Hemma har jag då en JFB installerad av elfirma med gul/grön från PEN (jordskenan) till JFB och sedan blå till nollskenan från JFB.

Tycker själv dock att det mest logiska är att ha blå så fort det bryts upp från PEN till N

citactiva skrev:
Hemma har jag då en JFB installerad av elfirma med gul/grön från PEN (jordskenan) till JFB och sedan blå till nollskenan från JFB.

Tycker själv dock att det mest logiska är att ha blå så fort det bryts upp från PEN till N
jo men som du kan tolka av svaren ovan så är det nog fler än en elektriker som gör på det viset.. ingen dödssynd visserligen, men inte helt korrekt.. men blir man nånsin perfekt?

Strömmen är färgblind så det funkar ändå. Vad sägs om blå ledare med gulgrön tejp i övre änden bara fast helt blå funkar ju också.

Jag har sett olika versioner, alla gjorda av firmor. Enligt föreskrifterna skall det vara blå från jordskenan till jfb och vidare till N-skenan, ledaren för ju ström och har inget skyddsändamål precis som diskuterats. Däremot kan ju det ske att PEN-ledaren går först till jfb och där går med en G/G ledare till PE-skenan och på andra sidan en blå till N-skenan. Men då har man ju ett möjligt felställe för brott på PEN, så det är väl alltid bäst att gå till PE-skenan först.

inst.-mäst. skrev:
Däremot kan ju det ske att PEN-ledaren går först till jfb och där går med en G/G ledare till PE-skenan och på andra sidan en blå till N-skenan.
Vilket är totalt inte tillåtet! PEN skall gå direkt till PEN-skenan och ingen annanstans! :eek:

Vad jag menar är om du har jfb på ett annat ställe än centralen som matas. I en egen kapsling t ex, då splittas PEN i kapslingen. Det finns ju plintar i t ex hager GD-kapslingar för PE o N. Kabel mellan kapsling och central blir TN-S. OK

• Gilla
joamb190
  • Laddar…
Sitter inte JFB i centralkapslingen så är det väl vanligast att JFB är eftermonterad och då rör man inte PEN utan den får sitta kvar där den ska sitta och tar bara bort Nollskruven/bygling.

Sätter man JFB i en egen kapsling vid nybygge så må man skarva PEN på något sätt.

Protte

Håller med, kanske kollar så den sitter dock:). Var på en husrenovering för ett par veckor sen, öppnade av nån anledning mätartavlan och upptäckte att PEN på inkommnde servis (10mm2) satt med 2 kardeler och hade gjort så sen 60-talet. Det fanns väl bra jord i vattenservisen...

inst.-mäst. skrev:
Vad jag menar är om du har jfb på ett annat ställe än centralen som matas. I en egen kapsling t ex, då splittas PEN i kapslingen. Det finns ju plintar i t ex hager GD-kapslingar för PE o N. Kabel mellan kapsling och central blir TN-S. OK
Jag kan bara se en situation där din lösning skulle vara OK och det är om inkommande går direkt till JFB-kapslingen och HB också sitter där och huvudledningen sedan går vidare till centralen. Verkar vara det du beskriver.

Som sagt, många tolkningar vilket som är rätt.. Blå ,och/eller blå ledare med tejpad gul/grön ände vore mitt val.

• Gilla
bleckis
  • Laddar…
Ges inte så mycket utrymme till tolkningar, blå är det rätta valet som framgår av tråden. Har man tillgång till blå ledare kan man ju börja göra rätt det skadar inte.

pinnladan skrev:
Som sagt, många tolkningar vilket som är rätt.. Blå ,och/eller blå ledare med tejpad gul/grön ände vore mitt val.
Nej, tråden som passerar genom jordfelsbrytarens N-anslutningar är inget annat än en neutralledare och ska därför vara enbart blå och inget annat.
Inte gul/grön eftersom den inte är en PE-ledare.
Inte blå med gul/grön eftersom den inte är en PEN-ledare.

Och nåde er om den är mörkblå!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.