och där går med en G/G ledare till PE-skenan och på andra sidan en blå till N-skenan. Men då har man ju ett möjligt felställe för brott på PEN, så det är väl alltid bäst att gå till PE-skenan först.
Vad jag menar är om du har jfb på ett annat ställe än centralen som matas. I en egen kapsling t ex, då splittas PEN i kapslingen. Det finns ju plintar i t ex hager GD-kapslingar för PE o N. Kabel mellan kapsling och central blir TN-S. OK
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sitter inte JFB i centralkapslingen så är det väl vanligast att JFB är eftermonterad och då rör man inte PEN utan den får sitta kvar där den ska sitta och tar bara bort Nollskruven/bygling.
Sätter man JFB i en egen kapsling vid nybygge så må man skarva PEN på något sätt.
Protte
Sätter man JFB i en egen kapsling vid nybygge så må man skarva PEN på något sätt.
Protte
Håller med, kanske kollar så den sitter dock
. Var på en husrenovering för ett par veckor sen, öppnade av nån anledning mätartavlan och upptäckte att PEN på inkommnde servis (10mm2) satt med 2 kardeler och hade gjort så sen 60-talet. Det fanns väl bra jord i vattenservisen...
Jag kan bara se en situation där din lösning skulle vara OK och det är om inkommande går direkt till JFB-kapslingen och HB också sitter där och huvudledningen sedan går vidare till centralen. Verkar vara det du beskriver.inst.-mäst. skrev:
Nej, tråden som passerar genom jordfelsbrytarens N-anslutningar är inget annat än en neutralledare och ska därför vara enbart blå och inget annat.pinnladan skrev:
Inte gul/grön eftersom den inte är en PE-ledare.
Inte blå med gul/grön eftersom den inte är en PEN-ledare.
Klicka här för att svara